tengok bola disini

Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Khamis, 25 Jun 2009

MANEK URAI:ANTARA MUFTI PERAK DAN NIK AZIZ MANA YANG BENAR,SIAPA YANG ULAMA?

TGNA kata Mufti Perak dianggap tidak terdedah dengan sejarah politik Islam sehingga menganggap PAS sebagai punca perbalahan orang Melayu di negara ini.(Baca seterusnya disini)

Begitu juga dengan Mufti Perak yang kecewa dengan gelagat sesetengah pemimpin parti politik Pas yang mendakwa parti Islam tetapi sanggup berkelahi dan memutuskan tali persaudaraan sesama Islam demi menegakkan ideologi politik mereka.Sambil menyuarakan rasa kecewa dengan kegagalan merealisasikan kerajaan perpaduan Pas-UMNO, Tokoh Maal Hijrah Kebangsaan 2008 itu berkata, parti yang mendakwa Islam ini bertindak tidak seperti mana DAP yang tidak bergaduh sesama parti Cina lain malah sanggup pula bersatu demi kejayaan kaum sendiri.Saya sebenarnya amat berharap benda ini (kerajaan perpaduan) jadi (kenyataan) sebab saya sendiri memperjuangkan supaya masyarakat Melayu dan Islam ini bersatu.

Mereka ini taksub kepada parti sehingga menganggap sesama mereka (dalam parti sendiri dan parti-parti Melayu lain) bukan bersaudara. Politik itu politiklah tapi persaudaraan Islam itu mestilah dijaga, maka haramlah memutuskan tali persaudaraan Islam itu.

Pemimpin pakatan pembangkang telah menolak idea penubuhan kerajaan perpaduan dengan Umno yang disifatkan suatu fitnah dan tindakan untuk menggugat kekuatan mereka.Mufti Perak amat mengharapkan mereka yang mencetuskan idea kerajaan perpaduan tetapi kemudian menidakannya ,kembali mematangkan fikiran dan perasaan tanggungjawab kepada ALLAH untuk menyatupadukan umat melayu dan islam.

Mufti Perak menggigatkan lagi bahawa sekiranya kalau ada perasaan dendam ,hasad dengki dan benci sesama Islam harap dapat kita tengok kepada sembahyang kita kerana sembahyang dapat menghilangkan perkara yang tidak baik.Jadi sekiranya kalau ada sifat sedemikian ,maknanya sembahyang kita itu tidak betul lagilah dan ianya perlu diperbaiki lagi.

Mufti Perak (Harussani) tidak menolak yang dirinya dibenci oleh pihak tertentu kerana memperjuangkan persaudaraan sesama Islam terutama dikalangan orang orang melayu.Mufti Perak menyatakan bahawa sudah bertahun tahun ianya memperjuangkan perpaduan dalam ceramahnya dan saya harap suatu hari nanti benda ini akan berlaku juga.Harussani yang dikenali umum sebagai ulama yang sentiasa mendahulukan al-Quran dan Hadis dalam segala tindakan dan perkataan demi kesejagatan agama,bangsa dan negara.perwatakan beliau yang lemah lembut dan sentiasa terukir senyuman dibibir senang mengatakan yang hak dikatakan hak,yang salah dikatakan salah serta menjulang keagungan Islam dipersada negara.

Bagi saya Golongan tertentu dalam Pas diminta bermuhasabah dan memikirkan yang terbaik untuk umat Islam dan Melayu di negara ini kerana perpecahan sesama mereka sudah sampai ke tahap yang terlampau teruk. Pas perlu mengenepikan perbezaan politik dan perasaan dendam dalam menyelesaikan masalah tersebut serta mengembalikan semula perpaduan orang Melayu.

kalau di pihak UMNO boleh bermuhasabah diri dan tidak ada hajat hendak memperlekehkan atau memperkecilkan, mungkin pihak Pas juga boleh memikirkan yang terbaik untuk kita semua.Sejarah telah membuktikan apabila Melayu bersatu, ia tidak pernah menidakkan hak kaum lain.

BAGI SAYA ANTARA 2 TOKOH INI ,BETUL JUGA KATA MUFTI PERAK....BAGI ANDA BAGAIMANA....TEPUK DADA TANYALAH IMAN...KITA RENUNG RENUNG KAN LA...LU PIKIR LA SENDIRI

6 ulasan:

  1. nik ajis tu ulamak ke??
    dia tu ahli politik ja...
    manusia2 bangang ja yg anggap dia ulamak..
    keja maki hamun org ja..
    da tu samakan pas dgn rasulullah plak..
    sesat org tua nih..aiyaaa..

    BalasPadam
  2. TS Harussani ~ wajah yang sentiasa tenang. Siapa yg ulamak n siapa yg "ooola la ~ mak" sudah jelas. Anda bo menilai ... w/pun at d end of d day, Allah jua yg Maha Mngetahui akan segla sesuatu. Kata Kunci ... BERSATULAH MELAYU

    BalasPadam
  3. sblum nak komen, ayuh kita muhasabah diri kita sendiri sdare2 ku...bandingkan ilmu kita dgn ilmu nik aziz....jauh bagai langit dgn bumi...

    saudara tanpa nama di atas, anda harus luangkan sedikit masa ke Kelantan menyaksikan bagaimana tingginya ilmu beliau jika nak dibandingkan dgn sdare..insaflah sdare...

    jgn kata org sesat sembarangan...

    wallahualam...

    BalasPadam
  4. Maaf Kapan Mukti Perak jadi orang Melayu kami sama dari Bajar Kalimantan asal orang dayak
    Sila ulun jelas dah lupa keh

    BalasPadam
  5. Bro,
    Mmg la N.Ajis ni ulamak...
    Tapi bila amoi telanjang datang mengadap la...
    Dik Eli + N.Ajis = Ulaaamaakkkkk........

    BalasPadam
  6. sape kate ulamak x blh jd politician??
    sedap mulut jer cakap org sesat..
    blajar mane sedare?? kitab ape yg u baca??
    sembang buat org bimbang buleh lar..

    BalasPadam

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular

SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH