tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Sabtu, 25 April 2009

UMNO:PERUBAHAN KETUA LANGKAH REDA KRISIS TERENGGANU

Krisis kepimpinan Umno di Terengganu baru-baru ini dilihat sebagai mendorong pucuk pimpinan parti melantik naib presiden Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein sebagai pengerusi badan perhubungan negeri itu yang baru.

Ia sekaligus menyebabkan Datuk Seri Ahmad Said menjadi satu-satunya Menteri Besar daripada Umno yang tidak dilantik sebagai pengerusi badan perhubungan negeri.

Bagaimanapun, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak selaku presiden Umno berkata bahawa Menteri Besar yang tidak dilantik akan dijemput menghadiri mesyuarat Majlis Tertinggi (MT).

Najib, yang mempengerusikan mesyuarat MT Umno hari ini, mengumumkan pelantikan pengerusi baru bagi lapan badan perhubungan Umno negeri iaitu Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor, Wilayah Persekutuan, Kelantan dan Terengganu.

Sementara itu, Ahmad Said, bekas pengerusi yang kini menjadi timbalan pengerusi perhubungan negeri berkata beliau sedia memberi kerjasama penuh kepada Hishammuddin untuk mengukuhkan Umno di Terengganu bagi menghadapi pilihan raya akan datang.

Krisis kepimpinan Umno di Terengganu memuncak apabila 10 anggota Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu dari Umno "memboikot" persidangan DUN itu ekoran dakwaan wujud ugutan supaya tidak membuat usul tidak percaya terhadap Ahmad.

Sementara itu, pemerhati politik melihat perubahan kepimpinan Umno di peringkat negeri sebagai usaha "mententeramkan" semula apa jua pergolakan dalam parti itu.

Lima lagi badan perhubungan Umno juga dipengerusikan oleh pemimpin-pemimpin tertinggi parti.

Selangor misalnya dipengerusikan oleh Najib sendiri manakala Wilayah Persekutuan diteraju Timbalan Presiden Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Dua naib presiden iaitu Datuk Seri Mohd Shafie Apdal dipertanggungjawab meneraju Kedah dan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi (Pulau Pinang), sementara Kelantan dipengerusikan anggota Majlis Tertinggi (MT) Datuk Mustapa Mohamed.

Pemerhati politik Prof Dr Ahmad Atory Hussain melihat pelantikan lapan pengerusi baru itu akan `menyejukkan' keadaan pada peringkat akar umbi.

"Yang menyebabkan bergolak adalah perebutan jawatan pengerusi itu sendiri di kalangan pemimpin di negeri yang berkenaan, jadi dengan melantik orang luar sebagai pengerusi, tak adalah mereka ini nak bising sangat," kata pensyarah Dasar Awam dan Politik Malaysia dari Universiti Sains Malaysia (USM) itu.

Menurut Ahmad Atory, pergolakan di Terengganu dan Kedah berpunca daripada kewujudan `puak-puak' yang sekaligus memecah-belahkan parti.

Beliau bagaimanapun menyifatkan pelantikan Mohd Shafie selaku pemimpin Umno Sabah untuk meneraju Kedah sebagai sesuatu di luar jangka.

"Kedah ini semangat kenegeriannya kuat, tapi saya harap mereka boleh terima kerana sudah pasti beliau (Shafie) dipilih Datuk Seri Najib berasaskan keupayaannya," katanya.

Mengenai pelantikan bekas Ketua Wanita Umno Tan Sri Rafidah Aziz, Ahmad Atory berkata ia bukan suatu yang luar biasa kerana bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri itu sememangnya berpengalaman.

"Saya yakin beliau akan berupaya membantu menguatkan lagi Umno sebagai sebuah parti," katanya.

Bagaimanapun, sumber dalaman parti menyifatkan pelantikan Rafidah sebagai faktor `menyejukkan' hati penyokong beliau selepas tewas kepada Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil pada pemilihan parti bulan lalu.

Begitu juga halnya dengan pelantikan Datuk Seri Shahidan Kassim yang `kehilangan' jawatan pengerusi badan perhubungan Umno Perlis yang telah dipegangnya hampir empat penggal

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH