tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Isnin, 9 November 2009

ANWAR NIZAR HAMPEH:RUJUK SAJA GUAN ENG

Ketua Menteri, Lim Guan Eng boleh dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Keistimewaan Dewan Undangan Negeri (DUN) pada sesi DUN 30 November ini sekiranya didapati berbohong pada sesi lalu, kata Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Teluk Bahang, Datuk Seri Dr. Hilmi Yahaya.

Beliau berkata, mana-mana wakil rakyat boleh 'mengheret' Guan Eng kepada jawatankuasa itu jika jawapan bertulis berhubung isu syarat guna tanah yang diberikan kepada ADUN Pulau Betong, Muhammad Farid Saad pada sidang DUN Ogos lalu didapati tidak benar.

''Kita tidak tahu sama ada Ketua Menteri tidak tahu fakta sebenar atau telah berbohong, namun jika benar dia sengaja beri fakta tidak betul, dia boleh dirujuk kepada jawatankuasa itu kerana berbohong dalam Dewan yang mulia adalah serius.

''Ini kerana dengan memberikan jawapan tidak betul pada masa sama, rakyat juga telah diberikan fakta-fakta yang tidak tepat dan ini tidak sepatutnya berlaku,'' katanya kepada pemberita ketika ditemui selepas merasmikan Hari Keluarga Pusat Harian Harapan Bakti di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas laporan sebuah akhbar berbahasa Inggeris pada 1 November lalu mengatakan Muhammad Farid mendakwa Guan Eng menipu apabila menyatakan tiada pertukaran syarat guna tanah di antara April tahun lalu hingga Jun tahun ini.

Bagaimanapun, difahamkan, pentadbiran di bawah Guan Eng telah meluluskan permohonan PDC Heritage Hotel Sdn. Bhd. untuk menukar jenis pegangan tanah di Lot 408, Seksyen 19, Georgetown daripada pegangan pajakan kepada pegangan kekal pada 3 Jun lalu.

Ruangan bisnes akhbar Inggeris tempatan itu pada Khamis lalu juga melaporkan bahawa syarikat PDC Heritage Hotel Sdn. Bhd. dengan kerjasama YTL Corporation Bhd. akan membina kondominium mewah dan restoran makanan laut menghadap laut di tanah bersebelahan Hotel E&O di Lebuh Farquhar di sini.

Guan Eng yang juga ADUN Air Putih pada Mesyuarat Kedua Penggal Kedua DUN ke-12, 10 Ogos lalu telah memberikan jawapan bertulis berlainan kepada Muhammad Farid berhubung isu syarat guna tanah di negeri ini.

Muhammad Farid dalam soalannya meminta penjelasan sama ada tanah-tanah kerajaan negeri yang berbentuk pajakan akan dibenarkan ditukar menjadi hak milik kekal bagi tujuan pembangunan dan dari bulan April 2008 hingga Jun 2009, jumlah permohonan yang telah diluluskan.

Jawapan Guan Eng pula ialah kerajaan negeri bersetuju memperkenalkan satu dasar berkaitan status pegangan tanah iaitu membenarkan tanah-tanah milik yang berstatus pajakan dipanjangkan tempoh pegangan seperti berikut:-

Tanah-tanah industri kepada 99 tahun, tanah-tanah komersial kepada 99 tahun dan tanah-tanah kediaman kepada pegangan kekal.

Memandangkan kerajaan negeri masih menunggu untuk membawa perkara ini kepada Majlis Tanah Negara pada akhir tahun ini yang akan dipengerusikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, kerajaan negeri setakat ini belum dapat lagi meluluskan permohonan untuk menukar tempoh pegangan secara pajakan kepada pegangan kekal.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH