tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Isnin, 23 Ogos 2010

PAS BUKAN NAK BELA MELAYU TAPI MAHU MENGHANCURKAN MELAYU

Ada pemimpin Pas menyatakan sudah tiba masanya Pas mengambil alih peranan UMNO bagi membela orang melayu terutama orang melayu di PP.Mungkin perkara ini ada asasnya bila Pakatan Rakyat membentuk kerajaan di PP.Tapi apa yang di laungkan pemimpin melayu PP terutama pemimpin Pas hanyalah indah rupa dari khabar.Apabila kerajaan PP yang di ketuai oleh LGE mula melakukan penindasan pada orang melayu PP,langsung tiada satu pun pemimpin melayu PP terutama pemimpin Pas yang kedepan dalam memberi pembelaan pada mereka.Terlalu banyak yang di lakukan oleh LGE pada orang melayu PP.Saya rasa tidak lah perlu saya rungkaikan kerana semua orang terutama sekali orang melayu sudah merasa tertipu dengan pembohongan kerajaan selama ini.

Mungkin jika perkara itu berlaku melibatkan kerajaan negeri Barisan Nasional (BN), sudah tentu akan ada desakan dari pembangkang terutama dari Pas supaya ditubuhkan suruhanjaya siasatan diraja, jawatankuasa khas, tribunal, kertas putih atau macam-macam lagi.

Begitu jugalah dengan isu-isu lain yang menarik perhatian di Pulau Pinang sejak akhir2 ini seperti berkaitan Pegawai Kemajuan Negeri, Nik Ali Mat Yunus berhubung 'lidah biawak', isu Kampung Buah Pala, Kampung Pokok Asam, Bazar Ramadan Komtar, isu penjaja Melayu dan macam-macam lagi yang berkait rapat dengan kerajaan negeri. Sekali lagi kalau itu melibatkan kerajaan pimpinan BN, maka akan ada dakwaan kerajaan negeri tidak telus, tidak mentadbir dengan cekap, tidak amanah dan entah apa lagi malahan mungkin pemimpinnya disuruh letak jawatan.

Apa yang diharapkan, isu-isu ini tidak dilihat sebagai rasis atau perkauman. Bukan kerana ia hanya melibatkan rasa tidak puas hati di kalangan orang Melayu di Pulau Pinang. Sebaliknya satu kes lain membuktikan seorang peniaga Cina juga kurang senang dengan langkah pengurusan Komtar sehingga dia cuba membakar dirinya. Maknanya sudah tentu ada yang tidak kena. Begitu juga penduduk kaum India di Kampung Buah Pala.

Dan yang paling terbaru yang didedahkan baru-baru ini ialah mengenai isu khutbah solat Jumaat. Semalam, polis Pulau Pinang mengesahkan, pasukan khas ditubuhkan bagi menyiasat isu khatib yang didakwa menggantikan nama Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin kepada nama Guan Eng, dalam doa khutbah Jumaat.Kenapa Pas tidak menangani perkara ini dengan baik tanpa mengguris perasaan orang Islam dan juga bangsa melayu.Tapi sebaliknya Pas menuduh semua ini adalah angkara perbuatan UMNO yang sengaja memperbesarkan isu ini.Apakah sebenarnya motif PAS dalam perkara ini.Apakah Pas sudah menolak peranan Yang Dipertuan Agong sebagai ketua agama Islam negeri dan lebih memuliakan seorang pemimpin yang bukan di kalangan orang Islam sendiri. Perbuatan sebegini rupa perlu dihentikan segera dan tidak dipolitikkan supaya perpaduan di kalangan umat Islam terus terjalin.

Kita tidak mahu di kalangan umat Islam sendiri berpecah belah hanya kerana isu yang melibatkan umat Islam.Jadi adalah lebih baik Exco Agama, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Abdul Malik Kassim meletakkan jawatan kerana gagal menangani isu penggunaan nama Ketua Menteri, Lim Guan Eng dalam doa pada khutbah kedua solat Jumaat.

Sebagai seorang pemimpin dan juga sebagai seorang Islam, Abdul Malik perlu peka dengan sensitiviti umat Islam dan menyiasat perkara tersebut secara terperinci, bukan terus menafikannya, malah, menuduh pula UMNO sengaja membangkitkan isu berkenaan.Sudah jelas perkara ini membabitkan soal agama dan bukan sesuatu yang remeh dan boleh dipermain atau dipolitikkan.Tapi bagi Pas ini semua adalah permainan politik Umno.Beberapa pihak sudah tampil mengakui perkara itu sememangnya berlaku. Jadi apa lagi yang dia asyik hendak nafi dan kemudian sewenang-wenangnya tuduh UMNO sengaja bangkitkan isu ini sebagai isu perkauman.

Sebenarnya kita harus merasa bangga apabila UMNO dapat mengambil tindakan pantas setelah seorang pemimpin bahagian, Ahmad Ismail didakwa mengeluarkan kenyataan berunsur rasis semasa berkempen pada Pilihan Raya Kecil Parlimen Permatang Pauh. Begitu juga dengan Nasir Safar yang memohon maaf secara terbuka dan meletak jawatan sebagai Pegawai Khas Perdana Menteri apabila beliau didakwa memberi ucapan berunsur hasutan. Langkah segera juga diambil oleh kerajaan apabila seorang pengetua sekolah di Kulai, Johor didakwa memberi ucapan berbau perkauman. Walaupun pengetua itu sudah meminta maaf tetapi sebuah jawatankuasa ditubuhkan bagi menyiasat perkara itu.

Apa yang berlaku di Pulau Pinang dan Selangor sepatutnya sudah lama menjadi pengajaran kepada kita. Kita orang melayu sepatutnya sudah mula berubah untuk membetulkan kesilapan kita.Kerajaan ultra-kiasu sudah menunjukkan kepada kita dan rakan-rakan mereka apa yang mereka boleh buat jika mereka berada di Putrajaya selepas PRU 13 nanti.Mereka kata mereka boleh dengan mudah menindas Melayu di Pulau Pinang, menutup mulut Melayu di Selangor. Dengan tindakan kepada peniaga-peniaga Melayu, pemimpin Melayu dalam PR senyap seribu bahasa.Angguk sahaja dan tiada apa suara bantahan pun. Dengan amaran lucut jawatan Exco sahaja, Exco Melayu senyap atas isu jualan arak.

Tidakkah ultra-kiasu menunjukkan betapa dengan mudahnya Melayu dipermainkan. Isu menghapuskan diskaun rumah di Selangor, MB Melayu memberikan sokongan tidak berbelah bagi.Isu perpaduan Pas lebih rela bersekongkol dengan parti ultra kiasu daripada bersama Melayu dari UMNO. Sudahlah perpaduan Melayu lemah dan kritikal, pemimpin Melayu dalam PR menyokong usaha untuk mempermainkan orang Melayu.Bangganya ultra-kiasu, bila DAP kata Melayu BN rasuah, maka Melayu Pas dan PKR menambah lagi beberapa fakta yang berunsur fitnah. Tapi tentang isu generasi Melayu, akhlak remaja Melayu, mengapa DAP senyap.Mudah saja jawabnya, biarlah remaja Melayu terus rosak, kerana bebanan untuk meruntuhkan orang Melayu sudah kurang, jika generasi Melayu ini sudah dengan sendirinya rosak.Mudah saja jawabnya, biarlah remaja Melayu terus rosak, kerana bebanan untuk meruntuhkan orang Melayu sudah kurang, jika generasi Melayu ini sudah dengan sendirinya rosak.DAP tidak perlu bimbang, kerana Melayu dalam PR akan menyokong apa sahaja, asalkan ia dapat meruntuhkan Melayu dalam BN.Tidakkah terfikir bangsa sendiri yang sedang dirosakkan. Lihat sahaja isu Melayu Pulau Pinang, apa Timbalan Ketua Menteri buat, senyap, membutakan mata hati terhadap apa yang berlaku.Tidakkah kita berfikir, untuk ultra kiasu ke Putrajaya, lebih mudah kerana banyaknya 'kuda Melayu' yang boleh ditunggang.

Mampukah kita menangani krisis remaja Melayu yang kian meruncing, dengan hak kita digugat sedikit demi sedikit, apa yang kita pertahankan, bangsa kita sendiri yang sabotaj, bahkan menyokong pihak yang cuba merosakkannya .Sempena dengan Ramadan ini, marilah kita muhasabah diri, mengapa tidak boleh kita bersatu semula demi kedamaian hidup di negara kita sendiri.Bagaimana jika DAP tidak menerima negara Islam, esok kita hendak beribadat pun banyak sekatannya.Bagaimana nanti, kita tidak mampu memiliki rumah mewah lagi, terperosok di kaki gunung Jerai. Bagaimana anak-anak kita hendak menyambung pelajaran, jika hak istimewa pemberian biasiswa sudah tiada.

Hanya ini sahaja negara yang kita ada, susah payah kita biar di sini, tetapi bukan kita susah di sini, sedang orang lain kaya dan mewah di tempat kita.Melalui perpaduan kukuh, ultra-kiasu pun tidak berani bersuara. Melalui undi, kita berhak menentukan siapa mesti memimpin kita. Kita berhak menentukan kerajaan adil yang bagaimana yang kita hendak. Jangan sampai kita rasa kita menikam orang lain, tetapi yang luka dan mati ialah keluarga kita sendiri.Kalau PR ke Putrajaya, jangan harap Anwar Ibrahim akan menjadi PM, apa lagi Nik Aziz untuk jadi PM. Jangan harap negara Islam selagi bersekongkol dengan DAP.Secara mudah Melayu dalam Pas atau dalam PKR adalah Melayu yang tidak boleh dipercayai oleh ultra-kiasu, kerana mereka sanggup menikam bangsa mereka sendiri demi kuasa.Ultra-kiasu berfikir, sesama bangsa pun dikhianati, apa lagi jika berbeza bangsa!

Contoh di Pulau Pinang dan Selangor, juga sekejap di Perak sudah jelas untuk difikirkan. Apa yang sedang berlaku juga patut dijadikan iktibar. Terlajak perahu boleh undur, terlajak memangkah PRU 13, buruk padahnya.Kepada ulama-ulama Pas tidak perlulah tazkirah bulan Ramadan ini dijadikan ruang untuk menghentam pemimpin Islam dari BN.Dosa tetap dosa, walaupun ulama Pas. Pas cuma parti politik biasa sahaja, yang sudah jauh tersasar dari matlamat asal perjuangannya. Bila lagi kita nak sedar?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH