tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Jumaat, 24 Julai 2009

MANEK URAI:PAS JANGAN SERANG ORANG LAIN KERANA PERBUATAN NIZAR


ISLAM AJARAN ANWAR




Ulama Pas tidak perlu menyerang mana-mana pihak berhubung tindakan bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin yang dilaporkan menyertai upacara memegang lilin bagi memperingati Teoh Beng Hock, setiausaha politik seorang anggota exco kerajaan Selangor, yang ditemui mati terjatuh dari sebuah bangunan di Shah Alam baru-baru ini.

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zamry Abdul Kadir berkata, beliau cuma mahu mendapatkan penjelasan dari ulama Pas mengenai perbuatan Nizar itu.

“Saya hairan kenapa ulama Pas saperti (Mursyidul Am Pas) Nik Aziz Nik Mat menyerang saya kerana meminta penjelasan itu tetapi tidak menjelaskan hukumnya dari segi Islam mengenai perbuatan ahli Pas itu,” kata beliau kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat perwakilan Wanita UMNO Bahagian Baling di sini hari ini.

Bagi saya dan rakyat yang sedar yang Nizar telah melakukan satu tindakan yang meragukan amat wajar sekali MB Perak meminta ulama Pas mengeluarkan fatwa berhubung langkah Timbalan Pesuruhjaya Pas Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin menyertai majlis menyalakan lilin di Ipoh minggu lepas bagi memperingati kematian Toh Beng Hock.

Sebagai parti yang mengaitkan dirinya dengan Islam rakyat mengharapkan satu penjelasan yang ikhlas daripada Pas terutama daripada mulut Tok Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.Namun, reaksi Mursyidul Am Pas itu amat mengecewakan apabila memilih untuk menjawabnya secara politik apabila antara lain dilaporkan berkata:Dia orang politik, saya jawab secara politiklah.Saya dan rakyat keseluruhannya percaya ramai yang mengharapkan Tok Guru menyatakan sama ada tindakan menyertai majlis menyalakan lilin itu dibolehkan atau tidak di dalam Islam. Itu sahaja.

Berbeza dengan Nik Aziz, Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib nampaknya tidak mempolitikkan isu itu ketika diminta memberi ulasan. Katanya, majlis itu disifatkan sebagai meragukan.Tidak semua perkara perlu dilihat dan dihuraikan mengikut kaca mata politik semata- mata walaupun ia mungkin dibangkitkan oleh orang politik.

Bagi saya dan sebilangan rakyat yang resah melihat gelagat Nizar merasakan Nizar sudah menjadi terlalu liberal dan bersikap terbuka.Mungkin Nizar menjadi terlalu terbuka dengan menerima apa sahaja tidak kira ianya halal atau haram,baik atau buruk sejak beliau bergelumang dan bersekongkol dengan pemimpin-pemimpin DAP semasa beliau menjadi Menteri Besar Perak dan boneka DAP suatu ketika dahulu.Jika benarlah apa yang dilakukan Nizar ini hanya untuk menjaga hati rakan rakannya dalam pakatan ianya amat amat dikesali dan rakyat merasa kecewa kerana Nizar lebih utamakan sokongan dari mempertahankan akidah dan agama Islam itu sendiri.

Sudah tentu yang paling kecewa sepatutnya ialah ahli-ahli Pas terutamanya ahli Pas negeri Perak kerana melihat pemimpin mereka sudah melencong jauh daripada perjuangan asal parti Pas itu.Rakyat sudah tentu merasa kecewa bila pemimpin Pas yang menggelarkan mereka sebagai pendukung Islam sebenarnya tidak dapat memberikan contoh yang terbaik kepada umat Islam di negara ini.Sebenarnya mereka hanya mempunyai penilaian yang berbeza mengenai Islam walaupun mereka tergolong di dalam mazhab yang sama.

Bagi saya apa sahaja yang dipertahankan oleh Pas mengenai Nizar hanyalah mempertahankan atas dasar politik dan bukannya atas dasar Islam itu sendiri kerana bagi mereka perjuangan parti lebih penting dari perjuangan mempertahankan ugama Islam itu sendiri.Bagi saya apa sahaja yang dilakukan oleh mereka walaupun bertentangan dari ajaran Islam ianya diharuskan dan ianya adalah haram sekiranya dilakukan oleh pihak pihak yang menentang mereka,inilah politik Pas,halal pada mereka ,haram bagi orang yang tidak sehaluan dengan mereka.

PANDANGAN RAKAN RAKAN YANG MENYUARAKAN PANDANGAN MEREKA TERHADAP APA YANG NIZAR TELAH LAKUKAN:

Tanpa Nama berkata...

Dari sekarang umat Islam bolih pegang lilin yang dinyalakan dan bolih sama sama bertafakur
di upacara "KEMATIAN KAFIR HARBI" atau dengan perkataan kasar...ORANG MAMPUS

ulangi lagi " BERTAFAKUR " dengan memegang lilin yang dinyalakan.

Ya Allah...ini lah jadinya...
semuanya HALAL walau pun tahu benda itu HARAM.

Ini lah POLITIK...Politik kotor.

Daripada : Silent Voter

------------------------------------------------------------------------------------------------
Tanpa Nama berkata...

Aku pasang lilin bila waktu BLACK-OUT aje...

Aku teringat semasa aku kecil dolu dolu...bila ada cina mati dan lalu dijalan raya depan rumah aku....arwah mak aku dah tentu menjerit dan suruh aku balik dan jangan berdiri ditepi jalan untuk melihat yang mati itu....kata arwah mak aku itu HARAM...tak masuk syurga...tambah pula tidak bolih pegang kertas "empat segi" yang di taburkan di jalanraya semasa dalam perjalanan ka"jirat" untuk di tanam.

itu cerita dolu dolu

sikalang semua Malaysia Bolih maaa..sama sama angguk kepala pun bolih maaaa...Nanti Melayu islam bolih makan "chiok" maaaa ...talak 'HALAM' punya....syiokkkk oh .

Kalo Nik Ajis cakap "chiok" bole makan....gua makan maaaa...

Apa Nik Ajis cakap ...semua butut maa....

Olang lain cakap ....talak butut

Nik Ajis satu olang saja cakap butut.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Anak Lenggong berkata...

"Nizarrr...lu pegang ini lilin ikut sama kitaolang..kalau tarak..kitaolang tarak sokong sama lu.."itu kata Nga.....

---------------------------------------------------------------------------------------------
Anak Lenggong berkata...

Nik ajis cakap camtu sebab dia dah puas selak kitab tapi tak jumpa apa fatwa yang nak dicakapkan sebab yang buat semua tu puak dia...cuba kalau benda ni puak bn yang buat huh..dah penuh satu muka dlm harakah ataupun siasah dia punya komen dan mengeji siap keluar fatwa lagi tu...

BAGI SAYA ,NIZAR NI LEBIH CINA DARI CINA SENDIRI DAN NIZAR JUGA LEBIH DAP DARI DAP SENDIRI...NIZAR NI SEMUANYA NAK LEBIH...KERANA ITULAH DIA TERLEBIH LEBIH DARI CINA YANG SEMBAHYANG.......

1 ulasan:

  1. Sejak bersama dengan DSAI, PAS dah bercelaru. Hari ini cakap lain, esok cakap lain. Apabila Islam di persendakan maka Melayu sendiri akan di persendakan oleh bangsa lain. PAS akan terima bala kerana bersubahat dengan DSAI yang sial

    BalasPadam

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH