tengok bola disini

Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Rabu, 14 Julai 2010

MASAALAH PASIR ADALAH MASAALAH SELANGOR BUKAN PUSAT

Ini masalah mengenai negeri Selangor, ia tidak ada kena mengena dengan politik," tegas bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo semasa membuat lawatan tergempar ke Kampung Chuang Rasa di sini untuk meninjau kerakusan pihak tidak bertanggungjawab melombong pasir di kawasan itu pada Selasa.

Mohd khir menggesa kerajaan Selangor di bawah pemerintahan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Menteri Besarnya, Tan Sri Khalid Ibrahim supaya menyiasat siapa dalang di sebalik aktiviti itu dan mencari jalan penyelesaian sebelum ia bertambah teruk.

Katanya, jelas sekali kawasan itu tidak mempunyai permit daripada pihak berkuasa untuk melombong pasir malah anak syarikat milik kerajaan Selangor, Kumpulan Semesta Sdn Bhd (KSSB) tidak tahu-menahu mengenai aktiviti haram di situ.

"Kerajaan Selangor tak mengaku, KSBB pun tak mengaku jadi siapa yang perlu bertanggungjawab dalam hal ini?" katanya.

Dalam pada itu, beliau turut mempersoalkan pihak yang akan memulihara kawasan itu dan beberapa kawasan lain yang turut tercemar demi kebaikan negeri itu.

Operasi mengorek pasir telah menyebabkan tanah terhakis dengan teruk.

"Ambil tindakan segera bagi kebaikan negeri Selangor dan tutup semua kawasan yang melakukan kegiatan itu tanpa permit daripada pihak berkuasa," katanya.

Pada lawatan itu, Mohd Khir yang turut diiringi oleh ADUN Rasa, Wong Koon Mun meninjau kawasan itu dan mendapati ia lengang. Pengusaha tempat tersebut dipercayai telah menghidu kehadiran beliau dan media.

Malah beberapa jentera yang digunakan untuk mengorek pasir turut disorokkan di dalam semak bagi menggelakkan ia dilihat oleh rombongan itu.

Aktiviti haram dalam Mukim Kuala Kubu Baru itu dipercayai berjalan sejak tiga bulan lalu dan sehingga kini dianggarkan 20 hektar tanah telah tercemar serta merosakkan ekosistem semulajadi tempat terbabit.

Malah kata Mohd Khir, kira-kira satu juta tan pasir telah di bawa keluar daripada kawasan itu sehingga telah membentuk sebuah tasik yang dipercayai mempunyai kedalaman lima tingkat bangunan.

"Kawasan ini pada asalnya adalah hutan dan tidak mempunyai sebarang tasik atau kolam tetapi apa yang dapat dilihat ekoran aktiviti melombong pasir sekarang adalah sebaliknya.

"Malah jalan yang memisahkan tempat tersebut dengan Sungai Selangor turut terhakis menyebabkan air yang bertakung di tasik itu melimpah ke sungai," katanya.

Katanya, Sungai Selangor menjadi sumber bagi dua logi air di Bukit Badong dan Bukit Tagar yang menjadi punca air ke rumah di sekitar Lembah Klang.

Dianggarkan 20 hektar tanah telah tercemar dan tasek yang terbentuk dipercayai sedalam bangunan lima tingkat.

Sementara itu, Mohd Khir turut menyangkal dakwaan pihak pembangkang yang menuduh beliau membiarkan kes curi pasir semasa beliau memerintah negeri itu.

Menurutnya, pada tahun 2005, kerajaan Barisan Nasional (BN) telah menutup lebih 20 kawasan yang dikenalpasti melakukan aktiviti haram itu dan pada tahun 2006, kes melibatkan curi pasir tidak lagi timbul.

Beliau turut membidas Khalid yang menjadikan penjualan pasir sungai sebagai sumber pendapatan utama negeri itu.

"Selangor tidak patut menjadikan pasir sebagai pendapatan utama negeri. Ini kerana ia akan memberi kesan buruk kepada struktur tanah dan nilai kepada sesuatu kawasan itu.

"Ini akan merugikan negeri Selangor dan rakyatnya,

1 ulasan:

  1. Bila dah korek dlm2, lama2 Sngor akan tenggelam. Pas tu boleh gi Kelantan pulak pasai laa ni diorang tengah tebang balak.Bila dah gondol balak Kelantan smua bolehlah start korek.Hahahahha......

    BalasPadam

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular

SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH

Windows Live Messenger