tengok bola disini

Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Selasa, 4 Januari 2011

PKR SELANGOR MAKIN BESAR KEPALA

Kemelut pelantikan Datuk Mohd Khusrin Munawi sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor mendedahkan kepada rakyat warna sebenar Pakatan Rakyat.

Jika selama ini terus menerus bersikap apa yang memihak kepada mereka saja yang betul, kini mereka sanggup pinda undang-undang tubuh kerajaan negeri asalkan matlamat tercapai.

Ramai kalanggan pemerhati politik menilai sesungguhnya Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menggali lubang lebih besar dalam isu pelantikan bekas pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) itu.

Penentangan kerajaan Pakatan Rakyat Selangor terhadap keputusan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) yang melantik Mohd Khusrin sekaligus menggambarkan pembangkang sudah ‘ besar kepala’ hingga memperlekeh SPA dan penjawat awam begitu sekali.

Sebenarnya tindak tanduk mereka terhadap pegawai kerajaan bukan benda baru.Sebelum ini beberapa orang Pegawai Daerah di Selangor turut diperlekeh kerajaan pimpinan Khalid.Hal ini berlaku semasa pegawai-pegawai terbabit diminta beri keterangan kepada Selcat berhubung isu peruntukkan ADUN Barisan Nasional (BN).

Pegawai Daerah Klang ketika itu, Bakhtiar Hussin menyifatkan Selcat atau Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan Selangor melayanan mereka seperti penjenayah dan perlu menjawab soalan mengikut kehendak jawatankuasa itu.

Tindakan itu katanya, tidak mencerminkan proses siasatan sebenar kerana lebih menjurus kepada serangan peribadi selain menjejaskan imej serta kredibiliti dirinya sebagai penjawat awam sejak 30 tahun lalu.

Jelas ada dendam kesumat pemimpin pembangkang terhadap pegawai-pegawai awam terutama yang dianggap tidak memihak kepada mereka.

Mohd Khusrin adalah contoh terbaru mangsa pakatan rakyat yang jelas anti pegawai atau penjawat awam.

Pembangkang hanya manis dibibir kononnya mahukan pentadbiran yang telus sebaik mereka mengambil alih pentadbiran beberapa negeri daripada BN.

Sebaliknya, mereka hanya membesarkan dendam dan ego masing-masing.

Lihatnya, bagaimana Mohd Khusrin diperlakukan Khalid dengan tidak membenarkan temujanji untuk SUK baru itu berhubung upacara angkat sumpah jawatannya.

Dalam sidang medianya petang Isnin, Mohd Khusrin berkata, majlis itu perlu diadakan sebelum beliau boleh menjalankan tugas-tugasnya termasuk mengambil bahagian pada mesyuarat dewan undangan negeri dan tugas ex-officio yang lain.

"Saya telah menulis (kepada Khalid) hari ini, dan juga cuba bercakap dengan setiausaha sulitnya tetapi belum mendapat respon,” katanya di Shah Alam.

Mohd Khusrin hanya penjawat awam yang akur kepada perintah atasan apabila dilantik ke jawatan tersebut.

Beliau juga tidak faham mengapa diserang dan ditohmah sejak mula menjadi Pengarah Jais oleh beberapa pihak, sedangkan beliau menjalankan tugas mengikut undang-undang dan peraturan ditetapkan.

Katanya, sebagai penjawat awam, beliau tahu peraturan dan tahu apa yang boleh atau tidak boleh dilakukannya.

Tidak hairanlah apa yang berlaku padanya satu cabaran besar sepanjang 24 tahun berkhidmat di Selangor.

Mohd Khusrin menegaskan, beliau tidak pernah bersikap rasis dan tidak bermasalah untuk bekerjasama dengan menteri besar dan exco-exco lain.

Sebaliknya, beliau telah menjadi mangsa serangan peribadi oleh pelbagai pihak sejak bermulanya isu penahanan bekas Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin yang didakwa mengajar agama Islam tanpa tauliah di Selangor pada November 2009.

"Banyak isu negatif dilemparkan terhadap saya yang menggambarkan seolah-olah saya pegawai yang bermasalah, tidak patuh kepada arahan serta mempunyai agenda politik tertentu.

"Perlu ditegaskan bahawa apa yang saya buat sepanjang saya bertugas di Jais dan Mais adalah mengikut undang-undang dan peraturan sedia ada,” ujarnya.

Bagusnya, Mohd Khusrin kekal dengan pendiriannya sebagai penjawat awam bahawa beliau masih SUK yang dilantik Ketua Setiausaha Negara selagi SPA tidak menarik balik lantikan tersebut.

Malah beliau akan mengangkat sumpah taat setia tugas di depan Sultan Selangor Khamis ini walaupun tidak dapat mengangkat sumpah menyimpan rahsia di depan Menteri Besar.

Kini, kerajaan pakatan rakyat perlu menulis surat kepada SPA jika mahu Mohd Khusrin diketepikan dan digantikan calon yang mereka suka serta boleh mengikut tunjuk .

Namun, Khalid jelas melampaui kuasanya sebagai Menteri Besar dengan menghalang SUK baru itu menjalankan tugas serta mahu sidang tergempar DUN Selangor.

Sidang itu pula harus mendapat perkenaan Sultan Selangor terlebih dahulu dan perlu majoriti dua pertiga jika mahu meminda dan meluluskan undang-undang tubuh kerajaan negeri Selangor bagi memberikan semula kuasa kepada Sultan melantik Menteri Besar.

Dengan 35 kerusi DUN (PKR,DAP dan PAS), pakatan rakyat kekurangan satu kerusi bagi membolehkan mereka memperolehi dua pertiga kerana 20 kerusi lagi diwakili BN dan satu kerusi Bebas.

Lebih menarik, Penasihat undang-undang UMNO-BN Datuk Hafarizam Harun mendakwa Khalid telah melampaui batasan kuasanya ekoran tindakan beliau menghalang SUK yang baru daripada menjalankan tugas beliau.

Katanya, tindakan menghalang pelantikan Mohd Khusrin sebagai ketua pegawai kerajaan negeri akan mengganggu perjalanan perkhidmatan awam Selangor.

Beliau juga mendakwa langkah Menteri Besar itu mencetuskan satu situasi yang bahaya, yang boleh dicabar di mahkamah..

“Menteri Besar tidak boleh mengendalikan perkhidmatan awam negeri. Secara perundangan, Menteri Besar tidak boleh campur tangan dalam proses pentadbiran negeri harian.

“Menteri Besar tidak boleh memberi arahan kepada perkhidmatan awam kecuali beliau (Menteri Besar) bertindak melalui Setiausaha Kerajaan Negeri terlebih dahulu,” kata beliau.

“Ini kerana ketua perkhidmatan negeri ialah Setiausaha Kerajaan Negeri,” katanya.

Kata Hafarizam, jika Khalid memberikan arahan secara langsung kepada jabatan-jabatan awam negeri dan agensinya, beliau akan bertindak melampaui kuasa yang ada pada beliau.

Sehubungan itu kata beliau, tindakan itu boleh dianggap sebagai “ulra vires” jika Khalid berbuat demikian.

“Bermakna ia boleh dicabar di mahkamah,” katanya.

Hafarizam berkata, perlembagaan negeri Selangor menunjukkan pelantikan Khusrin adalah sah dan Menteri Besar tiada asas untuk mencabar keputusan itu.

“Dari segi sejarah, Selangor merupakan negeri Melayu bersekutu. Perkhidmatan awamnya bukan (perkhidmatan) tertutup bermakna sesiapa sahaja dari persekutuan boleh dipinjamkan sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri,” kata beliau.

“Jadi, pelantikan perlu melalui SPA,,” kata beliau.

Jelaslah, pakatan rakyat Selangor mengali lubang besar dalam isu pelantikan Mohd Khusrin ini.

Cuma jangan mereka sahaja yang tertimbus kelak

1 ulasan:

  1. kepada penjawat awam tu fikir-fikirlah balik kalau nak sokong orang macam ni. Bila-bila masa sahaja anda boleh jadi mangsa kalau tak ikut rentak mereka.

    Aku yang bingai
    Politik: Apa yang ko merepek ni MB oiiii!!!

    BalasPadam

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular

SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH

Windows Live Messenger