tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Selasa, 22 September 2009

ANWAR NIZAR HARAM JADAH:2 WAKIL BN INGIN KELUAR TANDA PROTES

Dua wakil Barisan Nasional (BN) yang menganggotai Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan Selangor (Selcat), yang ditubuhkan tahun lalu oleh kerajaan negeri Pakatan Rakyat, sedang mengkaji untuk keluar daripada badan itu sebagai tanda protes.

Salah seorang anggota tersebut, Ismail Sani memberitahu mStar Online hari ini bahawa beliau sedang mempertimbangkan kemungkinan tersebut.

Ismail yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Dusun Tua memberitahu, rakannya, Sulaiman Abdul Razak iaitu wakil rakyat BN kawasan Permatang juga mempunyai pendirian yang sama.

"Saya akan membincangkan dengan lanjut bersama Datuk Seri Dr. Mohammad Khir Toyo selaku Ketua Pembangkang sebelum mengumumkan pendirian muktamad," kata beliau.

"Saya mempertimbangkan perkara ini selepas mendapati tiada apa-apa keperluan untuk menganggotai Selcat," kata beliau lagi.

"YB Sulaiman juga mempunyai pandangan yang sama dalam isu ini," kata beliau dan menambah, keputusan akhir dijangka dicapai bulan depan.

Setakat ini, Ismail memberitahu, beliau hanya menghadiri satu pertemuan Selcat iaitu pada Mac lalu.

"Selepas itu saya tidak hadir," kata beliau tanpa mahu mengulas lanjut.

Sulaiman tidak dapat dihubungi semalam.

Jawatankuasa itu akan bertemu semula selama lima hari mulai 21 Oktober ini.

Selcat ditubuhkan oleh DUN Selangor selepas pilihan raya umum Mac 2008 untuk memantau selia dan memeriksa keupayaan, kebertanggungjawab dan ketelusan dalam segala urusan pentadbiran kerajaan negeri.

Selain kedua-dua ADUN itu, anggota Selcat terdiri daripada Haniza Mohd. Talha (PKR-Taman Medan), Azmin Ali (PKR-Bukit Antarabangsa), Shaari Sungib (PAS-Hulu Klang) dan Edward Lee Poh Lin (DAP-Bukit Gasing).

Perjalanan Selcat kini dikritik dengan pegawai-pegawai daerah yang dipanggil memberi keterangan mendakwa mereka dilayan seperti penjenayah dan perlu menjawab soalan mengikut kehendak jawatankuasa itu.

Kelmarin, Pegawai Daerah Klang, Bakhtiar Hussin) menyifatkan Selcat tidak mencerminkan proses siasatan sebenar kerana lebih menjurus kepada serangan peribadi selain menjejaskan imej serta kredibiliti diri beliau sebagai penjawat awam.

Beliau adalah antara sembilan Pegawai Daerah di Selangor yang dipanggil memberi keterangan pada 9 September lalu.

Bakhtiar mendakwa siasatan yang diketuai oleh Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN), Teng Chang Khim itu dilakukan dalam suasana tegang dan tidak berhemah.

Kelmarin, Exco Kerajaan Negeri, Datuk Hasan Ali melahirkan pandangan yang serupa sambil menjelaskan beliau bersimpati dengan pegawai-pegawai kanan berkenaan.

Malah, beliau yang juga Pesuruhjaya PAS Selangor mengesyorkan agar keanggotaan Selcat tidak hanya dihadkan kepada ahli-ahli politik semata-mata, sebaliknya dilantik kalangan bekas hakim dan bekas pegawai kanan kerajaan.

Kini ketujuh-tujuh wakil itu adalah ADUN di negeri Selangor.

Bagaimanapun Teng dan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim dalam reaksi segera mereka semalam mempertahankan penubuhan Selcat.

Baru-baru ini, Khir pula berkata, cara Selcat menyoal pegawai awam negeri berhubung peruntukan ADUN sebelum ini akan menimbulkan krisis dalam pentadbiran negeri.

Bekas Menteri Besar berkata, krisis melibatkan moral serta persepsi kakitangan awam itu akan tercetus kerana Selcat dianggotai oleh mereka yang kurang arif mengenai prosedur pentadbiran kerajaan negeri.

Katanya, kekurangan itu menyebabkan Selcat yang dipengerusikan oleh Teng, selaku Pengerusi Selcat, hanya bertumpu mencari setiap kesalahan pegawai kerajaan negeri mengenai perbelanjaan peruntukan tahunan ADUN.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH