tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Khamis, 18 Jun 2009

UMNO PAS:KERAJAAN TAK CADANG DAFTARKAN BLOGGER

Kerajaan tidak bercadang untuk mendaftarkan blogger dan mereka bebas untuk menyampaikan maklumat dalam Internet tertakluk kepada undangundang negara demi menjaga keharmonian masyarakat, kata Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim.

"Dalam proses menyampaikan mesej, walau apapun yang dikenakan oleh pihak berkuasa, laman web masingmasing bebas untuk mencatat, menyampaikan dan memaklumkan sesuatu. Setakat ini perlu dinyatakan kita tidak ada menyenaraikan atau mendaftarkan manamana blogger yang beroperasi dalam Internet, dan tiada cadangan untuk berbuat demikian," katanya pada persidangan Dewan Rakyat hari ini ketika menjawab soalan Lim Kit Siang (DAP-Ipoh Timur) yang mendakwa kerajaan lebih menumpukan kepada menyekat kebebasan blogger.

Ketika menjawab soalan asal Datuk Ismail Abdul Muttalib (BNMaran), Rais berkata media cetak dan elektronik tertakluk kepada pelbagai undangundang untuk memastikan kandungan yang disiarkan tidak bercorak fitnah atau hasutan yang boleh memporak-porandakan masyarakat berbilang kaum di negara ini.

Beliau berkata sebagai pemegang lesen di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (AKM 1998), kandungan yang disiarkan oleh penyiar swasta dikawal selia dengan rapi oleh kementerian melalui Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), dan perlu mematuhi syaratsyarat khas lesen mengenai kandungan.

Mengikut Seksyen 211 dan 233 AKM 1998 tindakan boleh diambil terhadap individu yang memberi kandungan yang bersifat lucah, sumbang, palsu, mengancam atau yang jelik. Jika disabitkan kesalahan, boleh didenda tidak melebihi RM50,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi setahun, atau keduaduanya sekali.

"Dari tahun 2005 sehingga kini, sebanyak 24 kes melibatkan kompaun RM380,000 di mana pihak penyiar swasta telah dikompaun atas pelbagai kesalahan di bawah AKM 1998 termasuk melanggar syaratsyarat lesen penyiaran," kata Rais.

Beliau berkata bagi kesalahan penyalahgunaan laman web pula, sebanyak enam kes melibatkan lapan orang tertuduh telah dihadapkan ke mahkamah kerana kesalahan menghina Sultan perak, di mana seorang telah mengaku bersalah dan didenda RM10,000.

Katanya, kerajaan melalui Kementerian Dalam Negeri menguatkuasakan peruntukan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 bagi mengawal selia dan memastikan bahanbahan media cetak termasuk akhbar tidak mengandungi unsurunsur yang tidak diingini, yang boleh mengancam keselamatan dan menggugat kestabilan negara.

Rais juga berkata kerajaan sedang meningkatkan usaha untuk meningkatkan kadar penembusan jalur lebar di kawasan pedalaman dan di sekolah-sekolah

1 ulasan:

  1. SALAM....

    SILA BUANG LAH GAMBAR KHAIRY JAMALUDIN KAT SITU...

    CUKUP LAH DIE RASUAH PERWAKILAN UMNO...

    PERWAKILAN UMNO BAHAGIAN JOHOR BAHRU DAPAT 3

    RIBU...INI LAH HARGA ORANG MELAYU UMNO BERNILAI

    3 RIBU....

    -PERWAKILAN UMNO BAHAGIAN TEBRAU-

    BalasPadam

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH