tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Rabu, 7 Julai 2010

KENAPA ANWAR MELUTUT DEPAN YAHUDI

ISU tindakan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim menemui beberapa tokoh Yahudi di Amerika Syarikat (AS) bagi menyatakan kekesalannya kerana membuat kenyataan yang dilihat anti-Yahudi masih hangat diperkatakan.

Sementara pelbagai pihak mengecam tindakan Anwar tersebut yang dilihat sanggup melakukan apa sahaja demi kepentingan politiknya, ada juga pihak yang cuba menggambarkan kononnya Anwar adalah anti-Yahudi dan menyamainya setaraf dengan Perdana Menteri Turki, Tayeep Erdogan yang kini bermusuh dengan Israel.

Anwar sebenarnya sudah terperangkap dengan mainan politik sendiri dalam isu ini. Beliau tidak menjawab persoalan utama iaitu kenapa perlu beliau pergi berjumpa dengan tokoh-tokoh Yahudi tersebut dan menyatakan kekesalan kerana mengeluarkan kenyataan yang dilihat anti-Semitik dan anti-Yahudi.

Kalaulah Anwar merasakan kenyataan itu tidak salah dan ia dibuat atas dasar kebenaran, kenapa perlu minta maaf dan menyatakan kekesalan? Bukankah dalam kehidupan ini kita hanya akan meminta maaf kalau kita membuat silap atau melakukan tindakan yang menyinggung perasaan orang yang rapat dengan kita?

Jika Anwar menganggap kawan-kawan Yahudinya di AS hanyalah kawan politik, maka tidak perlulah beliau bersusah payah ke sana bagi memohon maaf kerana biasalah dalam politik, kadang kala kita harus tegas dalam menyatakan pendirian.

Tetapi Anwar merasakan tindakannya membuat kenyataan yang dilihat anti-Yahudi dan anti-Zionis satu kesilapan serta menyinggung perasaan kawan-kawan Yahudinya termasuklah bekas Setiausaha Pertahanan AS, William Cohen, Paul Wolfowitz dan rakan-rakan dalam International Crisis Group (ICG) seperti George Soros, Shimon Peres dan bekas Presiden AS, George W.Bush.

Oleh itu selepas bertindak bagaikan wira di negara sendiri dengan turun ke jalanan mengadakan demonstrasi bagi menunjukkan kononnya beliau anti-Yahudi dan anti-Zionis, Anwar bergegas pula ke AS untuk 'melutut' minta maaf kerana bimbang kalau tokoh-tokoh Yahudi itu marah dengan tindakannya.

Bagi Anwar menjaga hati tokoh-tokoh tersebut adalah penting demi survival politiknya. Kalau Anwar tidak mempunyai hubungan yang rapat sudah pastilah beliau tidak membuat tindakan sedemikian. Apatah lagi tokoh-tokoh yang menjadi kawan rapatnya itu bukannya mempunyai rekod yang baik dengan umat Islam.

Seperkara lagi, kalaulah Anwar takut disalah tafsir di negara sendiri kenapa beliau perlu berucap di Woodrow Wilson International Center anjuran Woodrow Wilson International Center for Scholars yang dipengerusikan oleh Lee Herbert Hamilton, salah seorang kenalan Anwar dalam ICG.

Ia kerana Woodrow Wilson International Center merupakan pusat antarabangsa yang diambil daripada nama bekas Presiden Demokrat AS ke-28, Thomas Woodrow Wilson.

Wilson dianggap simbol 'keagungan Yahudi' kerana semasa pemerintahannya, beliau mengesahkan Deklarasi Balfour yang membenarkan Israel menubuhkan 'negara' di Palestin serta mencerca kumpulan yang dilabel anti-Yahudi.

Kita juga perlu bertanya kenapa di hadapan pemimpin dan tokoh Yahudi di majlis tersebut, Anwar memburuk-burukkan negara sendiri termasuk menganggap perbuatan kerajaan tidak membenarkan bukan Islam menggunakan kalimah Allah sebagai 'gila dan mengarut'? Tidakkah tindakan itu semata-mata untuk menjaga hati puak-puak tersebut?

Jelaslah kepada kita, biarpun apa juga alasan Anwar terhadap kunjungannya ke AS, ia memang benar-benar bertujuan 'melutut' meminta maaf kepada tokoh-tokoh Yahudi.

Sepatutnya Anwar tidak perlu rasa menyesal jika tokoh-tokoh tersebut tersinggung dengan kenyataannya kerana puak Yahudi tidak pernah berasa menyesal terhadap apa yang mereka katakan atau lakukan kepada orang Islam!

Kecualilah Anwar berhasrat ingin terus menjalin hubungan dengan rakan-rakan Yahudinya itu dan meraih sokongan mereka bagi mencapai cita-cita politiknya.

1 ulasan:

  1. SALAM, BRO AI TERPAKSA MELUTUT DI KAKI YAHUDI SEBAB DIA DAH PLAN JIKA KES SAIFUL DAPATI DIA BERSALAH...ITU LAH NEGARA YANG AKAN BELIAU CABUT UNTUK ELAK DI TANGKAP.

    BalasPadam

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH