tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Khamis, 8 Oktober 2009

ANWAR NIZAR BANGSA=T:BN MEMPUNYAI PELUANG LEBIH CERAH DARI PAS ,PAS SEMAKIN MENGGELABAH

Setelah lima hari berkempen, Barisan Nasional (BN) kelihatan mempunyai peluang cerah untuk kekal berkuasa di kubu kuatnya pada pilihan raya kecil Bagan Pinang.

Tanda-tanda menunjukkan pakatan pembangkang menghadapi masalah untuk meraih sokongan pengundi, walaupun telah mengamalkan pelbagai pendekatan dan strategi.

Di samping itu, mereka juga terpaksa berhempas pulas untuk membalas hujah yang ditimbulkan oleh BN tentang pelbagai isu.

Strategi BN memberi tumpuan terhadap isu berkaitan pembangunan setempat dan meletakkan calon yang cukup berpengalaman serta disukai ramai Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad yang juga anak tempatan, kelihatan berjaya menenggelamkan beberapa isu nasional yang dibangkitkan oleh pembangkang.

Pakatan pembangkang, khususnya PAS, lebih banyak memberi tumpuan terhadap isu tempatan bagi meraih sokongan pengundi di Bagan Pinang suatu tindakan yang dianggap menyimpang daripada amalan mereka selama ini yang gemar memberi fokus terhadap isu nasional semasa kempen pilihan raya.

Sebagai contoh, mereka menimbulkan isu projek terbengkalai berhampiran pantai, sistem pembetungan tidak cekap yang mencemarkan laut dan kesesakan lalu lintas, walaupun sumber dalaman parti itu sendiri raguragu langkah itu boleh meraih sokongan pengundi.

Bagaimanapun, pengarah pilihan raya kecil Bagan Pinang PAS Salahuddin Ayub berkata mereka tetap memainkan isu nasional dan pada waktu yang sama, memberi fokus terhadap isu tempatan apabila BN menampilkan Isa sebagai calon yang mampu berkhidmat kepada pengundi di kawasan itu kerana pernah menjadi menteri besar.

"Kami perlu mengenengahkan isu setempat di sini bagi menunjukkan kegagalan beliau," katanya.

Sama ada ia sekadar satu strategi atau kerana faktor lain, beberapa anggota parti pembangkang secara diamdiam mendedahkan bahawa pada umumnya, sambutan terhadap kempen mereka tidak menggalakkan, termasuk di kawasan bukan Melayu.

"Sambutan yang diberi kepada kami di sesetengah kawasan masih dingin. Logistik memang teruk. Buat masa ini, kami percaya majoriti undi bukan Melayu masih bersama kami. Kami yakin dengan pengundi India, tapi tidak begitu pasti tentang pengundi Cina," kata seorang pemimpin DAP.

Pemimpin DAP yang enggan dikenali itu berkata semasa berkempen dari rumah ke rumah, kebanyakan pengundi masih bersikap dingin terhadap mereka.

"Saya rasa, penduduk tempatan, khususnya orang Cina, lebih suka menyembunyikan pendirian masing-masing. Mereka tak mahu dilihat mengikuti ceramah kami. Inilah sebabnya tidak ramai yang menghadiri ceramah kami," katanya.

Berdasarkan senario ini, pembangkang tidak pasti mereka mampu mencapai sasaran mendapat 75 peratus sokongan pengundi bukan Melayu, daripada 65 peratus sebelum ini.

"Tak banyak yang dapat dilakukan dalam perang ini kerana tak ada isu kuat untuk kami beri fokus. Tak ada benda buruk untuk dijadikan modal. Permatang Pasir mudah kerana BN telah membunuh diri. Di sini, keadaannya berlainan," kata beliau.

Seorang pemimpin Gerakan yang begitu giat berkempen di kawasan majoriti kaum India berkata ada tanda-tanda positif bahawa pengundi India cenderung untuk memihak kepada BN memandangkan sambutan yang mereka terima semasa berkempen dari rumah ke rumah tidak lagi seburuk semasa mereka berkempen pada pilihan raya umum tahun lepas.

"Daripada segi sokongan, Umno sudah pasti akan mendapat antara 4,500 dan 5,000 undi Melayu, manakala penyokong tegar PAS berjumlah sekitar 1,500 orang. Pada pilihan raya umum lepas, PAS mendapat 4,500 undi daripada bukan Melayu.

"Tapi, pada pilihan raya kecil ini, kami meramalkan akan belaku beberapa perubahan. Keadaan akan bertambah baik daripada segi undi bukan Melayu, walaupun kami menjangka jumlahnya adalah kecil," kata beliau sambil menambah bahawa kempen yang dijalankan bertumpu pada kumpulan kecil pengundi.

Sejajar dengan itu, pada hari-hari berikutnya, BN akan berusaha keras untuk mewujudkan perubahan dalam kalangan pengundi bukan Melayu melalui pesta kuih bulan yang akan diadakan malam esok dan jamuan makan secara besar-besaran pada malam berikutnya.

"Majlis berkenaan akan dihadiri Timbalan Perdana Menteri. Dulu, hanya 42 peratus pengundi Cina di sini menyokong BN. Bagaimanapun, kali ini, kami menyasarkan jumlahnya mencapai 50 peratus," kata pengerusi MCA Bahagian Teluk Kemang Yit Lee Kok.

Kebanyakan pengundi Cina tinggal di Teluk Kemang, manakala selebihnya di Betong, Si Rusa, Pekan Silliau, Taman Eastern dan Ladang Atherton.

Pekerja pilihan raya BN mendakwa satu lagi tanda bahawa PAS menghadapi masalah untuk meraih sokongan lebih ramai pengundi ialah apabila mereka terpaksa mengamalkan taktik lama dengan mendakwa senarai daftar pemilih tidak bersih, sebagai alasan untuk menutup malu jika mereka mencapai keputusan teruk pada pilihan raya kecil ini.

PAS juga dilaporkan berkata ia mungkin memohon mendapatkan perintah mahkamah bagi menangguhkan pilihan raya kecil Bagan Pinang sekiranya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak menyelesaikan isu berkaitan dakwaan parti itu bahawa ada perkara yang tidak kena dengan senarai daftar pemilih.

Parti itu mendakwa ada pemilih yang nama mereka didaftarkan di dua kawasan satu yang menggunakan kad pengenalan tentera dan satu lagi menggunakan MyKad

1 ulasan:

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH