tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Ahad, 18 Oktober 2009

ANWAR NIZAR HARAM JADAH:BERUNDING ,PERBINCANGAN ADALAH PENYELESAIAN SEGALA MASAALAH

DUA tiga bulan ini kita terlalu sibuk dengan cerita politik. Sama ada politik parti ataupun pilihan raya, setiap hari kita dihidangkan dengan cerita sebegitu.

Dalam masa itu kita ada dua pilihan raya kecil, pilihan raya parti MIC, mesyuarat luar biasa MCA, perhimpunan agung Umno, penubuhan parti Makkal Sakhti, kesah politik Pas di Selangor, dan kini Parti Keadilan Rakyat pula dikatakan bermasalah.

Itu tidak termasuk kepala lembu dan penjualan arak di Selangor, atau peruntuhan Kampung Buah Pala di Pulau Pinang. Di Perak jangan cakaplah, macam sandiwara bersambung-sambung. Mungkin orang politik di negeri itu tidak sedar yang semakin hari semakin ramai orang yang sudah letih dengan drama politik, dan sebaliknya hendakkan ketenangan.

Rasanya berita terbesar mungkinlah reformasi Umno, yang mana parti berumur 63 tahun itu kini mengubah cara ia memilih kepemimpinan, serta pentadbirannya. Perwakilan, mungkin masih teruja dengan kejayaan pada pilihan raya kecil DUN Bagan Pinang telah meluluskan pindaan perlembagaan parti dengan mudah.

Hasilnya ialah Umno kini adalah parti yang paling demokratik di negara ini yang mana kepemimpinannya akan dipilih oleh lebih 146,000 ahli, hampir 60 kali ganda lebih ramai daripada yang terbabit pada pemilihan awal tahun ini.

Jelas Presiden berjaya meyakinkan perwakilan supaya mereka berkongsi kuasa mereka yang bukan sedikit dengan ribuan lagi ahli parti demi untuk kesejahteraan parti. Ia ibarat, menurut kata-kata pimpinan parti pada perhimpunan baru lalu, menyerahkan perisai yang sedia ada bila hendak ke gelanggang.

Beberapa minggu lalu juga menyaksikan secara rasmi kembalinya Tan Sri Isa Samad ke medan politik, apabila beliau dipilih sebagai calon Barisan Nasional (BN) di Bagan Pinang, dan seterusnya menewaskan lawannya.

Popular dan banyak berkhidmat di kawasan berkenaan, pemilihan dan kejayaan Isa dijangka akan dijadikan formula dan ikutan untuk semua parti, tidak kira kerajaan atau pembangkang, tatkala memilih calon untuk pilihan raya akan datang. Untuk menang, kenalah pilih calon yang disukai rakyat, bukan yang digemari pemimpin. Bukan pemimpin yang berada jauh yang akan mengundi, tetapi rakyat setempat.

Namun demikian ada juga yang ingin mempersoalkan kemenangannya seakan pahat yang berbunyi selepas rumah siap. Banyaklah ceritanya, semuanya apabila kalah.

Kita perlu belajar terima hakikat kalah menang adalah adat bertanding. Selalunya yang menang akan bersyukur dan yang kalah akan meninggalkan pentas dengan senyap. Yang kalah juga perlu sedar, selepas segala usaha dan doa, takdir menentukan segala-galanya.

Tetapi di Bagan Pinang ada yang tidak boleh menerima keputusan itu walaupun majoriti yang besar sepatutnya boleh menghapuskan segala syak wasangka kepada keputusan. Banyaklah cerita yang timbul, yang selalunya tidak akan keluar jika calon kerajaan kalah.

Ini akan menjadi masalah jika penyokong parti tidak percaya mereka boleh kalah, dan jika kalah, mereka percaya besar kemungkinan mereka ditipu. Apa yang ditanam ialah perasaan teraniaya dan apabila seseorang berasa dia dianiaya, maka dia mudah menjadi marah. Jika diberitahu siang dan malam mereka ditipu dan dianiaya, maka semakin marah dan kurang rasional tindakan seseorang.

Jadi tidak hairanlah jika ada yang datang berkempen, cepat panas baran dan senang hendak bergaduh.

Adalah menjadi kewajipan ahli politik untuk menunjukkan sifat yang baik kerana mereka mempunyai pengaruh yang kuat terhadap rakyat, terutama pengikut mereka. Ada pengikut yang sanggup mati apabila diseru pemimpin, atau bertindak ganas jika digesa ketua.

Adakah semata-mata kerana hendak menang kita sanggup mengeruhkan keadaan dan menghasut orang membenci, menghakis keyakinan dan kepercayaan rakyat terhadap institusi-institusi negara.

Mungkin ini macam bunyi rekod buruk, tetapi di dalam usaha menentukan negara dapat ditadbir, semua institusi mesti dijaga maruahnya. Jika tidak, anarki padahnya yang mana rakyat boleh berbuat apa saja yang dikehendaki termasuk melanggar segala norma dan lumrah hidup bermasyarakat berperlembagaan. Peraturan dan undang-undang bukan lagi jadi ikutan.

Jika kita mempunyai masalah mestilah kita cuba cari jalan penyelesaian dengan berunding dan berbincang, bukannya menghukum sesuatu institusi di khalayak ramai dengan menimbulkan persoalan dan syak, serta menanam rasa benci terhadapnya.

Mungkin orang kini kurang bersukan yang mana kita tidak tahu cara bagaimana hendak menerima kekalahan. Dalam sukan, bila wisel penamat berbunyi, maka kita pun patut bersalaman dan terima keputusan.

Walaupun ada kala berasa pengadil silap, tetapi kita perlu terus memandang ke hadapan. Belajar daripada kekecewaan dan tidak sepatutnya menyalahkan orang lain apabila kalah. Selalunya usaha dan keupayaan akan dibalas, dan mungkin kita kalah sebab orang lain lebih berupaya dan berusaha daripada kita.

Menyalahkan orang lain macam tiada semangat kesukanan, tidak 'gentleman'.

Rasanya itulah asas berpolitik. Sama ada pindaan perlembagaan Umno atau pilihan raya, ataupun kemelut politik MCA, semuanya boleh diatasi jika budi bicara, tata susila, saling menghormati dan tolak ansur diamalkan.

Dalam politik sebulan dua ini, kita dapat lihat lebih banyak matlamat dicapai dengan berlembut dan bukan bertegang urat leher, dan berkeras buku lidah. Jika tidak mencari sepakat, kita mungkin menempah padah dan binasa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH