tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Khamis, 4 Jun 2009

UMNO PAS:NAJIB DI BERI PENGHORMATAN

China hari ini memecah tradisi dengan memberi layanan begitu istimewa kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dengan membenarkan ucapan dibuat selepas majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) diadakan West Hall, Great Hall of the People di sini.

Tidak mengikut kebiasannya, Perdana Menteri China, Wen Jiabao membuat ucapan selepas menyampaikan kepada Najib gambar hitam putih yang menunjukkan perdana menteri kedua Malaysia Tun Abdul Razak Hussein, iaitu ayahanda kepada Najib, sedang menandatangani pernyataan bersama dengan perdana menteri China, Zhou Enlai bagi menandakan permulaan hubungan diplomatik antara kedua-dua negara pada 1974.

Selalunya tiada ucapan dibuat selepas majlis mendantangai MoU antara China dengan negara lain, tetapi kali ini ia dilakukan bagi menunjukkan penghargaan China kepada ayahanda Najib kerana telah menjalin hubungan diplomatik dengan China dan kepada Najib kerana memperkukuhkan lagi hubungan itu, kata para pegawai Malaysia yang mengiringi perdana menteri yang sedang melawat China.Pihak Malaysia sebelum itu telah bertanyakan sama ada ucapan boleh dibuat selepas majlis menandatangani tersebut.

Perdana Menteri kemudiannya menunjukkan gambar yang disampaikan oleh Wen itu kepada bondanya Tun Rahah Mohamed Noah, isteri beliau Datin Seri Rosmah Mansor, puterinya Nooryana Najwa dan puteranya Nor Ashman yang turut hadir di majlis tersebut.

Gambar bersejarah tersebut diambil di tempat yang sama diadakan upacara hari ini di Great Hall of the People pada 35 tahun lalu.

Wen dalam ucapannya berkata hubungan antara keduadua negara telah berkembang dan mendalam sejak dari peristiwa bersejarah silam itu dan kerajaan China tidak melupakan peranan yang dimainkan pemimpin masa lalu seperti Tun Razak dan Zhou.

Beliau turut menjelaskan ucapan dibenarkan untuk dilakukan hari ini kerana Dewan tersebut begitu signifikan kepada China dan Malaysia.

Katanya gambar yang diserahkannya itu berupa hadiah daripada kerajaan China kepada keluarga Tun Razak yang menjadikan Malaysia negara pertama Asean yang menjalin hubungan diplomatik dengan China.

Beliau memberi penghargaan kepada "bapa dan anak" iaitu Allahyarham Tun Razak dan Najib yang beliau sifatkan sebagai berkongsi sentimen yang sama kepada China dalam mengukuhkan hubungan antara keduadua negara.

Wen berkata perbincangan dua hala dan majlis menandatangani empat MoU yang berlangsung hari ini antara keduadua negara, menandakan lembaran baru dalam hubungan kedua-dua negara dan menyifatkan hubungan erat antara China dan Malaysia seperti "mendalamnya akar pokok" yang telah membantu menghasilkan dedaunan yang merimbun dan hasil buahbuahan yang bertimbun.

Dalam ucapan balasnya, Najib berkata beliau akan "menggali lebih banyak telaga" bagi memastikan "aliran air akan sentiasa melimpah" yang boleh dinikmati bersama demi manfaat keduadua negara.

Perdana Menteri turut menyampaikan ucapan terima kasih kepada Wen di atas layanan istimewa yang diberikan kepadanya.

Beliau berkata disebabkan hubungan istimewa antara China dengan Malaysia, beliau memilih untuk melakukan lawatan ke China selepas Asean, selepas menjadi perdana menteri dua bulan lalu.

Najib berkata beliau bukan setakat akan mengikut jejak langkah ayahanda beliau, tetapi akan berazam untuk membawa hubungan MalaysiaChina ke tahap yang lebih tinggi, lebih-lebih lagi bersandarkan hakikat bahawa China telah maju jauh ke hadapan.

Perdana Menteri berharap Malaysia dan China akan menjadi rakan dalam membentuk arah baru bagi mengukuhkan lagi hubungan bersama.Katanya, generasi pertama telah melaksanakan peranan dengan menjalin hubungan diplomatik 35 tahun lalu, dan kini masanya generasi seterusnya untuk meneruskan tugas tersebut

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH