tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Isnin, 16 Mei 2011

JANGAN BAGI ANWAR BEBAS


Jangan beri muka pada Anwar dan setiap kesalahanya kerajaan tidak perlu takut untuk mendakwanya.Rakyat juga mahukan si pelaku video sex yang dikatakan Anwar tidak dilepaskan begitu sahaja tanpa diambil sebarang tindakan.Kerana itulah Pelaku di dalam rakaman video seks melibatkan seseorang yang didakwa mirip Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim perlu dikenakan tindakan di bawah undang-undang syariah sekiranya video itu didakwa sahih daripada semua aspek.

Presiden Persatuan Peguam Muslim Malaysia (PPMM), Datuk Zainul Rijal Abu Bakar berkata, dalam situasi ini satu bukti yang kukuh diperlukan bagi membolehkan pendakwa syarie mengemukakan kesalahan tersebut untuk pertuduhan di mahkamah.

Katanya, sekiranya tertuduh didapati beragama Islam dan melakukan kesalahan di dalam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur maka dia boleh dikenakan tindakan di bawah Akta Jenayah Syariah kerana melakukan kesalahan bersifat takzir (bukan hukuman hudud) dan boleh dikenakan hukuman tiga tahun penjara serta denda RM5,000.

“Saya bersetuju jika tindakan undang-undang diambil tetapi ia mestilah benar. Namun, pada masa ini saya tidak boleh mengulas lanjut kerana bimbang akan menjadi subjudis ekoran ia masih dalam siasatan polis.

“Justeru itu, kita minta supaya siasatan yang terperinci dilakukan sebelum mengambil sebarang tindakan. Siasatan juga perlu dilakukan ke atas pihak yang mendedahkan video itu kerana pihak terbabit juga boleh dikenakan tindakan jenayah jika disabit kesalahan,” katanya kepada Utusan Malaysia, di sini hari ini.

Mufti Perlis, Dr. Juanda Jaya dalam laporan muka depan Mingguan Malaysia hariini mahu pihak berkuasa terutama pihak polis mengambil tindakan undang-undang terhadap pelaku di dalam rakaman video seks melibatkan seseorang yang didakwa mirip Anwar selepas video tersebut disahkan tulen.

Mengulas lanjut, ditanya adakah hukuman sebatan turut dikenakan, Zainul Rijal berkata, hukuman paling tinggi di bawah undang-undang syariah yang diamalkan di negara ini adalah hukuman rotan sebanyak enam kali, bagaimanapun hukuman itu dikenakan ke atas mereka yang meminum arak.

“Mungkin ada yang keliru dengan hukuman rotan di negara ini terutama apabila melibatkan undang-undang syariah. Zina bagi orang Islam memang ia satu kesalahan hudud mengikut hukum syarak dan hukumannya adalah rotan.

“Tetapi, zina di dalam undang-undang syariah, ia tidak melaksanakan hukum hudud. Sehubungan itu dalam Mahkamah Rayuan Syariah dan Mahkamah Tinggi Syariah telah memutuskan mereka yang melakukan zina hanya menerima hukuman rendah iaitu penjara dan denda,” jelas beliau.

Zainul Rijal berkata, untuk mengetahui hukuman ke atas pesalah zina dengan lebih nyata ia memerlukan penjelasan mendalam kerana jika video itu melibatkan orang Islam tindakan yang dikenakan berbeza dengan bukan beragama Islam.

“Jika orang bukan Islam melakukan zina secara sukarela, ia bukan satu kesalahan tetapi jika ia dilakukan secara paksaan, maknanya ia berkaitan kes rogol. Oleh itu, kita minta supaya dalam siasatan, semua perkara ini perlu diambil kira

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH