tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Selasa, 25 Ogos 2009

ANWAR NIZAR BANGSA===T:ANWAR CUBA BURUKAN PM MELALUI KARTUN

Komik satira politik terulung dalam kelasnya sendiri Gedung Kartun, yang dirampas atas alasan diterbitkan tanpa permit, memuatkan segudang karikatur tokoh-tokoh politik negara, khususnya perdana menteri dan isu yang sering melekat bersamanya – Altantuya dan Mongolia.

Selain memaparkan Datuk Seri Najib Razak mengibarkan bendera negara Mongolia sewaktu menyambut ulang tahun hari kemerdekaan 31 Ogos di muka depannya, majalah "jenaka alternatif" ulung itu juga menyindir isterinya Rosmah Mansor.

Isteri perdana menteri digambarkan sebagai dalang yang menggerakkan wayang kulit berkepala suaminya, selain seorang yang menggunakan khidmat bomoh dan dilabelkan sebagai "Rosmoh."

Setebal 68 halaman, ia juga menggelarkan Najib sebagai "Datuk Nazak", dipercayai singkatan namanya dan bapanya Tun Razak Hussein.

Kartunis yang dikenali Haili menggambarkan Datuk Nazak ini sedang beria-ia menunggu panggilan daripada presiden Amerika Syarikat, Barack Obama tetapi suara di hujung sana rupa-rupanya seorang Altantuya dari Mongolia.

Daripada beberapa karikatur lain, Najib digambarkan memperkudakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), sedang menyambung konspirasi 1998 – dipercayai berkaitan kes terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim – dengan konspirasi 2008, dan juga menerima amanat untuk meneruskan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) daripada mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Majalah dwibulanan yang dipimpin kartunis politik terkemuka Zunar - atau nama penuhnya Zulkiflee Anwar Haque - itu turut mengulas beberapa perkembangan semasa yang panas, termasuk kematian Teoh Beng Hock, rampasan kuasa kerajaan Pakatan Rakyat di Perak, dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) serta demonstrasi menentang ISA.

Tokoh-tokoh politik yang turut dicuit dan diolah: Tun Abdullah Ahmad Badawi, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo dan Datuk Zaid Ibrahim.

Dua watak, dipercayai Mahathir dan Abdullah, dalam satu halaman komik digambarkan saling mempersalahkan satu sama lain kerana masing-masing gagal menyemak undang-undang kontroversi ISA.

Abdullah berkata, Mahathir gagal berbuat demikian kerana "sibuk kayakan kroni", manakala Abdullah pula gagal kerana "asyik tidur."

Ia juga memuatkan "nostalgia 98", sejarah peristiwa penyingkiran Anwar daripada jawatan timbalan perdana menteri dan kemudian insiden mata lebamnya sewaktu dalam tahanan polis.

Isu pemecatan penasihat PKR itu diulas dengan satu nota pendek yang menyatakan insiden itu tidak menyebabkan perpecahan Melayu, tetapi perpecahan penyokong Umno – ramai di antara mereka meninggalkan parti itu dan menyertai pembangkang.

Gedung Kartun juga mengandungi coretan berbentuk satira politik oleh penulis kreatif lain – termasuk Sasterawan Negara Datuk A Samad Said dan penyair Pyanhabib, kedua-duanya menulis dengan menolak dasar PPSMI

A Samad, yang memimpin demonstrasi menentang dasar itu, dilukis sebagai sedang mengangkat sepanduk bertulis "Jangan C4-kan bahasa kita" di sebelah puisinya Peludah Bahasa.

Selain tiga penulis rencana, ia disokong 12 kartunis sambilan, antaranya Cabai yang sebelum ini terkenal dengan siri "Tiga Dara Pingitan".

Zunar dalam lidah pengarangnya menyebut, kelahiran majalah itu bertujuan "menawarkan kandungan dengan mesej berat yang disampaikan dalam bentuk santai."

Karya-karya dalam terbitan Sepakat Efektif Sdn Bhd, katanya lagi, bukan hanya lucu tetapi juga "turut menyadur mesej yang mengkritik, mengulas, mengolah, memberi informasi dan kesedaran tentang isu semasa."

"Dan yang paling penting, kartunis sendiri harus tampil menzahirkan sikap dan pendirian jelas dalam soal-soal pokok yang berkisar di minda dan bibir masyarakat serta jadi bahan perdebatan dari Parlimen ke warung-warung kopi," pengantar edisi sulungnya dipetik.

Edisi untuk awal September, dicetak 10,000 naskhah, berada di pasaran mulai semalam dan dijual dengan harga RM4 (Sabah dan Sarawak RM5).

Kementerian Dalam Negeri (KDN) dalam serbuan mengejutnya pagi ini, di pejabat majalah itu di Brickfields, merampas 408 naskhah Gedung Kartun (foto).

10 ulasan:

  1. PATUT SANGAT DAN KIRA RINGAN LA TU. ITU ADALAH APA YANG DILIHAT SEBILANGAN RAKYAT KINI...

    ''NAUZUBILLAHHIMINALUMNONIRRAJIM'' AMIN YA RABBALALAMIN. DAN MEREKA ADALAH HAMPIR 70% YANG MENOLAK NAZAK DI PMTG PASIR. HANYA YANG SANGGUP DIPERBODOHKAN TERUS-TERUSAN AKAN MENGANGUK KEPADA MAKHLUK JENIS INI.

    BERANI BERUBAH!!

    BalasPadam
  2. HANTU ALTANTUYA TERUS MENGHANTUI. PAS MENANG PASAI CALON DIA LAGI TERER CILOK 600 RIBU TAKLAH SAMPAI MASUK MAHKAMAH, INI 161 RIBU PUN TAK LEPAS HAMPEH ROHAIZAT. ORANG LAIN PULA KENA JAWAB DAN ORANG YANG JAWAB LAGI TERUK HAMPEH, PUAKA, SEMBAB BLA BLA

    BalasPadam
  3. ekau buat katun lah pulak. hentam puaktu sampai depa takleh tido. nanti Hantu Altantuya bagi idea

    kah kah kah

    BalasPadam
  4. hoi mangkuk..ape ni semua komen gue tak ditunjuk...kenapa si....

    BalasPadam
  5. orang dah menyesal dan redha dihukum walaupun tak sepenuhnya ikut ISLAM, dia nak tahan pula sah -sah jenis MEMPERGUNAKAN ISLAM menatang ni. tengok di Selangor bukan main lagi melalak hakikatnya nak RAMPAS SELANGOR pasai kilang Arak depa punya. ceh hampeh macam orang tak tau, ptuih sudahlah dah bodoh nak MEMPERBODOHKAN ORANG pula.!!

    BalasPadam
  6. UBN KALAH LAGI TAPI BUKAN 65 UNDI 4451 TAPI JUAK2 UMNO TERMASUK PENGANALISA DIASTRO AWANI MENINGKA KATANYA BENGAP BETUL LAH MEREKA MACAM NI KALAU EXAM GAGAL MATEMATIK

    BalasPadam
  7. Terima kasih kerana memberi promosi kpd majalah bebas gedung jenaka. Walaupun anda penyokong totok kerajaan mungkin minda anda terbuka sedikit apabila menatap majalah ini sambil tersenyum kambing...malah mungkin ketawa berdekah-dekah.

    BalasPadam
  8. Semakin ramai yang sudah tidak suka dengan perintah BN.Buatlah muhasabah diri jangan lihat kesalahan orang lain sahaja.

    BalasPadam
  9. hah baru keluar dah kasi UMNGOOOK TEBERAK, kah kah kah

    BalasPadam
  10. salam, apa nak kesah bro diorang dah sakit hati sangat le tu pada ds najib he..he...,

    UMNO patut buat pulak kalkatur ANWWAR kaki aljuburriii main pungkok pulak samada orang atau pun anjing ngan babi...baru diaorang berguling2 lagi sakit hati kah!!!

    kesian teman nengok puak2 pengkhianat ni...dah macam2 usaha diorang buat tapi tetap mimpi di siang hari nak jadi PM...kesian

    HIDUP PERAK DI TANGAN BN....ADA ORANG TU PUTEH MATA KWANG!!!KWANG!!!KWANG!!!!

    BalasPadam

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH