tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Selasa, 30 Jun 2009

MANEK URAI:PERSIMPANGAN DILEMA MELAYU JADI PERHITUNGAN DIMANEK URAI

MANEK Urai hanyalah sebuah kampung di daerah Kuala Krai, Kelantan tetapi dengan hampir seluruh 31,000 penduduknya orang Melayu, ada sesuatu yang perlu diperhatikan tentang kampung ini dalam seminggu dua yang akan datang.

Statusnya sebagai salah sebuah kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan dan dengan jumlah pengundi seramai 12,292 yang memperlihatkan pengundi Melayu seramai 99.25 peratus, menjadikan Pilihan Raya Kecil DUN Manek Urai yang akan berlangsung pada 14 Julai nanti sebagai titik tolak kepada proses evolusi nilai budaya Melayu.

Di tangan para pengundi Manek Urai terletaknya pembentukan citra bangsa Melayu masa depan. Semua orang tahu bahawa kedudukan bangsa Melayu ketika ini amat goyah kerana sedang berhadapan dengan krisis identiti atas faktor dalaman mahupun akibat faktor luaran.

Semenjak sekian lama, terdapat orang Melayu yang hanya sibuk memperkaya diri sendiri dan kaum keluarga serta sahabat handai tanpa berusaha bersungguh-sungguh untuk membantu bangsanya sendiri yang ketinggalan.

Akibatnya sebahagian orang Melayu memprotes keadaan itu pada Pilihan Raya Umum Ke-12 lalu. Kuasa politik yang selama ini menjadi tunjang pertahanan orang Melayu mulai goyah dan terhakis sedikit demi sedikit.

Demi kuasa, ada orang Melayu yang sudah tergamak membelakangkan simbol tradisi ketuanan Melayu dan sebaliknya lebih rela tunduk kepada kehendak orang lain. Baru sahaja digertak, sebahagian orang Melayu sudah menolak hasrat untuk bersatu, walaupun sebelum itu mereka sendiri yang mengacah-acah untuk mewujudkan perpaduan Melayu.

Ada orang Melayu yang sudah tergamak mengumpamakan saudara sebangsa dan seagama sebagai komunis, sosialis dan mengamalkan ajaran sesat, sedangkan pada masa yang sama saling bermesraan dengan rakan seperjuangan yang secara terang-terangan menolak Islam.

Ketika orang 'dewasa' Melayu asyik dengan sepak terajang politik, masalah remaja Melayu yang terlibat dengan dadah, lumba haram dan budaya hedonisme masih tidak selesai malahan semakin berleluasa.

Sedarkah orang Melayu bahawa ketika ini kita sedang leka bertandak mengikut rentak paluan gendang orang lain yang tidak jemu-jemu berusaha melelahkan kita?

Pengundi Manek Urai akan menjadi penentu citra yang menjadi pilihan orang Melayu untuk masa depan. Walaupun hanya pilihan raya kecil, pengundi Melayu di DUN ini akan memilih kumpulan pemimpin mana yang akan mewakili mereka.

Satu kumpulan pemimpin mewakili golongan orang Melayu yang sudah sedar dan bersedia mendahulukan rakyat dan mengutamakan pencapaian. Manakala satu golongan lagi nampaknya masih leka berpolitiking dan bermain retorik.

Satu kumpulan pemimpin Melayu sudah bersedia untuk berbincang tentang perpaduan Melayu, manakala satu kumpulan lagi menjadikan agenda perpaduan Melayu sekadar test market.

Satu kumpulan pemimpin sedang berusaha keras untuk mengembalikan keyakinan penyokong Melayu, manakala satu kumpulan sedang menagih simpati dan sokongan kaum lain dan rela memburuk-burukkan bangsa dan agama sendiri.

Satu kumpulan pemimpin sudah mulai turun padang untuk meninjau sendiri masalah rakyat, tetapi satu golongan lagi juga sudah turun malah hingga ke jalanan tetapi untuk berdemonstrasi.

Setiap tingkah itu ditontoni oleh orang Melayu. Pengundi Manek Urai akan menterjemah pendirian Melayu melalui kuasa satu undi apabila tiba masanya. Jika mereka memilih golongan pemimpin yang sudah sedar dan sudah bersedia membela nasib rakyat, bermakna mereka mahu mengekalkan status quo nilai Melayu yang dibudayai selama ini.

Sebaliknya, jika mereka memilih golongan pemimpin yang sudah berani membuang tongkat dan bersedia menjadi Malaysian, orang Melayu lain harus bersedia juga dari semua sudut supaya tidak lemas dalam arus persaingan membangunkan bangsa Malaysia itu nanti.

Justeru, para pengundi Melayu Manek Urai perlu berfikiran bijak dan rasional kerana undi mereka menjadi penentu kepada citra bangsa Melayu masa depan.

2 ulasan:

  1. SALAM BRO...ANUWAR PANDAI MAIN REVERSE SAIKOLOGI. BN KENA BIJAK COUNTER ATTACK SEGALA TOHMAHAN SI SONSANG NI. MANIK URAI PERLUKAN DI BELA SEBELUM PAKATAN TERUS "MENJAHANAMKAN" PENGUNDI DI SANA SEKALI LAGI

    BalasPadam
  2. demi agama....tolak UMNO.demi bangsa...tolak UMNO.Demi keharmonian sebuah negara berbilang kaum sudah tiba masanya kita tolak indentiti perkauman yg menjd batu api dlm mskt kita.
    bina satu lapisan baru msykt malaysia,menghancurkan terus identiti penjajah yg bersarang dlm negara kita berpuluh tahun lamanya.
    MEMBANGUN BERSAMA ISLAM.

    BalasPadam

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH