tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Khamis, 30 April 2009

UMNO PAS:NIK ABDUH DEDAH PERKARA SEBENAR SIAPA PEMBANTU PEMBANTU BAPANYA

APABILA Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyatakan hasrat untuk menubuhkan kerajaan perpaduan dalam satu temu ramah dengan sebuah portal berita pada Mac lalu, pelbagai reaksi diterimanya.

Usaha Abdul Hadi itu difahamkan mendapat sokongan sepenuhnya daripada golongan ulama dan ahli agama dalam Pas kerana mereka yakin langkah berkenaan mampu membela Islam daripada terus dipermainkan oleh pihak tertentu.

Mereka juga percaya melalui kerajaan perpaduan langkah untuk meletakkan Islam pada kedudukan sebenar akan terlaksana.

Dalam pada itu, cadangan tersebut turut mendapat reaksi positif daripada beberapa pemimpin utama UMNO. Mereka berpendapat, usaha itu akan memberi satu dimensi serta impak baru kepada politik Melayu dan politik Islam di negara ini.

Bagaimanapun, cadangan berkenaan ditolak oleh Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat kerana beliau tidak mahu mengulangi sejarah pembentukan kerajaan campuran antara parti pemerintah, Barisan Nasional (BN) dengan Pas yang tidak dapat bertahan lama.

Rupa-rupanya keputusan yang dibuat oleh Nik Abdul Aziz itu ada kena mengena dengan peranan yang dimainkan oleh pembantu-pembantu yang berada di sekelilingnya.

Pendedahan itu dibuat oleh anak Nik Abdul Aziz sendiri iaitu Nik Abduh di dalam laman blognya bahawa pembantu-pembantu bapanya telah 'salah lapor' mengenai kerajaan perpaduan.

Tujuannya satu iaitu mahu melaga-lagakan antara Nik Abdul Aziz dan Abdul Hadi Awang, dua pemimpin paling berpengaruh dalam Pas.

Apa tujuan sebenar Nik Abduh mendedahkan perkara ini hanya Allah sahaja maha mengetahui. Tetapi banyak pihak yakin hati beliau ikhlas untuk menyelamatkan Pas daripada menjadi mangsa kepada pembantu-pembantu bapanya yang terlalu pentingkan diri sendiri.

Dengan kebijaksanaan Nik Abduh yang membicarakan soal kerajaan perpaduan berdasarkan kisah Nabi Yusuf yang pernah diangkat oleh Raja Mesir menjadi salah seorang menterinya, ia membuka ruang kepada Mursyidul Am Pas itu untuk melihat cadangan tersebut dalam konteks syiar Islam.

Seperti mana, kata Nik Abduh, bapanya merupakan seorang individu yang hidup dengan hujah dan sudah tentu segala tindak-tanduk dalam kehidupan sehariannya berpandukan kepada hujah serta dalil.

Syukur, Nik Abdul Aziz menjawab dengan spontan mengenai kerajaan perpaduan yang dicadangkan oleh Abdul Hadi. Tetapi ada syarat iaitu BN memberi jawatan penting seperti Menteri Kewangan dan Menteri Pelajaran.

Walaupun ada syarat untuk mewujudkan kerajaan perpaduan, tetapi penerimaan awal Nik Abdul Aziz itu boleh dianggap positif dan UMNO harus menerima reaksi terbaru Menteri Besar Kelantan itu dengan perasaan terbuka.

Mengenai pembantu yang selama ini mempengaruhi Nik Abdul Aziz, difahamkan mereka terdiri daripada penyokong-penyokong kuat Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dikenali sebagai kumpulan Erdogan.

Yang menarik perhatian kini ialah, serangan 'berterus-terang dan panas' Nik Abduh ini telah membuka semula perdebatan mengenai perlunya kerajaan perpaduan.

Mungkin dengan 'persetujuan' Nik Abdul Aziz ini, Abdul Hadi akan membuka semula pintu rundingan yang ditutupnya sebelum ini berikutan 'salah pengertian' daripada ahli-ahli Pas.

Selain mendedahkan politiking, lobi melobi kuasa dan pengaruh dalam Pas, tulisan Nik Abduh itu juga memperlihatkan sikap sebenar Nik Abdul Aziz dalam isu tersebut.

Diharapkan seperti impian banyak pihak, kerajaan perpaduan yang dicetuskan oleh Abdul Hadi ini akhirnya akan menjadi kenyataan pada satu hari nanti.

1 ulasan:

  1. aik?? xde sapa nak komen kecuali aku?? koman tul pembela negara.. amno sangat.. kui kui kui.. ni mesti ikut p disney free nih .. hehehe

    BalasPadam

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH