Ahli UMNO perlu ikhlas terima pindaan perlembagaan parti terutama yang memberi kuasa kepada lebih 146,000 perwakilan memilih pemimpin parti itu.

Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Mahathir berpandangan, jika tiada keikhlasan tetapi sekadar pindaan sahaja manakala karenah ahli dalam gejala rasuah politik berterusan,ia bermakna UMNO sudah sampai ke penghujung hayat.

“Pindaan itu hendak menyakinkan rakyat. Kita (ahli UMNO) terima baik tetapi perlu ikhlas. Niat juga kena betul,” kata beliau ketika melawat bilik berita Agendadaily, di aras 3, PWTC, Rabu.

Beliau tidak menolak cakap-cakap pindaan itu mungkin menyebabkan Ketua Bahagian jadi kuat seperti ‘war lord’ namun ahli-ahli yang jadi perwakilan kena ingat bahawa undi mereka adalah sulit.

“Kenapa kita perlu terpengaruh dengan ketua kita jika kita tahu pendirian kita boleh diterjemahkan dalam bentuk undi yang jadi hak kita,” katanya.

Menurutnya, jika ahli-ahli tahu apa yang terbaik untuk parti, semua unsur yang boleh merosakkan parti perlu diketepikan.

Bagaimanapun, beliau secara peribadi percaya kadangkala keputusan sesuatu perkara tidak seperti diharapkan.

“Ia seolah-olah budaya kita. Kita seolah-olah tak tolak rasuah tapi rasa bersalah kalau tak buat kerana sudah terima imbuhan. Kenapa nilai atau budaya ini harus kita pegang,” persoalnya.

Ditanya apakah jumlah perwakilan yang ramai pilihan terbaik tolak politik wang, Mukhriz tidak berani berkata demikian sebaliknya percaya langkah itu hanya dapat mengurangkan gejala itu.

“Saya tak yakin hapus terus rasuah politik. Ideanya bila terlalu ramai, macam mana nak berlaku rasuah tetapi saya masih takut ada pihak tertentu sanggup rasuah separuh perwakilan, ataupun gunakan macam-macam cara atau ruang,” katanya.

Mukhriz berkata, ketika ayahnya Tun Dr Mahathir Mohamad menerajui parti, dua kali pindaan perlembagaan dilakukian dengan niat baik tetapi disalahgunakan perwakilan termasuk ketika Datuk Seri Anwar Ibrahim mahu menewaskan Tun Ghaffar Baba.

“Saya berharap lepas ini jangan tunggu lama-lama baru nak pinda. Kalau ada bibit-bibit kurang baik dalam perlaksanaan, elok diubah. Contohnya, Lembaga Disiplin perlu diberikan kuasa lebih serta bebas daripada Majlis Tertinggi,” katanya.

Beliau berpendapat perhimpunan ataupun pemilihan parti tetap meriah selepas pindaan tersebut kerana ada pemerhati dan ahli datang untuk mendengar dan melihat pemimpin ataupun perwakilan berhujah.

Mengenai peluang kedua kepada pemimpin parti yang berdepan masalah disiplin dan sebagainya, Mukhriz berkata, itu soal logik politik dan perlu rasional ketika memilih calon terutama dalam pilihan raya.

Sambil mengakui Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad menang besar kerana popularitinya, beliau berkata parti juga perlu berani meletak calon yang boleh menang dengan majoriti kecil tetapi dapat menolak persepsi rakyat terhadap parti apabila mencalonkan mereka yang bermasalah