tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Rabu, 14 April 2010

PAS DISARAN KELUAR DARI PAKATAN

PAS patut keluar daripada pakatan pembangkang jika berasa duduk di dalam pakatan terbabit merugikan. Pendapat ini datang daripada dua ahli politik yang saling ‘bermusuhan’ tetapi kalimat diucapkan mencerminkan wujud kedangkalan yang semakin nyata dalam kerjasama antara Pas-DAP-PKR. Tidak mengejutkan apabila bekas Ahli Parlimen PKR, Zulkifli Noordin, memberi pandangan mengenai perkara ini dan beliau tidak berdolak-dalih mengenai kemelut perjuangan Islam Pas yang bekerjasama dengan DAP, yang bertekad tidak akan menerima agenda negara Islam sehingga ada pemimpinnya meluahkan kenyataan ‘langkah mayat saya dulu’.

Apabila Ahli Parlimen Pas sendiri membuat kenyataan sama tetapi dengan alasan berbeza, tidak sukar untuk menelaah apa yang terbuku di hati ramai ahli Pas yang semakin keliru dengan arah aliran pemikiran serta perjuangan parti yang menjadi satu lagi alternatif kepada bangsa Melayu ini.Apa lagi yang bercakap ialah Ahli Parlimen Pas Shah Alam, Khalid Samad dan konteks pendapatnya amat mengelirukan apabila membelasah parti sendiri yang mengibaratkan Pas sebagai ‘gunting dalam lipatan atau bagai biawak hidup’ dalam pakatan pembangkang.

Kenyataan diluahkan di blognya pada 10 April lalu antara lain menyatakan: ‘Bagaimanapun, jika Pas berasakan dengan berada di dalam pakatan pembangkang ini merugikan, maka keluar sajalah dan jangan khianat. Tetapi, apabila di dalam pakatan, bertindak jujur dan ikhlas terhadap pakatan, jangan menjadi gunting dalam lipatan atau bagaikan biawak hidup. Tercemar imej Islam.’Luahan Khalid yang mengutuk partinya sendiri mencerminkan betapa pemikiran dalam parti yang berdiri atas landasan perjuangan Islam semakin berpecah dan misi utama untuk ke arah penubuhan negara Islam sanggup diketepikan demi merampas kuasa pemerintahan daripada Umno dan Barisan Nasional (BN). Julangan dan sayangnya Khalid kepada PKR dan DAP tampak tidak bertepi, apabila mengeluarkan komen: “Bagaimana PKR dan DAP mengetepikan kepentingan parti demi pakatan pembangkang..... untuk pakatan kukuh, setiap parti mesti sanggup mengutamakan kepentingan pakatan pembangkang tanpa mengorbankan dasar parti sendiri dan tidak bersikap ‘mementingkan diri’.”

Dalam tiga siri artikel di blog terbabit, Khalid juga nyata memesongkan pemikiran pembacanya dan mana-mana bangsa Melayu beragama Islam yang membaca tulisan blog ini – yang mengutuk ahli Pas yang berjuang untuk bangsa dan agama, apa lagi Umno – boleh mendidih darah.Sebenarnya usaha menyatukan umat atas dasar Islam sudah lama diusahakan Pas. Pada masa sama Umno berusaha menyatukan orang Melayu atas dasar Melayu. Yang setuju bahawa dasar penyatuan adalah Islam, akan masuk Pas. Yang setuju dasar penyatuan adalah Melayu pula masuk Umno. Dasar penyatuan ini tidak sama. Maka, kalau Islam adalah Melayu dan Melayu adalah Islam, sepatutnya dulu lagi tidak perlu wujudnya Pas. Semua masuk Umno saja. Tetapi oleh kerana Melayu bukan Islam dan Islam bukan Melayu, maka ulama mengasaskan Pas,” kata Khalid dalam satu daripada tiga artikel terbabit.

Jika Khalid menasihatkan Pas keluar pakatan pembangkang jika tidak sanggup berkorban bersama PKR dan DAP, musuh ketatnya, Zulkifli pula berpendapat Pas perlu keluar daripada pakatan sekiranya parti Islam ini mahu terus selamat dan relevan di kalangan pengikutnya.Pas perlu keluar daripada pakatan pembangkang dan kembali menjadi parti yang benar-benar berjuang untuk Islam. Mereka kena keluar sekiranya ingin selamat. Ini adalah realiti politik kita, Malaysia adalah negara yang majoriti rakyatnya beragama Islam. Selagi umat Islam kuat dan bersatu, negara ini akan selamat.Sekarang ramai terpaksa bergantung kepada Umno untuk pengukuhan dan penyatuan umat Islam, kerana memang hakikat di sini Melayu adalah Islam. Pas sepatutnya menjadi parti alternatif, tetapi ketika ini Pas gagal dalam perjuangan asas mereka sebaik saja berkompromi apabila bergabung dengan DAP,” tegas Zulkifli.

Kemelut dalaman Pas dan PKR ini memuncak apabila beberapa Ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun), keluar parti kerana tidak lagi percaya dengan perjuangan parti masing-masing.Sidang Dewan Rakyat yang bermula bulan lalu digemparkan dengan pelbagai pendedahan mengenai kepincangan yang berlaku terutama dalam PKR dan Pas, dengan kepemimpinan DAP lebih banyak berdiam diri sambil melihat serius kerenah parti sekutu mereka.Pas adalah parti yang paling tersepit di antara ketiga-tiga parti gabungan dalam PR kerana sebagai parti paling ramai ahli, memiliki jentera pilihan raya paling besar tetapi menjadi minoriti di Dewan Rakyat.

Mereka bukan saja terpaksa melepaskan begitu banyak kerusi Parlimen untuk PKR dan DAP, malah ketika ini dilihat mengorbankan matlamat perjuangan untuk mewujudkan sebuah negara Islam kerana penentangan begitu lantang sekutunya, DAP.Suasana dalaman parti itu semakin buruk dengan perpecahan, apabila wujud kumpulan reformasi Islam, pejuang bangsa dan penyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dikenali sebagai kumpulan Erdogan. Perpecahan dan perasaan tidak puas hati di kalangan pemimpin parti semakin terserlah sejak akhir-akhir ini.


Analisis akhir Zulkifli amat menarik: “Di antara Pas, DAP dan PKR, tidak ada satu pun parti ini akan membenarkan parti lain menjadi satu parti yang kuat.DAP lebih suka kalau Anwar berada dalam (penjara) kerana PKR akan lemah, DAP pula akan menjadi ‘hero’ kerana berjuang untuk Anwar. Bila Anwar di luar (seperti sekarang), DAP kelihatan tidak banyak bercakap dalam banyak isu, tetapi (suatu yang sukar dinafikan) mereka suka melihat PKR menjadi lemah dan semakin lemah.

WASLAUPUN PAS KETAHUI SIAPA ANWAR SEBENARNYA TAPI BAGI PAS TUJUAN UTAMANYA ADALAH INGINKAN KUASA....KERANA ITULAH BAK KATA NIK AZIZ WALAUPUN DENGAN SETAN DAN IBLIS PAS RELA TERIMA INIKAN PULA DENGAN DAP.....BAGI PAS DAP LEBIH ISLAM DARI UMNO...INILAH DIA WAJAH SEBENAR PEMIMPIN PAS....HANYA PANGKAT DUNIA DIKEJAR......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH