Cerita ini semua orang dah tahu. 18 tahun mentadbir Kelantan, antara program keutamaan pemimpin PAS negeri itu ialah ceramah dan ceramah. Pantang ada isu sahaja, maka siri ceramah akan dianjurkan dan berpusu-pusulah orang mendengar bintang-bintang ceramah menghamburkan hujah masing-masing.

Tidak ramai yang menegur pentadbian PAS mengenai perkara itu. Ini kerana ceramah seolah-olah sudah memadai bagi pengikut setia tanpa mempedulikan sama ada pentadbiran negeri itu mampu membawa pembangunan baru, pelaburan baru atau memajukan negeri tersebut.

Mungkin kerana semua itu itu bersifat duniawi.

Namun semua itu tidak kena pada mata dan pandangan Ahli Parlimen Pasir Mas Datuk Ibrahim Ali yang berstatus bebas walaupun pada pilihan raya umum ke-12 beliau bertanding atas tiket PAS.

Bagi beliau, pentadbiran Kelantan telah mengabaikan aspek pembangunan di negeri itu hanya dek kerana terlalu memberi tumpuan kepada ceramah politik.

"Kerajaan negeri sepatutnya lebih kreatif dan fokus untuk menarik lebih ramai pelabur bukan asyik berceramah politik dengan mengambil kesempatan daripada pelbagai isu. Kita ada kawasan indah seperti pantai, gua serta kebudayaan yang unik termasuk makanan, tetapi perkara ini tidak diberi perhatian yang serius oleh kerajaan negeri," katanya kepada wartawan selepas merasmikan majlis pelancaran Khidmat Masyarakat di Pasir Mas hari Ahad.

Selain itu menurut Ibrahim, adalah malang bagi Kelantan yang mempunyai pelbagai bidang untuk dimajukan untuk menarik pelancong atau pelabur tetapi ia tidak dimanfaatkan.

Keadaan ini tambahnya telah menyebabkan Kelantan ketinggalan dan mundur berbanding dengan negeri-negeri lain.

Difahamkan, Menteri Besar Kelantan Datuk Seri Nik Abdul Aziz Nik Mat sejak kebelakangan ini tidak berada di pejabat sepanjang waktu pejabat dan lebih banyak masanya berada di rumah atau mengadakan program ceramah.

Walaupun perkara ini menjadi rahsia umum, namun kerana ia membabitkan Nik Aziz dan kepimpinan PAS, ia tidaklah menjadi isu kepada mereka yang sering mengkritik soal kemampuan pentadbiran.

Malah tidak berada di pejabat lapan jam sehari sekiranya tiada acara rasmi kerajaan menimbulkan tanda tanya hukum gaji yang diterima. Kalau kena pada orang lain sudah dituduh tidak amanah dan sebagainya. Tapi di Kelantan tak apa sebab PAS, parti yang imejnya Islam, jadi jangan diungkit mahupun dikritik.