tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Isnin, 6 Disember 2010

KHIR TOYO DI HADAPKAN KE MAHKAMAH

Bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini Isnin, atas tuduhan mendapatkan dua lot tanah di Seksyen 7, di sini pada harga yang jauh lebih murah berbanding harga asal.

Pengakuan Mohamad Khir direkodkan di hadapan Hakim Azhaniz Teh Azman Teh selepas pertuduhan terhadapnya dibacakan pada pukul 12.05 tengah hari Isnin.

Mohamad Khir, 45, didakwa mendapatkan bagi dirinya dan isteri, Datin Seri Zahrah Kechik, 45, dua tanah lot dan sebuah rumah yang terletak di nombor 8 dan 10, Jalan Suasa 7/1L, di sini melalui Pengarah Ditamas Sdn Bhd, Shamsuddin Haryoni yang mempunyai hubungan dengan kerja rasminya.

Bekas Menteri Besar yang kini merupakan Ketua Pembangkang Selangor didakwa mendapatkan hartanah tersebut pada harga RM3.5 juta, sedangkan hartanah tersebut dibeli oleh Ditamas Sdn Bhd dengan harga RM6.5 juta, pada 23 Disember 2004.

Kesalahan itu didakwa dilakukan oleh Mohamad Khir pada 29 Mei 2007 di kediaman rasmi Menteri Besar Selangor yang terletak di Jalan Permata 7/1, Seksyen 7, di sini.

Mohamad Khir menjawat jawatan sebagai Menteri Besar pada 2001 sehingga Barisan Nasional tewas pada Pilihan Raya Umum 2008.

Mohamad Khir tiba di mahkamah pada pukul 11.25 pagi dalam keadaan tidak bergari dan diiringi oleh beberapa pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Pendakwaan terhadap Mohamad Khir, yang juga seorang doktor gigi dikendalikan sendiri oleh Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum dua tahun atau denda atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Selain Abdul Gani, turut hadir bagi pihak pendakwaan ialah Ketua Unit Pendakwaan, Datuk Tun Abdul Majid Tun Hamzah dan Ketua Unit Pelucuthakan Harta, Jabatan Peguam Negara, Dzukifli Ahmad.

Abdul Gani menawarkan jaminan RM1juta memandangkan kesalahan yang dilakukan oleh Mohamad Khir adalah serius dan melibatkan jumlah yang tinggi.

“Tertuduh adalah seorang wakil rakyat dan menjawat jawatan tertinggi di Selangor pada masa tersebut. Oleh itu, beliau sepatutnya lebih tahu dan tidak melakukan kesalahan tersebut.

“Saya perlu menawarkan jumlah yang dapat memberi jaminan bukan sahaja kepada pihak pendakwaan, tetapi kepada semua untuk memberi jaminan kepada sistem perundangan,”katanya.

Bagaimanapun, peguam M.Athimulan yang mewakili Mohamad Khir merayu supaya jumlah tersebut dikurangkan.

“Tertuduh adalah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Panjang dan beliau tidak akan melarikan diri serta akan menghadiri perbicaraan di mahkamah.

“Tujuan jaminan juga hanya untuk memastikan kehadiran tertuduh di mahkamah dan jumlah jaminan yang terlalu tinggi seolah-olah akan menghukum beliau yang masih belum dibuktikan bersalah,” kata Athimulan. Selain Athimulan, barisan pembelaan turut diwakili peguam Mohd Afifuddin Hafifi.

Azhaniz Teh selepas mempertimbangkan rayuan membenarkan Mohamad Khir dibebaskan dengan jaminan RM750,000 dengan seorang penjamin. Beliau juga membenarkan permohonan Abdul Gani untuk memindahkan kes untuk dibicarakan di Mahkamah Tinggi.

Di mahkamah sama, Shamsuddin, 52, turut mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan bersubahat melakukan kesalahan tersebut dengan Mohamad Khir di tempat dan masa yang sama.

Tertuduh yang beralamat di Jalan Gobek 11-9, di sini didakwa mengikut Seksyen 109 kanun sama dan Seksyen 165 kanun sama.

Azhaniz Teh menetapkan jumlah jaminan untuk Shamsuddin pada jumlah yang sama dengan Mohamad Khir, iaitu RM750,000 dengan seorang penjamin.

Turut berada di mahkamah ialah Pengarah Siasatan SPRM Putrajaya, Mustaffa Ali dan Ketua Pengarah SPRM Selangor, Datuk Jaafar Maahad.

Pada sidang media yang diadakan selepas prosiding mahkamah, Abdul Gani berkata, terdapat beberapa saksi yang terlibat dengan kes tersebut kini diletakkan di bawah Program Perlindungan Saksi.

“Sehingga kini, sekurang-kurangnya terdapat 16 saksi dan pihak kami juga akan memohon supaya tarikh awal diberikan bagi memindahkan kes ke Mahkamah Tinggi dan juga perbicaraan dijalankan dengan segera,” katanya.

Abdul Gani juga menambah, beliau berpuas hati dengan siasatan yang dijalankan oleh SPRM.

“Saya tidak menafikan siasatan oleh SPRM mengambil masa yang agak lama, tetapi saya amat berpuas hati dengan hasilnya yang sangat menyeluruh dan membawa kepada pertuduhan hari ini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH