tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Selasa, 17 November 2009

ANWAR NIZAR KAKI XXXXX:NIK AZIZ MENAGIH YANG BUKAN HAK KELANTAN

Kerajaan Persekutuan bersedia sekiranya kerajaan Kelantan ingin membawa isu pertikaian wang ihsan petroleum ke mahkamah, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz.

"Sekiranya kerajaan negeri Kelantan bawa pertikaian ini ke mahkamah, kita terbuka, saya tidak akan berganjak," katanya ketika menggulung perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan 2010 di peringkat jawatankuasa bagi Jabatan Perdana Menteri di Dewan Rakyat di sini hari ini.

Beliau berkata, kerajaan tetap mempertahankan bahawa dari segi perundangan, Kelantan tiada hak untuk menuntut royalti minyak kerana tiada pengeluaran petroleum dari perairan negeri itu dalam tiga batu nautika dari tikas air surut atau pesisir.

"Berdasarkan takrif perairan negara, tiada petroleum yang diusahakan dari perairan negeri Kelantan, oleh itu tiada asas perundangan untuk bayaran royalti kepada Kelantan.

"Seksyen 2 Akta Kemajuan Petroleum 1974 (PDA) memberi keistimewaan eksklusif kepada Petronas untuk mencari gali dan mengusaha hasil petroleum sama ada di 'offshore' atau 'onshore' negeri.

"Sebagai balasan, Petronas hendaklah membayar kepada kerajaan negeri yang berkaitan bayaran tunai yang dipersetujui di antara pihak berkaitan," katanya.

Beliau berkata, perjanjian di antara Petronas dan kerajaan negeri yang dibuat pada 1975 menyebut mengenai bayaran tunai lima peratus daripada nilai petroleum yang dicari gali dan diusahakan dalam negeri Kelantan.

"Itu sebabnya kita tidak sebut royalti kerana tiada hak, kalau janji lima peratus maka lima peratus juga kita akan beri. Kalau minyak diperolehi luar dari kawasan tiga batu nautika itu hak Malaysia dan hak kita untuk beri atau tidak.

"Tetapi kita sudah pegang pada perjanjian Perdana Menteri kedua, Tun Abdul Razak Hussein iaitu kita beri, maka kita beri," katanya.

Sesi penggulungan itu kemudian kecoh apabila beberapa Ahli Parlimen pembangkang bangun mengatakan ketidakpuasan hati mereka mengenai pemberian wang ihsan itu yang sepatutnya menjadi royalti kepada Kelantan.

Mohamed Nazri juga turut diserang bertubi-tubi apabila ramai ahli pembangkang bangun serentak mempersoalkan bagaimana wang itu diagihkan sehingga menyebabkan Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia meminta mereka semua duduk dan bertenang.

Mohamed Nazri berkata, beliau bersedia untuk berdebat dengan mana-mana ahli pembangkang termasuk Salahuddin Ayub (Pas-Kubang Kerian) mengenai pertikaian isu itu.

Sementara itu di lobi Parlimen, Salahuddin yang juga Naib Presiden Pas berkata beliau akan berbincang di peringkat parti dan kerajaan negeri Kelantan sama ada debat terbuka bersama Mohamed Nazri itu akan diadakan di Kelantan atau di ibu negara.

"Saya telah memberikan cabaran kepada Mohamed Nazri untuk mengadakan satu debat terbuka mengenai isu royalti petroleum ini. Jadi saya mengharapkan beliau akan berpegang kepada janjinya untuk hadir dan mengadakan perdebatan terbuka ini tentang isu pembayaran royalti ini,

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH