tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Jumaat, 1 April 2011

PAS TERGUGAT ANGKARA VIDEO SEX ANWAR

KETIKA generasi muda Pas begitu teruja untuk mengetahui kedudukan sebenar rakaman video seks yang dikatakan melibatkan seorang pemimpin pembangkang, kepimpinan kanan parti itu bersikap sebaliknya.

Ketegasan Ketua Dewan Pemuda Pas, Nasrudin Hassan yang bersetuju supaya sebuah suruhanjaya diraja ditubuhkan bagi menyiasat skandal rakaman berkenaan mendapat respons dingin daripada pemimpin-pemimpin atasan Pas.

Bermula dengan kenyataan Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang menganggap penubuhan suruhanjaya itu mengarut, ia disusuli pula dengan pandangan sinis Setiausaha Agung parti itu, Datuk Mustafa Ali yang menganggap negara ini tidak mempunyai cukup orang yang berintegriti untuk menduduki suruhanjaya itu.

Lebih mengecewakan apabila Dewan Ulama Pas yang diharap akan bertindak tegas dalam soal mencari kebenaran turut membuat ulasan dengan menganggap rakaman video seks itu suatu permainan (politik) yang kotor. Ia sekali gus bermakna perjuangan Dewan Pemuda Pas yang mahu kebenaran diserlahkan dalam isu berkenaan tidak ke mana.

Sudah pastilah selepas ini, Nasrudin akan dianggap membelakangkan pendirian parti biarpun beliau hakikatnya menyatakan perkara benar. Tambahan pula Nasrudin dalam kenyataan telah memberikan syarat bahawa apa pun situasi yang berlaku, ia perlu kepada penyiasatan yang adil, telus dan tidak bermaksud untuk memerangkap.

Mungkin pendirian Nasrudin tidak begitu disenangi oleh mereka yang taksub kepada kepentingan kerjasama dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP, tetapi keberanian beliau menyatakan apa yang sepatutnya dilakukan harus diberi pujian.

Sebenarnya tindakan kepimpinan kanan Pas yang dilihat terus berdolak-dalih dalam menggesa satu tindakan tegas bagi mencari kebenaran berhubung isu rakaman video seks tersebut telah mewujudkan gelojak di peringkat akar umbi. Kelompok generasi muda Pas yang terdedah dengan pelbagai sumber maklumat terutamanya daripada blog-blog semakin meragui apakah tindakan pemimpin-pemimpin Pas dalam menangani isu itu betul atau tidak.

Mereka keliru kerana sebelum ini dalam pelbagai isu yang berlaku terutamanya melibatkan pemimpin-pemimpin Barisan Nasional (BN), Pas akan menyerang habis-habisan, malahan mana-mana pemimpin UMNO yang didakwa terlibat dalam sesuatu kes akan didesak meletak jawatan.

Beberapa pemimpin muda Pas yang dihubungi penulis mengakui mereka gelisah dengan sikap kepimpinan Pas yang tidak tegas dalam menangani isu tersebut.

''Kita tidak boleh buat spekulasi mengatakan ia konspirasi politik atau mempertikaikan penubuhan suruhanjaya diraja.

''Soal pokoknya ialah kita mahu tahu apakah benar pemimpin pembangkang berkenaan terlibat. Kalau kita yakin beliau tidak terlibat, kenapa perlu kita takut, itu yang sepatutnya pemimpin kami fikirkan,'' kata seorang pemimpin muda Pas dari Kedah ketika dihubungi.

Selain itu, menurut seorang lagi pemimpin muda Pas, tindakan kepimpinan parti itu yang tidak mahu menyokong saranan Ketua Pemuda Pas supaya suruhanjaya diraja ditubuhkan akan mewujudkan persepsi yang tidak baik kepada parti itu.

''Sekarang ini pun orang dah anggap Pas tidak telus dan lebih mementingkan politik berbanding menegakkan keadilan. Cakap-cakap begini kalau dibiarkan akan menjejaskan imej Pas,'' katanya.

Namun begitu bahaya yang menanti Pas berikutan sikap pemimpin-pemimpinnya yang dilihat 'double standard' dalam isu video seks tersebut ialah persepsi bahawa parti itu benar-benar bergantung kepada PKR dan DAP bagi survival politik mereka.

Kepimpinan Pas dilihat semakin hilang keyakinan diri untuk berjuang sendirian atau sanggup meninggalkan gabungan pembangkang demi sebuah kebenaran. Tetapi malangnya, semangat perjuangan itu seolah-olah sudah luntur, bagi kepimpinan Pas jika mereka keluar dari pakatan pembangkang maka terkuburlah impian mereka untuk meraih sokongan rakyat.

Tambahan pula, rakaman video seks itu dikaitkan dengan Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dilihat cukup berkuasa bukan sahaja menguasai parti itu tetapi juga dilihat semakin berpengaruh di kalangan pemimpin-pemimpin kanan Pas.

Pas terlalu yakin hanya Anwar sahaja yang layak memimpin pembangkang dan mampu memenuhi impian mereka untuk memerintah Malaysia. Oleh itu mahu tidak mahu, mereka terpaksa menolak apa juga isu yang dikaitkan dengan Anwar.

Mereka bimbang jika apa-apa berlaku kepada Anwar, pembangkang akan kehilangan tonggak kepimpinan. Ia bererti dari semasa ke semasa, pemimpin dan sebahagian ahli Pas semakin hilang keyakinan bahawa parti itu mampu berdikari tanpa sokongan Anwar mahupun PKR atau DAP.

Anwar bagi sesetengah pemimpin Pas dilihat seolah-olah jauh lebih hebat berbanding karisma ketokohan Abdul Hadi, Nik Abdul Aziz mahupun para ulama dalam Pas. Ketika diminta mengulas hujah tersebut, seorang pemimpin Pas tidak menolak akan wujud tafsiran sedemikian jika parti tersebut tidak mengendalikan isu rakaman video seks tersebut dengan sebaik-baiknya.

''Sebab itulah di dalam Pas sekarang, ada percanggahan pendapat, ada yang mahu suruhanjaya diraja dan ada yang menolak,'' katanya ringkas tanpa mahu mengulas lanjut.

Persoalannya, apakah dengan tindakan terlalu mempertahankan Anwar, ia membawa maksud tanpa Ketua Pembangkang tersebut, Pas akan berkubur? Kenapakah Pas tidak mahu menyokong suruhanjaya diraja bagi menyiasat skandal berkenaan dan secara tidak langsung akan membolehkan kebenaran ditegakkan.

Kepimpinan Pas tidak harus bersikap seperti mana tindakan penyokong-penyokong anti-Suharto di Indonesia suatu ketika dahulu. Kelompok berkenaan mahu keadilan ditegakkan dengan mendesak Suharto dibicarakan atas pelbagai tuduhan. Mereka membuat pelbagai tuntutan termasuk mahu satu panel bebas pakar-pakar perubatan dibentuk bagi memeriksa tahap kesihatan bekas Presiden Indonesia berkenaan.

Tetapi apabila panel bebas itu turut bersetuju dengan pandangan panel pakar perubatan yang dibentuk oleh kerajaan bahawa Suharto tidak sihat dari segi mental untuk dibicarakan, maka mereka menolak keputusan berkenaan. Ertinya mereka hanya mahu keputusan memihak kepada mereka dan inilah juga sikap Pas. Kepimpinan parti itu seolah-olah mahu apa pun berlaku jika sesuatu hendak dilakukan biarlah keputusan akhirnya memihak kepada pembangkang, bukannya kerajaan apatah BN mahupun UMNO.

Sikap 'double standard' Pas ini sudah tentulah tidak akan mendatangkan keuntungan politik kepada mereka kerana sebagai parti yang memperjuangkan Islam, kebenaran tetap kebenaran dan ia perlu ditegakkan.

Apa pun kemelut rakaman video seks ini sama ada hendak diakui oleh Pas atau tidak, ia semakin menimbulkan gejolak atau lebih tepat lagi krisis di dalam parti itu. Segalanya berlaku kerana selain dilihat Pas lebih mementingkan kerjasama politik dengan PKR dan DAP, ia juga berpunca daripada pengaruh Anwar yang semakin mencengkam parti Islam berkenaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH