tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Ahad, 8 November 2009

ANWAR NIZAR BARU=A:ANTARA UMNO PAS SIAPA YANG LEMAH.

Tidak dinafikan pembangkang telah berjaya melemahkan Umno dan BN pada pru ke 12 yang lalu.Tapi kekuatan yang dapat oleh pembangkang terutama Pas telah membuat Pas terlalu riak dengan mengandaikan yang Umno akan terkubur pada pru ke 13 nanti.Tapi belum lagi sampai pada pru 13 Pas sudah bergelora dengan krisis kepimpinan yang akan melemah dan menghancurkan Pas sekiranya ahli Pas tidak berani sebagaimana beraninya ahli Umno yang menukar kepimpinan yang telah terlalu lemah.

Kerana kelemahan presiden Pas lah Pas hanya menjadi pak turut sahaja dalam Pakatan pembangkang dimana Pas hanya menuruti kehendak Pkr dan Dap.Contoh ketara yang presiden Pas lemah ,lihat sahaja seminar yang diadakan semalam dimana presiden Pas sendiri telah dikritik oleh ahli ahli Pas sendiri.Percayalah sekiranya Haji Hadi masih lagi bertahan sebagai Presiden Pas sehingga pru ke 13 nanti tidak mustahil yang Pas akan tenggelam pada pru nanti.

Kemungkinan yang dinyatakan oleh Dr Abu Hassan Hasbullah ketika membentangkan kertas kerjanya pada Seminar Memperkasakan Parti anjuran PAS mungkin ada kebenarannya dimana berdasarkan kajian yang dibuat keatas 2,100 responden yang dipecahkan kepada tiga peringkat umur mendapati golongan muda yang berumur 21-30 tahun telah hilang kepercayaan kepada kepimpinan PAS iaitu seramai 633 orang.Sebaliknya hanya seramai 67 responden yang menyatakan pandangan bahawa mereka menyokong kepimpinan PAS.

Sementara itu bagi golongan kelompok umur 31-40 tahun, seramai 519 orang menyatakan pandangan negatif manakala seramai 181 orang adalah positif.Ini bermakna hanya seramai 181 orang daripada kelompok umur berkenaan menyatakan PAS mampu terus bergerak ke hadapan dengan kepimpinan yang sedia ada," kata Abu Hassan pada seminar yang dihadiri kira-kira 1,000 perwakilan.Sementara itu, sejumlah 751 orang daripada kumpulan umur 41-50 menyatakan telah hilang sokongan terhadap pemimpin PAS manakala sejumlah 396 responden masih menyokong.

Satu lagi penemuan yang mengejutkan ialah kebanyakan daripada mereka yang menyatakan pandangan negatif terhadap PAS dari kelompok umur 41-50 tahun adalah daripada kawasan pantai timur dan utara.Penemuan itu ternyata bertentangan dengan tanggapan umum selama ini bahawa kawasan pantai timur merupakan kubu kuat PAS.Barisan kepimpinan serta peserta seminar ini perlu memandang berat mengenai perkara ini, kebanyakan daripada jawapan-jawapan positif atau yang menyokong adalah daripada negeri Sabah dan Sarawak," katanya.

Kajian Abu Hassan juga turut memfokuskan kepada kempimpinan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.Dalam kumpulan umur 21-30 tahun, seramai 493 responden memberikan jawapan negatif manakala seramai 207 responden menyatakan sokongan terhadap kepimpinan Abdul Hadi.

Manakala bagi kelompok umur 31-40 tahun, seramai 539 orang menyatakan jawapan yang negatif dan seramai 161 orang adalah positif.Selain itu, dikalangan responden yang berumur 41-50 tahun, seramai 383 orang menyatakan pendirian tidak menyokong dan 317 respon adalah sebaliknya.Jadi dapat kita andaikan bahawa Pas tidak akan berjaya sekiranya presiden Pas masih di galas oleh Hadi dan sekiranya Pas masih pertahankan Hadi ,percayalah yang Pas akan kehilangan banyak kerusi dalam pru nanti.

Haji Hadi juga boleh diketogori sebagai presiden yang tiada pendirian langsung kerana hanya dengan sergahan Pkr dan Dap Haji Hadi sudah hilang arah dalam pendiriannya berhubung dengan kerajaan perpaduan sedangkan cadangan asal kerajaan perpaduan adalah dari Haji Hadi sendiri.Apa akan jadi sekiranya Pas masih pertahankan seorang presiden yang tidak berpendirian dan sudah tentu Pas akan menjadi sebuah parti yang goyah pada pru nanti.

Jadi sebagai jalan terbaik pada Passeharusnya Ahli Pas harus bangkit dengan menyingkirkan seorang presiden yang lemah dan tiada pendirian agar Pas akan terus diterima oleh rakyat.Pas perlu lihat pengajaran dari Umno dimana presiden yang lemah akan membawa kemudaratan pada keseluruhan perjalanan sebuah parti.

1 ulasan:

  1. Unit Media BARU-A tajaan Tun Faisal memang memalukan. Kenapa hendak memalukan Ketua Pemuda UMNO Malaysia. Memang BARUA betul Unit Media tu!....

    BalasPadam

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH