tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Selasa, 2 Jun 2009

MANEK URAI:KELANTAN MUNDUR KERANA PAS.

Selama Pas memerintah Kelantan yang banyak di buat Pas adalah ceramah yang penuh dengan caci maki pada kerajaan Pusat pimpinan kerajaan BN.Tiada pembangunan yang benar benar dirancang oleh kerajaan Pas sedangkan banyak sumber yang boleh dimanfaatkan oleh kerajaan negeri.Memang TGNA seorang ulama yang sangat rakyat hormati,tapi TGNA tak layak dan tidak mampu untuk membawa Kelantan keluar dari kemelut kemiskinan.Kelantan boleh dikatakan satu negeri yang jauh tertinggal kebelakang dari negeri negeri lain.Ianya terjadi kerana Pas asyik dengan ceramah dari mempertingkatkan taraf ekonomi penduduk Kelantan.Kerana itulah ramai anak anak muda yang keluar untuk mencari kehidupan yang lebih selesa.Maka jadilah anak anak Kelantan perantau yang mencari kehidupan yang lebih selesa yang tak mampu TGNA sediakan pada anak anak Kelantan.

Seharusnya kerajaan pimpinan Pas harus membangunkan sebagaimana pembangunan yang terangcang dinegeri negeri dibawah kerajaan BN.Kerajaan negeri pimpinan seorang ulama sepatutnya mempunyai pelan tindakan bagi membangunkan segala sumber semula jadi di negeri itu secara terancang, malangnya ia gagal berbuat demikian.Bagi saya ,sebagai seorang ulama TGNA sepatutnya menumpukan pembangunan bersepadu dari memikirkan Parti Pas terus kuat.INi sudah menghampakan harapan rakyat yang mahu melihat Kelantan ada pembangunan walau pun tak setanding dengan negeri negeri lain.Cara yang terbaik adalah pemimpin Pas perlu mengambil contoh kerajaan BN yang menumpukan seluruh kepercayaan rakyat pada pru 12 dahulu dengan meningkatkan taraf ekonomi rakyat.

Setelah hampir dua dekad, kerajaan negeri hanya mampu menjana pendapatan RM300 juta setahun sehingga kini dengan RM120 juta daripadanya melalui premium hasil balak sedangkan kekayaan alam semula jadi boleh dieksploitasi bagi menjana pendapatan.Ia bukan satu pencapaian sebaliknya satu kegagalan kerana kerajaan negeri sepatutnya tidak terlalu bergantung kepada hasil balak tanpa berusaha mencari pendapatan melalui sumber lain.

Seolah kerajaan Negeri beranggapan bahawa berceramah yang tidak kira waktu baik siang atau malam adalah satu keutamaan sedangkan membela dan menaikan taraf ekonomi rakyat adalah yang perlu diberikan perhatian.Kerana kegagalan Pas lah Negeri Kelantan terkenal dengan negeri paling miskin dan mundur.Bagi Pas dan TGNA kegagalan dan kelemahan mereka akan di arahkan pada kerajaan Pusat bagi menutup kelemahan dan apa yang tidak mampu mereka lakukan.Inilah sikap Pas yang kelemahan diri sendiri di hamburkan pada kerajaan pusat dengan berbagai alasan.

Bagi Pas yang penting ceramah maki hamun dari menyediakan kursus atau seminar yang boleh dimanfaatkan oleh jenerasi muda Kelantan.Cuba kita lihat, Kerajaan negeri pimpinan TGNA tidak ada melakukan lawatan keluar negeri atau keluar negara untuk menimba ilmu bagi manafaat rakyat Kelantan.

Kelantan boleh maju seandainya kerajaan pilihan rakyat ini berusaha dengan jujur untuk membangunkan rakyat dengan menolak semua kelemahan diri dengan belajar dari rakan rakan dineger negeri diperentah kerajaan BN.Sepatutnya itulah yang terbaik untuk memajukan rakyat yang telah lama kehausan kemajuan.Kalau kerajaan negeri ada inovasi, ada idea semua ini boleh dicapai.Kerajaan BN juga tidak keberatan akan membantu untuk menarik kemasukan pelancong dari Jepun, Eropah dan dari negara-negara Arab untuk mengunjungi negeri kelantan.Kerajaan pimpinan TGNA harus melakukan sesuatu dengan meminta bantuan kerajaan pusat yang ada kepakaran bagi merealisasikan harapan rakyat kerana Kelantan mempunyai kepelbagaian bentuk muka bumi.Kelantan sepatutnya dieksploitasi sepenuhnya oleh kerajaan negeri dengan menjadikannya sebagai destinasi pelancongan utama.

Sepatutnya TGNA tidak hanya menumpukan pada soal keagamaan semata mata kerana tanpa ada usaha yang berterusan rakyat akan terus berada didalam kemiskinan.Dan prk Dun Manek Urai nanti rakyat boleh menyuarakan pandangan dan memberi peringatan pada TGNA dengan menolak calon dari Pas nanti.Hanya cara inilah rakyat dapat meluahkan pandangan yang selama ini kerajaan Pas telah abaikan rakyat jelata.

Untuk pengetahuan TGNA seramai 600,000 penduduk negeri ini terpaksa keluar mencari pekerjaan kerana tidak ada peluang untuk mereka di sini selain berkhidmat dengan sektor awam semata-mata.Nak bekerja dikilang pun tiada satu pengusaha kilang yang berani untuk dirikan kilang ,Begitu juga dari segi makanan.Walau pun kita ketahui Kelantan terkenal dengan kepelbagaian masakan yang enak enak tapi tanpa kerjasama kerajaan negeri rakyat akan terima musibahnya

PADA TGNA JANGAN LAH KERANA DIRI TU ULAMA,HANYA KEPENTINGAN UGAMA YANG DIBERI PENEKANAN SEDANGKAN SELURUH USAHA KEARAH KEBAIKAN AKAN DAPAT MENNAFAATKAN SELURUH RAKYAT KELANTAN.KELANTAN MUNDUR KERANA TG ASYIK DENGAN AGENDA CERAMAH,TAK KIRA SIANG DAN MALAM...SEMUA USAHA TG ADALAH BAIK TAPI TG KENA JUGA USAHAKAN CARA UNTUK MEMAJUKAN NEGERI YANG SEMAKIN LAMA SEMAKIN MUNDUR.RENUNG RENUNG KAN LA...LU PIKIR LA SENDIRI.....

1 ulasan:

  1. bn sepatutnya tanyalah penduduk manek urai apa yang mereka perlukan. ye, mungkin bn boleh menawarkan apa yang boleh mereka lakukan. tetapi, kalau apa yang ditawarkan tidak sudi diterima, sia2.

    kalau penduduk manek urai tidak mahukan pembangunan, tidak mahu anasir luar, dan memang mahu mendengar ceramah sahaja itu lah pilihan mereka.

    saya kini berada di luar negara. walaupun berstatus negara maju, kawasan ini tidak mahu ada kemajuan. jalan highway pun mereka tidak mahu. mereka tidak suka orang luar dan tidak percaya kepada globalisasi.

    jadi, bn perlu mendekati penduduk manek urai dan memahami apa sebenarnya mereka mahu. bukannya memaksa menerima apa yang bn boleh laksanakan.

    BalasPadam

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH