tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Rabu, 19 Ogos 2009

TEOH BENG HOCK:BENG HOCK MASIH HIDUP KETIKA TERHEMPAS

Pensyarah Forensik Patologi, Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) Dr. Prashant Naresh Samberkar (gambar) berpendapat, Setiausaha Politik Exco Selangor, Teoh Beng Hock masih hidup ketika tubuhnya terhempas di tingkat lima Plaza Masalam pada 16 Julai lalu.

Prashant, 42, yang bertugas di Jabatan Patologi Universiti Malaya (UM) berkata, berdasarkan bedah siasat, beliau turut menganggarkan Beng Hock mati dalam tempoh antara lapan dan 12 jam yang dikira dari saat beliau pergi ke tempat kejadian pada 7.15 malam, 16 Julai lalu.

''Sehubungan itu saya menganggarkan Beng Hock mati antara pukul 7.15 pagi hingga 11.15 pagi, 16 Julai lalu,'' kata warganegara India tersebut ketika disoal oleh peguam Tan Hock Chuan yang mewakili kerajaan Malaysia dalam inkues siasatan kematian Beng Hock.

Anggaran tersebut dibuat, jelas saksi inkues ke-15 itu, berdasarkan kesan lebam dan kesan rigor mortis (kaku mayat) yang jelas kelihatan pada mayat Beng Hock.

Bedah siasat itu dijalankan oleh Prashant bersama Pakar Perunding Kanan Perubatan Forensik Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) Klang, Dr. Khairul Azman Ibrahim, 51.

Beliau sebenarnya diarahkan oleh pihak polis supaya membantu siasatan berhubung kematian Beng Hock dan bukannya diminta oleh keluarga mendiang.

Beng Hock, 30, yang merupakan Setiausaha Politik kepada Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pembangunan Kampung Baru dan Penyelesaian Kilang Haram Negeri Selangor, Ean Yong Hian Wah ditemui mati di koridor tingkat lima bangunan Plaza Masalam pada 16 Julai lalu.

Kejadian berlaku selepas Beng Hock dipanggil sebagai saksi bagi membantu siasatan berhubung dakwaan penyalahgunaan wang kerajaan negeri di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang terletak di tingkat 14 bangunan tersebut.

Prosiding inkues yang masuk hari ke-11 hari ini didengar di hadapan Koroner Azmil Muntapha Abas di Mahkamah Koroner di sini.

Berbalik semula kepada pendapat yang mengatakan Beng Hock masih hidup ketika terhempas, Prashant secara panjang lebar menjelaskan, kecederaan lelaki itu adalah konsisten akibat terjatuh dari tempat tinggi.

Ini kerana, jelas beliau, kecederaan melibatkan tisu lembut dan lebam hanya boleh berlaku sekiranya Beng Hock masih hidup ketika tubuhnya terhempas.

Di samping itu, sebanyak 700 mililiter darah termasuk darah beku ditemui di bahagian dada, kecederaan pada tengkorak terutamanya pengumpulan kandungan darah dan hematoma (pengumpulan darah dalam tisu) di sekeliling tengkorak adalah konsisten dan hanya dialami sekiranya mendiang masih hidup sebelum terhempas, ujar Prashant.

Saksi memberitahu, beliau juga tidak menemui sebarang kesan pergelutan, kesan tolakan mahupun luka akibat mempertahankan diri pada tubuh Beng Hock.

Menjawab soalan mengenai kecederaan dan pelbagai posisi koyakan pada rongga dubur Beng Hock, katanya, ia berpunca daripada hentakan ketika terhempas ke dataran dan tidak mungkin disebabkan si mati dicucuk dengan objek tumpul.

''Kecederaan atau trauma pada bahagian dubur akan menyebabkan kesakitan yang amat sangat. Jadi untuk si mati berjalan ke arah tingkap sebelum terjatuh adalah suatu yang mustahil.

"Kecederaan itu juga boleh menyebabkan pendarahan yang banyak sedangkan ia tidak kelihatan ketika saya pergi ke tempat kejadian,'' ujar Prashant.

Hock Chuan kemudian menjuruskan soalannya kepada beberapa teori peguam yang mengatakan Beng Hock kononnya telah diserang pada bahagian tengkorak sebelum terjatuh.

Menurutnya, Beng Hock juga sebenarnya tidak jatuh dalam posisi terlentang atau tertiarap, sebaliknya kaki mendiang telah mencecah dataran terlebih dahulu memandangkan tekanan yang lebih pada bahagian kaki kanannya.

Jawapan Prashant secara tidak langsung telah menyokong kesimpulan yang dibuat oleh Khairul sepanjang satu minggu memberikan keterangan sejak 11 Ogos lalu.

Prashant dalam keterangannya pada sebelah petang memberikan sembilan alasan yang membuktikan Beng Hock mati akibat bunuh diri.

Antaranya ialah kesan koyakan pada punggung seluar dan bahagian depan akibat regangan pada bahagian belakang dan sekitar alat kelaminnya. Selain itu, katanya, mustahil Beng Hock terjatuh kerana ketinggian birai tingkap melepasi tahap pusat graviti badan manusia.

''Terdapat juga kesan lekuk pada tapak kasut yang menunjukkan tekanan ketika si mati mencangkung di birai tingkap sebelum dia terjun. Di samping itu terdapat kesan-kesan cap jari comot di bahagian tepi tingkap,'' kata Prashant.

Terdahulunya, Hock Chuan memanggil semula saksi inkues ke-13, Cif Inspektor Mazli Jusuh dari cawangan Forensik Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor untuk memberikan keterangan.

Menurut Mazli, beliau menemui cap jari yang tidak cukup sifatnya (negatif) berhampiran pemegang tingkap yang patah dan disebabkan kekurangan itu, cap jari tersebut tidak dihantar ke bahagian pendaftar penjenayah di Bukit Aman.

1 ulasan:

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH