tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Selasa, 7 Disember 2010

KELANTAN ADA DUA SULTAN

Tengku Razaleigh Hamzah menambah tekanan kepada Sultan Muhammad V yang baru ditabalkan, dengan mengatakan kini seolah-olah Kelantan mempunyai dua pemerintah, dan menggesa campur tangan kerajaan pusat dalam konflik tersebut.

Malaysian Insider dalam laporannya menyebut, putera Kelantan itu turut memberi amaran bahawa situasi di negeri itu agak kritikal apabila pertikaian sama mengenai takhta juga boleh berlaku di kalangan kerabat diraja di negeri lain.

"Begitulah nampaknya," kata Ahli Parlimen Gua Musang itu apabila disoal sama ada Kelantan mempunyai dua pemerintah, pada sidang akhbar di sini, Isnin. "Rakyat keliru. Saya juga keliru."

Beliau yang lebih dikenali sebagai Ku Li turut berkata, beliau menganggap Sultan Ismal Petra sebagai pemerintah yang hak dan bukan anakandanya atau bekas pemangku sultan, Tengku Muhammad Faris Petra, yang ditabalkan sebagai Sultan Muhammad V pada September lalu.

"Saya menganggap Sultan Ismail sebagai Sultan," kata Ku Li. "Baginda masih hidup. Baginda masih tinggal dalam istana Mahkota."

Sidang akhbar Ku Li diadakan selepas Sultan Muhammad V melucutkan dua pingat darjah kebesaran Kelantan yang dianugerahkan kepadanya minggu lalu. Putera Kelantan itu merupakan datuk saudara kepada pemerintah baru Kelantan.

Ku Li berkata, beliau menganggap penarikan balik pingat kebesaran itu sebagai tidak penting, sebaliknya lebih bimbang mengenai implikasi perbalahan diraja dan dakwaan bahawa Sultan Ismail Petra telah 'disingkir'.

"Saya merasakan akan berlaku huru-hara apabila Sultan boleh disingkir dengan mudah oleh pewarisnya, yang mempunyai kuasa dan kedaulatan, jadi dia sanggup menyingkirkan pemerintahnya, walaupun ia adalah ayahandanya," dakwa beliau.

"Ini adalah situasi luar jangka. Jika raja boleh dibuang, bagaimana pula dengan rakyat jelata?"

Pemimpin Umno itu turut mengedarkan dokumen kepada media, yang didakwa pengisytiharan daripada Sultan Ismail Petra bertarikh 27 November mengatakan baginda masih pemerintah yang berhak, mengikut Perlembagaan Persekutuan.

"Beta adalah Sultan dan Pemerintah Berdaulat Kelantan Darul Naim," titah Sultan Ismail Petra dalam proklamasi itu. "Ini adalah hak beta berpandukan perlembagaan dan perjanjian yang dicapai antara kerajaan British di bawah Persekutuan Perjanjian Malaya 1948 dan Perjanjian Kemerdekaan Malaya 1957 serta Perlembagaan Persekutuan."

Ku Li menambah, beliau juga bimbang dengan apa yang bakal berlaku apabila Sultan Kelantan ditabalkan sebagai Yang diPertuan Agong kira-kira enam tahun lagi, selepas Sultan Terengganu dan Kedah, sekiranya pertikaian itu tidak diselesaikan menjelang tempoh itu.

"Saya rasa Umno perlu bertindak untuk menyelesaikan konflik istana Kelantan," katanya. "Saya juga rasa bahawa kerajaan negeri dan pusat harus mengambil tindakan kerana kedudukan Agong harus dilindungi di bawah perlembagaan."

Tengku Razaleigh berkata, terdapat hanya tiga cara di bawah perlembagaan negeri untuk pemangku ditabalkan menjadi sultan, iaitu kemangkatan, penurunan takhta atau keluar negeri selama lebih 12 bulan tanpa sebab munasabah kepada Majlis Perajaan Kelantan.

Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat mengangkat sumpah taat setia kepada pemerintah baru itu pada 13 September selepas pertabalan diraja dibuat mengikut perlembagaan Kelantan. Kedua-duanya baru-baru ini berangkat ke Tanah Suci Mekah untuk menunaikan fardu haji.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH