tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Jumaat, 20 Ogos 2010

EZAM-AZIZAH:LAPORAN JAWI IBARAT PUCUK DI CITA ULAM MENDATANG

Isu asasnya di sini ialah ia berpunca dari satu perbualan telefon antara seorang manusia dengan manusia lain – yakni antara Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Ezam Mohd Noor.

Panggilan telefon itu pula Ezam terima secara spontan dari isteri bekas bosnya itu dari Washington ketika beliau sedang berada dalam rumah lama Datuk Seri Anwar Ibrahim di Bukit Damansara satu ketika dulu .

Bayangkan siapa pernah terfikir untuk memanggil empat orang saksi waktu itu untuk mendengar suatu perbualan telefon.

Dakwa Ezam dalam perbualan telefon itu Wan Azizah antara lain mendesaknya agar jangan tinggalkan rumah itu selagi seorang lelaki lain yang ketika itu berada dalam rumah itu bersama Anwar masih berada di situ.

Atas sebab itu Ezam berulang kali mencabar Wan Azizah secara individu melafazkan sumpah dengannya untuk membuktikan masing-masing bercakap benar mengenai apa yang didakwanya diperbualkan ‘dengan nada cemas’ oleh isteri Anwar itu padanya waktu itu .

Perbualan telefon Wan Azizah itulah dakwa Ezam yang mencetuskan keraguannya tentang ‘ perangai Anwar’ hingga kemudiannya menjadi sebab utama beliau meninggalkan Anwar dan Parti Keadilan Nasional.

Wan Azizah mengesahkan ada membuat panggilan telefon itu tetapi menafikan ada berkata seperti didakwa Ezam.Namun sehingga hari ini beliau enggan layan cabaran Ezam agar sama-sama bersumpah.Malah Presiden PKR itu memberi amaran hendak menyaman Ezam jika beliau terus dakwaan itu.

Ezam sebaliknya tetap mempertahankan dakwaannya dan sedia disaman.

Rupanya lain yang ditunggu lain yang tiba.Petang Khamis, Ketua Pemuda PKR, Shamsul Iskandar Md Akin tampil membuat aduan terhadap Ezam ke Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) di Kuala Lumpur atas tuduhan gazaf terhadap wan Azizah.

Shamsul Iskandar membuat laporan berdasarkan tulisan Ezam di laman Twitter yang antaranya berkata : "Saya juga telah lihat betapa jijiknya kerana kuasa politik seorang isteri sanggup biarkan suaminya fitnah orang untuk tutup perangai kejinya yang meliwat."

Katanya Shamsul beliau membuat laporan kepada JAWI kerana yakin Ezam tidak mempunyai empat orang saksi lelaki yang berwibawa bagi menyokong dakwaannya.

“Saya cabar beliau bersumpah dalam mahkamah.Bawa empat orang saksi, buktikan dakwaan dia betul,”katanya.

Baginya inilah menurut kaedah hukum Islam yang betul.

Seksyen 41 Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah Persekutuan) 1997 menetapkan :mana-mana orang yang menuduh orang lain melakukan zina (atau liwat) tanpa mengemukakan, mengikut hukum syarak, empat orang saksi lelaki atau ikrar orang yang dituduh itu adalah melakukan suatu kesalahan.

Jika disabitkan dengan kesalahan qazaf, seseorang boleh didenda tidak melebihi RM5,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya.

Shamsul turut membawa beberapa keratan akhbar menganai isu berkenaan bagi menguatkan laprannya.

Ezam yang dihubungi Agendadaily petang Khamis untuk mengulas laporan Shamsul pada JAWI itu tidak langsung menunjukkan tanda-tanda beliau gentar.

“Bagai pucuk di cita ulam mendatang”. Itulah reaksi pertama darinya.

Bagi bekas setiausaha politik Anwar di Kementerian Kewangan dulu, inilah peluang baginya untuk menyatakan kebenaran dan mempertahankan setiap patah perkataannya membabitkan Anwar dan Wan Azizah.

Ezam menegaskan beliau sanggup bersumpah di depan Hakim Mahkamah Syariah bagi membuktikan beliau tidak berganjak dengan kenyataannya sebelum ini mengenai pasangan suami isteri itu sama ada di ceramah, blog dan twitter.

“Ini kerana ianya satu tanggungjawab saya kepada umat yang dilanda fitnah besar gara-gara karenah peribadi seorang pemimpin,” ujarnya.

Menurutnya, beliau menyerahkan kepada JAWI sebagai pihak berkuasa untuk buat tindakan selanjutnya sesuai peruntukkan undang-undang syariah ekoran laporan Ketua Pemuda PKR itu.

“Saya akan beri kerjasama sepenuhnya pada pihak JAWI termasuk kesediaan bersumpah di depan hakim mahkamah Syariah,” tegasnya.

Yang menjadi persoalan nanti apakah tindakan bersumpah oleh Ezam di depan Hakim Mahkamah Syariah kelak sudah cukup menguatkan hujahnya tanpa perlu empat saksi seperti ditetapkan syarak?

Selain itu, apabila kes itu dibicarakan, bukan sahaja Wan Azizah akan dipanggil ke mahkamah Syariah tetapi Anwar akan terbabit sama.

Pasti banyak cerita bakal terdedah apabila kes itu dibicarakan kelak.

Mungkinkah ini dimaksudkan Ezam apabila menyifatkan laporan ke JAWI itu ibarat “pucuk di cita ulam mendatang”.

Dalam pada itu Ezam melihat tindakan Shamsul semata-mata untuk terus popular kerana mahu bertanding dalam pemilihan jawatan pimpinan PKR hujung tahun ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH