tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Khamis, 12 Februari 2009

TIADA CALON LUAR:UMNO





| Feb 12, 09 3:08pm
Umno Perak tidak akan mengulangi kesilapannya dalam pilihanraya umum tahun lalu apabila meletakkan calon luar untuk bertanding di kerusi Parlimen Bukit Gantang.

Kesilapan tersebut telah menyebabkan Barisan Nasional (BN), khususnya Umno, telah kehilangan kerusi Parlimen tersebut yang merupakan kubu kuatnya selama ini.

Ketua Penerangan Umno Perak, Datuk Sarani Ismail mengakui bahawa faktor calon luar merupakan punca utama kelahanan BN dalam pilihanraya umum lalu.

bm version bukit gantang parliamentary seat 090209Oleh itu, katanya, pihaknya tidak akan berbuat demikian lagi dalam pilihanraya kecil kali ini.

"Kita juga mendapat kekuatan baru di bahagian Bukit Gantang kerana Umno diterajui muka baru - bukan sahaja ketua bahagian, tetapi juga Wanita dan Pemuda," katanya.

Dalam pilihanraya umum lalu, Abdul Azim yang juga bendahari Umno, tewas dengan majoriti 1,566 undi kepada calon PAS, Roslan Shaharum. Beliau mendapat 18,499 undi manakala Roslan mendapat 20,015 undi.

Seorang calon bebas - M Morgan - turut bertanding di kerusi Parlimen Bukit Gantang dalam pilihanraya umum yang lalu. Morgan 872 undi.

Calon luar

Pandangan beliau turut dikongsi oleh beberapa ketua Umno cawangan dalam bahagian Bukit Gantang.

Ketua Umno cawangan Matang Road, Yusof Awang berkata, pengundi Bukit Gantang tidak mahu calon luar yang "hanya berada pada hari-hari tertentu sahaja dan bukannya separuh masa" sebagaimana yang dikehendaki penduduk tempatan.

Menurut mereka, jika meletakkan calon sedemiian rupa, Barisan Nasional (BN) akan kalah sekali lagi dalam pilihanraya kecil parlimen tersebut.

Menurutnya, BN perlu mengambil kira faktor tersebut yang menjadi salah satu sebab kekalahan calonnya, Datuk Seri Abdul Azim Zabidi.

"Datuk Azim jarang balik ke kampung (Bukit Gantang)...tetapi orang kampung suka kalau beliau datang sendiri jumpa pengundi.

"Orang kampung tidak sama dengan orang bandar. Calon kena datang kalau penduduk buat kenduri kendara atau majlis-majlis lain," katanya.

Yusof berkata, beliau tidak tahu bagaimana Roslan boleh menang kerusi Parlimen Bukit Gantang Mac lalu kerana ia merupakan kerusi tradisional BN sejak sekian lama.

65% peluang menang


Bagaimanapun, katanya, ramai pengundi bercakap bahawa faktor Azim yang jarang balik ke Bukit Gantang, menjadi penyebab utama kekalahan tersebut.

Manakala ketua cawangan Umno cawangan Pengkalan Aur, Kamaruddin Ayub pula berkata, pengundi Bukit Gantang mahu calon tempatan kerana mereka lebih tahu masalah mereka.

"Ramai yang tidak mengundi Datuk Azim kerana beliau orang Batu Gajah, kerana mereka tidak mahu orang luar.

"Silap Umno bahagian juga yang mencalonkan beliau bertanding di Parlimen Bukit Gantang, walaupun penduduk menolaknya," katanya.

Kamaruddin berkata, berdasarkan cakap-cakap orang Bukit Gantang, peluang Umno menang ialah dalam lingkungan 65 peratus.

Katanya, pengundi menilai apa yang kerajaan Pakatan Rakyat lakukan sepanjang memerintah Perak selama 10 bulan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH