Isu kematian setiausaha politik Exco Selangor, Teoh Beng Hock makin celaru apabila sudah ada pihak-pihak tertentu mula menawarkan ganjaran wang tunai bagi mendapatkan maklumat sehingga tertangkapnya ‘pembunuh’ lelaki itu.

Setiausaha DAP Perak, Nga Kor Meng yang juga Ahli Parlimen Taiping dalam kenyataanya berkata, seorang bergelar ‘Datuk’ menawarkan RM10,000 kepada mereka yang dapat memberikan maklumat berhubung kes berkenaan.

Bukan tawaran itu yang menarik tetapi sebaliknya istilah sehingga tertangkapnya ‘pembunuh’ Teoh yang menimbulkan persoalan.

Apakah tujuan istilah ‘pembunuh’ digunakan sedangkan punca kematian masih lagi belum diketahui.

Bagaimana pihak yang membuat tawaran tahu Teoh yang ditemui mati di bumbung tingkat lima Plaza Masalam dibunuh.

Selain itu apakah tujuan membuat tawaran wang kerana polis sedang giat menjalankan siasatan. Apakah tawaran tersebut bertujuan untuk memberikan gambaran seolah-olah polis tidak berupaya dalam menjalankan siasatan mereka.

Mengulas tindakan terbaru pembangkang tersebut, Exco Pemuda UMNO Malaysia, Hishamuddin Yahya secara sinis berkata, jika DAP telah melabelkan adanya pembunuh bermakna mereka tahu siapa yang membunuh.

“Jangan-jangan mereka terlibat membunuh Teoh kerana nak tutup cerita penyelewengan beberapa ADUN pakatan pembangkang di Selangor,” sindirnya sambil menambah dakwaan Ahli Parlimen Wangsa Maju, Wee Choo Keong adanya Exco Selangor terbabit dengan samseng tidak boleh ditolak daripada disiasat kemungkinan ada kaitan dengan kematian Teoh.

Ketua Penerangan UMNO, Ahmad Maslan dalam rekasinya pula berkata, berdasarkan logik akal tidak ada sebab kenapa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hendak ‘bunuh’ saksi utama kepada yang tertuduh.

“Mungkin dia terjatuh…mungkin dia bunuh diri…oleh itu semua perlu menunggu hasil siasatan polis,