tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Selasa, 13 April 2010

SIGNAL CUKUP JELAS BUAT SAMY DI HULU SELANGOR

Dalam politik hanya ada satu juara dan tiada naib juara. Atas faktor itu, Presiden MIC Datuk Seri Samy Vellu harus menerima dengan hati terbuka kuasa prerogatif Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga Pengerusi BN untuk meletak siapa sahaja daripada MIC yang diyakini calon terbaik untuk bertanding di Hulu Selangor pada 25 April ini.

Ayat mudahnya, beliau kena tunduk pada istilah ‘menang-menang’ dalam menentukan siapakah calon yang boleh menjamin kemenangan kepada BN bukannya mengambil kira politik dalaman MIC. Dalam kontek pilihanraya kecil parlimen Hulu Selangor, Presiden MIC itu patut sekali sedar dan faham bahawa BN perlu muncul juara selepas tsunami politik Mac 2008 dan BN tewas tujuh daripada sembilan pilihanraya kecil sebelum ini.

Kesediaan Perdana Menteri tetap berpegang kepada semangat setiakawan BN dengan mengekalkan calon pilihanraya kecil itu kepada MIC ketika desakan pemimpin dan ahli-ahli UMNO mahu kerusi itu dikembalikan kepada UMNO adalah sesuatu yang perlu beliau hargai dan dokong tanpa menimbulkan sebarang masalah. Ramai yang hairan bagaimana beliau begitu taksub dengan usahanya untuk memartabatkan kedudukan Datuk G Palanivel selaku Timbalan Presiden MIC tanpa mengambilkira realiti politik semasa di Hulu Selangor.

Soalnya mampukah beliau berharap calon pengganti kerusi presiden MIC itu bertanding di situ selepas empat penggal dipilih pengundi-pengundi Hulu Selangor dan tewas dalam pilihanraya umum lalu. Apa lagi dengan berlegarnya cogankata ‘ MIC boleh…tapi tidak Palanivel ’ yang luas menjalar di Hulu Selangor. Najib pasti sudah mendengar denyut nadi pengundi-pengundi di Hulu Selangor sebelum menyerahkan nama bakal calon kepada timbalan beliau Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk buat pengumuman pada hari Khamis 15 April ini.

Boleh kata kebanyakan laporan baik oleh media dan menerusi tinjauan rambang oleh pelbagai pihak yang berkaitan memberi senario yang suram bagi BN jika Palanivel yang menjadi taruhan.
Setback itu dan polimek yang pasti berbangkit dengan sendirinya boleh mempengaruhi mood jentera pilihanraya BN yang menjadi salah satu faktor terpenting dalam menentukan menang kalah dalam pilihanraya kecil yang sengit begini. Selepas teka teki pertama terjawab dengan MIC kekal mewakili kerusi parlimen itu, teka teki kedua mengenai siapa calon hampir terjawab apabila Muhyiddin memberi pembayangnya dengan mengatakan calon BN di Hulu Selangor adalah anak tempatan.

Inilah antara debaran menarik yang ingin diketahui ramai menjelang pengumuman itu kerana Palanivel bukan anak tempatan di kawasan parlimen itu.
Apa yang menarik untuk diperhatikan ialah apa ceritanya nanti dalam MIC bila nama anak tempatan berkenaan yang tentunya bukan Palanivel diumumkan sebagai calon.
Ini mengenangkan Samy Vellu dikatakan masih belum kendur dari pendiriannya mahu juga anak didiknya itu dinobatkan. Sumber MIC kalangan pimpinan parti itu dikatakan pening kepala dengan gelagat bos mereka itu.

Masalahnya,bukan rahsia lagi dalam MIC jarang ada yang berani berbunyi lawan cakap Samy Vellu sekalipun kebanyakan mereka sedar ground report situasai sebenar di Hulu Selangor yang sudah tidak berselera pada Palanivel. Macam-macam cerita mengenai percaturan politik kedengaran dalam usaha untuk memastikan Palanivel dipilih jadi calon termasuk pada peringkat awal beliau dikatakan sanggup tidak mahu jawatan menteri jika dicalonkan dan menang pada pilihanraya berkenaan. Berdasarkan perkembangan terbaru, beliau dikatakan mungkin dilantik senator bagi membolehkan diberikan jawatan dalam Kabinet jika bersetuju tidak bertanding dan memberi laluan kepada muka baru.

Namun, ada cakap-cakap yang berlegar dalam MIC tidak menolak kemungkinan Palanivel melepaskan jawatan dalam parti kerana merajuk dan kecewa tidak dipilih sebagai calon. Ini bererti beliau memilih membakar jambatan. Disebalik semua ini kalangan pimpinan MIC sendiri dikatakan berpendapat sebenarnya tidak ada yang perlu dirajuk oleh Palanivel jika beliau berpegang kepada semangat team player . Lagipun pengundi-pengundi Hulu Selangor sudah beri signal yang cukup jelas mereka tidak mahukan Palanivel lagi. Jadi apa perlu Samy Vellu dan Palanivel hendak menyulitkan keadaan melawan arus yang silap haribulan boleh meranapkan MIC dan menjejaskan peluang BN untuk bangkit semula di Selangor

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH