tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Selasa, 25 Ogos 2009

TEOH BENG HOCK:BENG HOCK GAGAL MENJAWAB BILA DIAJUKAN SOALAN

Pengawai penyiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Selangor, Mohd. Anuar Ismail memberitahu Mahkamah Koroner hari ini bahawa Teoh Beng Hock gagal memberi jawapan terhadap beberapa soalan berhubung dokumen-dokumen yang terdapat dalam komputer peribadi dan komputer ribanya.

Mohd. Anuar, 32, yang berpangkat Pemangku Penguasa Kanan berkata, perkara itu dimaklumkan oleh Penolong Penguasa Arman Alies dan Mohd. Ashraf Mohd. Yunus yang bertanggungjawab menemu bual setiausaha politik exco Selangor itu sebelum rakaman percakapannya dibuat pada malam 15 Julai lalu.

''Mereka memaklumkan bahawa Beng Hock tidak dapat menjawab beberapa soalan berkenaan dokumen yang dilihat dalam komputer peribadi (PC) dan komputer ribanya.

''Perkara itu dimaklumkan kepada saya pada pukul 1 pagi, 16 Julai lalu sebelum saya berjumpa dengan Ketua Unit Siasatan SPRM Selangor, Hairul Ilham Hamzah,'' katanya ketika menjawab soalan peguam yang mewakili Kerajaan Malaysia, Tan Hock Chuan.

Menurut Mohd. Anuar, beliau juga dimaklumkan oleh pegawai SPRM yang bertanggungjawab mengambil rakaman percakapan Beng Hock, Penolong Penguasa Kanan, Mohd. Nadzri Ibrahim bahawa tiada sebarang masalah timbul sepanjang proses tersebut berjalan.

Katanya, maklum balas itu hanya diperolehi selepas Beng Hock yang disoal siasat sebagai saksi itu ditemui mati di koridor tingkat lima Plaza Masalam kira-kira pukul 2 petang, 16 Julai lalu.

''Saya juga dimaklumkan, pada pukul 5 pagi, Beng Hock ada memanggil Mohd. Ashraf untuk meminta minuman dan pada pukul 6 pagi, seorang lagi pengawai SPRM, Raymond Nion Anak John Timban melihat Beng Hock masih tidur di sofa di depan bilik Mohd. Nadzri,'' jelasnya.

Ditanya sama ada sebarang kekerasan atau ugutan dikenakan terhadap Beng Hock semasa dia berada di pejabat SPRM, beliau dengan tegas menjawab: ''Tidak ada kekerasan, saya pasti. Tidak ada ugutan.

Sementara itu, kata Mohd. Anuar, antara pukul 3.30 dan 3.45 pagi, 16 Julai lalu, Mohd. Nadzri datang berjumpa beliau yang sedang tidur di surau dan memaklumkan bahawa sesi rakaman percakapan telah selesai.

''Saya maklumkan kepada Nadzri supaya meminta Beng Hock pulang ke rumah dan bawa dokumen-dokumen yang berkaitan pada esok hari. Selepas beri arahan, kira-kira 10 minit kemudian, Nadzri datang balik dan maklumkan Beng Hock ingin berehat sebentar,'' katanya.

Menceritakan rentetan peristiwa pada awal pagi sebelum Beng Hock ditemui mati, beliau kemudian menyambung tidur di surau sebelum beralih ke bilik tetamu dan tertidur sehingga pukul 8.30 pagi.

Selepas itu, beliau ke bilik Timbalan Pengarah SPRM Selangor, Hishamuddin Hashim dan bertanya tentang taklimat siasatan kes berkenaan yang kemudiannya berlangsung kira-kira pukul 9.15 pagi dan turut dihadiri oleh Hairul Ilham serta Penolong Penguasa Hadri Hashim.

Sebaik selesai taklimat tersebut, kata Mohd Anuar, beliau ternampak sebuah beg sandang warna gelap milik Beng Hock yang diletakkan bersebelahan sofa di hadapan bilik Mohd Nadzri. Dia kemudian mengambil dan meletakkan beg tersebut di dalam biliknya.

Selepas kelibat Beng Hock tidak kelihatan, beliau cuba mencarinya di serata tempat termasuk bertanyakan penyambut tetamu di ruang legar utama pejabat SPRM.

Bagaimanapun, usaha itu gagal sehingga beliau mendapat panggilan daripada pegawai SPRM, Azeem Hafeez Jamaluddin yang memintanya turun ke tingkat lima kerana ada perkara mustahak kira-kira pukul 2 petang.

Beliau bersama Azeem dan dua lagi pegawai SPRM serta beberapa pengawal keselamatan sampai di tingkat lima dan melihat satu mayat terbaring di bahagian koridor melalui tingkap di ruang pejabat.

''Saya diminta supaya melihat pada satu tubuh yang terbujur kaku tidak bergerak terbaring secara mengiring di bahagian koridor tingkat lima. Saya camkan dia Beng Hock berdasarkan kot hitam dan seluar putih yang dipakainya pada malam itu,'' jelas beliau.

Dalam keterangan hari ini, Mohd. Anuar turut mengesahkan pegawai SPRM iaitu Hairul Ilham, Arman, Mohd. Ashraf, Bulkani Paharuddin, Hadri dan Zulkefly Azizi serta tiga saksi siasatan bagi kes yang sama, Tan Boon Wah, Lee Wye Wing dan Mohd. Harun Abdullah berada di pejabat SPRM pada malam 15 Julai serta awal pagi 16 Julai lalu.

Beng Hock, 30, Setiausaha Politik kepada Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kampung Baru dan Pengurusan Kilang Haram Selangor, Ean Yong Hian Wah ditemui mati pada 16 Julai lalu di tingkat lima Plaza Masalam di sini.

Kejadian berlaku selepas bekas wartawan Sin Chew Daily itu berada di pejabat SPRM di plaza tersebut bagi memberi keterangan sebagai saksi berhubung siasatan penyalahgunaan wang kerajaan negeri Selangor.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH