Betulkah Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail ada bercakap dengan nada cemas dalam satu panggilan telefon pada Ezam Mohd Noor dari Washington tidak lama dulu?

Ini timbul bila Ezam yang kebetulan waktu itu berada di rumah lama Datuk Seri Anwar Ibrahim di Bukit Damansara,Kuala Lumpur memberitahunya ada seorang lelaki lain turut berada di dalam rumah itu.

Difahamkan Wan Azizah kenal lelaki itu.

Waktu itu Ezam yang merupakan Ketua Pemuda Parti Keadilan Nasional (KeAdilan) adalah orang kanan Anwar dan sering keluar masuk rumahnya.Waktu itu juga Anwar belum habis edah untuk aktif politik selepas dibebaskan dari penjara.Beliau menjadi pensyarah undangan di Amerika.

Masa kejadian itu Wan Azizah berada di Washington manakala Anwar pulang seketika ke Malaysia.

Dalam interbiu dengan Agendadaily baru-baru ini ( rujuk pada interbiu penuh dengan Ezam di blok bawah) Ezam yang juga bekas Setiausaha Politik
Anwar di Kementerian Kewangan memberitahu insiden panggilan telefon itulah yang spark off

Kebetulan wartawan Agendadaily Noor Hasilah Ismail bersua dengan Wan Azizah di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semasa perbicaraan kes liwat Anwar Selasa.

Ini adalah pertama kali isteri Anwar itu ditanya oleh wartawan dan mengulas mengenai isu panggilan telefon itu.

Beliau mengesahkan ada membuat panggilan telefon pada Ezam waktu itu tetapi menafikan ia bernada cemas. Katanya dalam panggilan itu, “saya pesan kat dia sebagai seorang adik, tengok-tengokkan abang dia…”

Wan Azizah dakwa Ezam telah beri gambaran yang lain.Beliau meminta Ezam tidak mengaitkannya untuk mengiyakan apa yang beliau dakwa.

Mengenai kesediaan Ezam bersumpah beliau cakap benar,Wan Azizah berkata,” dia nak sumpah dia punya pasal dengan Allah. Saya tak ada masuk campur.”

Namun Ezam yang dihubungi kemudiannya oleh Roslan Bian untuk mengulas hal ini
keraguannya tentang ‘perangai bosnya’ dan kemudiannya meninggalkan KeAdilan ( sebelum tukar nama pada Parti Keadilan Rakyat (PKR) . tidak berganjak dari dakwaannya. Antaranya beliau berkata,“ Wan Azizah,minta malam itu saya jangan keluar dari rumah selagi budak lelaki itu ada di rumah…untuk pastikan Anwar tidak berdua.”

Katanya mana mungkin dapat penuhi permintaan itu yang menampakkan suasana panic
Wan Azizah kerana tuan rumah dimana beliau berada ketika itu ialah Anwar.

Apapun katanya beliau gembira akhirnya Wan Azizah mengaku memang pernah menghubunginya untuk ‘jaga’ suaminya.

Bagi menentukan siapa benar Ezam mengajak Wan Azizah bersumpah secara Islam.”Dia boleh pilih ulama dan masjid mana dan cara mana yang dia mahu dan lebih baik pada bulan Ramadhan kita selesaikan.