tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Rabu, 10 Jun 2009

UMNO PAS:PAS AKUI KIRAAN UNDI UMNO LEBIH TELUS DALAM PEMILIHAN PEMIMPIN.

Para penyokong dua calon yang tewas dalam perebutan timbalan presiden PAS, ingin sistem pemilihan diubah bagi menjadikan ia lebih telus dan mengurangkan prasangka buruk.

Seorang penyokong Mohamad Sabu yang tewas di tangan Nasharudin Mat Isa berkata, proses pemilihan parti harus dibuat perubahan.

"Sekarang pengiraan dijalankan secara tertutup kerana perwakilan memberi kepercayaan kepada jawatankuasa pemilihan.

"Jadi, ia membuka ruang kepada manipulasi," katanya, yang enggan dikenali.

pas muktamar 55 voting 050609 05Calon-calon yang bertanding tidak dibenarkan menghantar wakil-wakil mereka di sepanjang proses pembuangan undi dan pengiraan – yang berlarutan selepas tengah malam – dengan alasan prosedur tersebut "sudah menjadi tradisi" PAS.

Penyokong bekas naib presiden itu mencadangkan PAS mengambil contoh ketelusan yang diamalkan sewaktu pemilihan MCA baru-baru ini apabila wakil media dan pemerhati dibenarkan melihat proses tersebut dari tingkat atas.

Lebih baik, tambahnya, proses pengiraan undi dalam pemilihan PAS disiarkan melalui CCTV atau layar besar supaya perwakilan dapat melihat sendiri.

Dalam persaingan tiga penjuru itu, Nasharudin meninggalkan pencabar terdekatnya, Datuk Husam Musa dengan kelebihan 200 undi.

Husam dan Mohamad masing-masing mendapat sebanyak 281 dan 261 undi, manakala Nasharudin 480 undi.

Walaupun menerima kekalahan tokoh PAS tersebut yang mesra dipanggil Abang Mat dalam muktamar PAS, penyokong itu juga turut mempertikaikan masa pengiraan yang terlalu lama sehingga dipercayai menimbulkan "rasa prasangka" di kalangan perwakilan.

Ditanya sama ada perlunya ada wakil calon sewaktu proses pengiraan undi, penyokong tersebut berkata, secara tradisinya, memang sebelum ini tidak pernah ada.

Sementara seorang penyokong Husam pula berkata, PAS seharusnya memikirkan kaedah yang "lebih baik", "lebih telus" dan "seiring dengan perkembangan teknologi" untuk mengendalikan pemilihan parti.

"Setidak-tidaknya, sistem pengiraan undi setaraf dengan parti-parti politik lain. Contohnya, Umno yang benarkan wakil calon duduk memantau proses pengiraan undi," katanya kepada Malaysiakini hari ini.

"Pemilihan dan pengiraan undi haruslah tidak membuka laluan boleh membawa kekeliruan dan tidak memberi peluang fitnah merebak."

Katanya, tujuan tersebut untuk menjaga kredibiliti PAS sebagai sebuah gerakan Islam yang mementingkan kredibiliti dan integriti dalam perjuangan dan tindak-tanduk politiknya.

Pemilihan PAS yang sengit baru-baru ini menyebabkan banyak pihak termasuk ahli, penyokong calon-calon dan media tertanya-tanya tentang proses pengiraan undi yang berlarutan sehingga awal pagi tanpa sebarang kemaskini maklumat.

Penyokong Husam itu berkata, beliau tidak nampak rasional perlu penangguhan pengumuman keputusan pada pagi hari kedua persidangan, Sabtu lalu.

"Saya tak nampak rasionalnya (tangguh). Ia membuka ruang kepada spekulasi dan fitnah. Ia tidak bagus untuk parti," katanya.

Tambahnya, PAS pernah menghantar pemerhatinya terlibat dalam pilihanraya umum di beberapa negera asing dan tentu mereka boleh membantu parti mereformasikan sistem pemilihan pemimpin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH