Cucu saudara Allahyarham Tun Ghafar Baba menceritakan bagaimana Datuk Seri Anwar Ibrahim ‘ putar cakap’ tentang hajatnya untuk berjumpa dengan bekas Timbalan Perdana Menteri itu tidak lama selepas dibebaskan dari penjara pada September, 2004 .

Zahid Md Arip,bekas Naib Ketua Pemuda Parti Keadilan Nasional yang kini menjadi penceramah UMNO,menceritakan hal ini dalam ceramahnya di AU5 dekat Kuala Lumpur Sabtu malam ketika menyentuh tentang beberapa pembohongan yang dibuat oleh Penasihat PKR itu.

Katanya Anwar telah menelefonnya sendiri meminta mengatur satu perjumpaan dengan bekas Timbalan Perdana Menteri itu.

Menurut Zahid beliau telah bersusah payah meyakinkan dan memujuk Ghafar untuk bertemu Anwar.

Katanya Ghafar mulanya agak keberatan.

Hubungan Ghafar-Anwar memang diketahui dingin ekoran pemilihan jawatan UMNO tahun 1993.Ghafar tidak cukup pencalonan untuk pertahankan jawatan Timbalan Presiden UMNO bila Anwar umum nak bertanding.Anwar kemudiannya menang tanpa bertanding jawatan itu dan dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri.

“Akhirnya Tun setuju jumpa dengan syarat hanya Anwar dan Wan Azizah sahaja yang datang ke rumahnya,”katanya.

Katanya hal ini berlaku waktu bulan puasa.

Namun lain ceritanya yang berbangkit.Kata Zahid kebetulan sewaktu sedang membeli juadah berbuka puasa di Bangsar beliau bertemu dengan bekas Timbalan Presiden Parti Keadilan Nasional,Abdul Rahman Osman di situ.

Katanya apa yang buat beliau terkejut ialah masa bersembang Abdul Rahman bertanya kepadanya apa hal yang Ghafar nak jumpa sangat Anwar.

“Kata Abdul Rahman bahawa Anwar memberitahu mereka semua Ghafar yang minta nak jumpa dengannya.”

Zahid berkata mendengar ini beliau terus berkejar ke rumah Ghafar memberitahu hal berkenaan dan minta agar pertemuan itu dibatalkan.

“Saya ingat lagi Tun marah pada saya kata… I told you ( saya dah kata) ,” katanya.

Menurut Zahid beliau sendiri cukup marah kerana Anwar sanggup perdaya pimpinan parti KeAdilan ketika itu kata Ghafar yang nak jumpa denganya sedangkan beliau ( Anwar) yang memohon.