tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Ahad, 7 Jun 2009

UMNO PAS:HUSAM TERUS PERTIKAI KEKALAHANNYA DAN KINI MENYERANG PULA TIMBALAN MURSYIDUL AM PAS

Datuk Husam Musa memohon Timbalan Mursyidul Am PAS, Datuk Dr Haron Din memberi penjelasan berhubung ucapannya mengenai "musuh dalam selimut" sehingga parti itu wajar mengetatkan mekanisme pertandingan.

Husam, yang gagal dalam percubaan merebut jawatan timbalan presiden semalam, berkata penjelasan ungkapan kontroversi tersebut "mustahak".

"Saya minta Dr Haron menjelaskan ungkapan itu dalam kertas kerja tersebut," katanya, sewaktu menyampaikan ucapan penggulungan sebagai mantan naib presiden PAS hari ini di muktamar PAS di Stadium Malawati, Shah Alam.

"Penjelasan (ungkapan) itu mustahak."

pas muktamar nasharuddin win post 060609 husam pc 01Dua minggu sebelum persidangan, Dr Haron berkata PAS harus berhati-hati terhadap musuh parti, termasuk tajaan Umno atau negara asing, yang bakal menguasai pucuk pimpinan parti.

Ketika bercakap di seminar kepemimpinan ulama 23 Mei lalu, tokoh ulama PAS itu berkata musuh-musuh parti berpeluang menaikkan pemimpin tertentu melalui liputan meluas di media.

"Faktor kemenangan dalam pemilihan parti ialah kekerapan liputan dalam akhbar seperti (organ rasmi) Harakah dan (mingguan politik) Siasah atau media-media lain.

"Justeru itu, musuh berpeluang besar mempromosikan individu-individu tajaan mereka bagi mendapatkan kemenangan dalam pertandingan parti," katanya, seperti dalam satu teks ucapan di Markaz Tarbiyah PAS di Gombak.

"(Keahlian terbuka PAS) ini akan membuka peluang besar kepada Umno dan musuh luar negara untuk meramaikan ahli PAS bagi tujuan mempengaruhi pemilihan PAS atau memenangkan musuh Islam yang sedang berada di dalam.

"Sehingga kini kita tidak mempunyai mekanisme khusus bagi dijadikan perisai menghadapi musuh kerana strategi ini dilakukan oleh Amerika Syarikat di dalam organisasi Islam di peringkat dunia."

Dr Haron kemudian mencadangkan mekanisme pemilihan pemimpin atasan PAS diperketatkan bagi menghalang ejen tajaan asing menguasai parti itu.

Saranan itu dipertikaikan oleh beberapa peserta seminar tersebut yang dianggap ditujukan kepada pihak-pihak tertentu menjelang pemilihan dan muktamar.

Ahli jawatankuasa PAS Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi secara halus dan tidak langsung turut mempertikai kenyataan Dr Haron melalui satu artikelnya dalam Harakah minggu lepas.

Menjawab pertanyaan Husam tersebut, pengamal perubatan alternatif itu bagaimanapun menafikan ucapannya ditujukan kepada pihak tertentu, sebaliknya menyatakan ia dibuat secara umum.

Dr Haron juga berkata "Husam tidak pernah cakap dengan saya secara peribadi" tentang perkara tersebut.

"Saya ingat, tidak ada saya sebut ("musuh dalam selimut"). Saya tidak kata dalam PAS ada musang berbulu ayam. Dan saya tidak kata ada musuh dalam selimut.

"Tetapi saya sebut, musuh sentiasa ada, mungkin sebutan itu orang mengulas dan menambah," jelasnya, sambil meminta maaf jika ucapannya itu disalahfaham.

pas muktamar 070609 harun din 02Bekas pensyarah agama Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) itu juga mengingatkan penyokong PAS supaya berhati-hati dengan laporan media "selain Harakah dan Siasah" yang belum dapat dipastikan kesahihan laporan mereka.

Mengulas lanjut isu "musuh dalam selimut", Dr Haron hari ini berkata, dengan keahlian parti mencecah jutaan orang, sudah tentu musuh besar seperti Amerika Syarikat dan Israel merancang menggendalakan agenda Islam yang ingin dibawa PAS.

Dr Haron sebelumnya mengkritik sikap tidak patuh kepada pemimpin dan "lawan taukeh" yang disifatkannya sebagai "penyakit parti politik tidak Islam" agar tidak berjangkit ke dalam PAS.

"Penyakit ini susah dan beza yang paling nyata sekali bahawa jemaah atau pengikut hukumnya adalah wajib untuk mentaati dan mengikuti arahan kepimpinan lebih-lebih lagi oleh presiden.

"Penyakit ini masih belum berjangkit, oleh itu hendaklah kita kembali dan mengikut petunjuk Rasulullah. Ketaatan itu hukumnya wajib, melawan taukeh hukumnya mendapat dosa kalau tidak menunaikan yang wajib," katanya.

"Kalau presiden membuat idea atau gagasan jika disokong oleh kepimpinan serta ulama dalam syura dan dibuat keputusan, bagaimana mungkin kita boleh menyanggahinya melainkan kita bawa balik untuk berbincang dalam keadaan yang beradab dan bersopan."

Tidak jelas sama ada ungkapan ini ditujukan kepada Husam atau pemimpin lain yang menolak saranan kerajaan perpaduan seperti anjuran Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Dr Haron mengakhiri ucapannya dengan sambutan laungan takbir daripada kira-kira 2,000 hadirin yang hadir, termasuk kira-kira separuh perwakilan PAS seluruh negara.

Dalam ucapan penggulungan itu juga, Husam turut menyentuh mengenai displin parti di kalangan pemimpin dan ahli-ahli PAS.

Katanya, beliau mahukan lembaga displin mengambil tindakan tegas terhadap ahli yang bertindak sehingga boleh memecahbelahkan parti.

"Tidak kira siapa mereka, satu tindakan yang tegas terhadap mereka," katanya.

Tambahnya, beliau boleh menerima kekalahan menentang Nasharuddin Mat Isa dan akan terus berkhidmat kepada PAS.

Beliau juga mengucapkan tahniah kepada Abdul Hadi dan timbalannya itu kerana berjaya mengekalkan jawatan.

BAGI SAYA KALAU HUSAM MASIH TIDAK BERPUAS HATI DENGAN KEKALAHANNYA DAN SERING MENUDING JARI KEPADA ORANG LAIN LEBIH BAIK HUSAM KELUAR SAJA DARI PAS DAN BOLEH LA HUSAM BELASAH PAS DARI LUAR...RENUNG RENUNG KAN LA....LU PIKIR LA SENDIRI ....HUSAMMMMMMMMM.....

1 ulasan:

  1. Husam Kata DIA TAHU DIA AKAN KALAH. kalo tak puas hati pintu PKR tetap terbuka untuknya. Lagipun DIA sudah biasa dgn budaya PKR.. Marchiavellian-Apapun boleh fasal pangkat..

    BalasPadam

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH