tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Khamis, 3 September 2009

TEOH BENG HOCK:DAP CUBA SALAHKAN SPRM UNTUK TUTUP PENGLIBATAN AHLI DAP SENDIRI

Dap mengecam Ketua SPRM kerana kenyataannya berhubung kematian Teoh Beng Hock.Tapi ada juga betulnya kenyataan Ketua SPRM dimana Pakar Perunding Kanan Perubatan Forensik, Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) Klang, Dr. Khairul Azman Ibrahim, 51, setelah mendapati kecederaan yang dialami Beng Hock tidak menunjukkan sebarang kesan pergelutan yang jelas.

Sebagai bukti, jelas beliau, tiada penemuan kesan darah, calar, barang-barang pecah atau bertaburan di tepi tingkap di tingkat 14 plaza tersebut.

Tambahan pula katanya, sebatang pen Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) masih tersemat di poket baju mendiang dan sekiranya berlaku pergelutan, ia pasti akan tercampak.

Lagipun, kata Khairul, analisis yang dijalankan oleh Jabatan Kimia mengesahkan tidak terdapat asid deoksiribonukleik (DNA) pegawai-pegawai SPRM yang dikesan pada tubuh Beng Hock.

Mengambil kira semua faktor tersebut, Khairul membuat kesimpulan, kecederaan yang dialami Beng Hock disebabkan kesan jatuh dan lebih menjurus kepada tindakan terjun dari tempat tinggi.

''Pada pendapat saya, Beng Hock terjun dan ia lebih kepada suicide (bunuh diri),'' kata Khairul ketika disoal oleh peguam Tan Hock Chuan yang mewakili Kerajaan Malaysia pada inkues siasatan kematian Beng Hock di Mahkamah Koroner di sini.

Prosiding yang masuk hari kesembilan hari ini didengar oleh Koroner Azmil Muntapha Abas.

Beng Hock, 30, Setiausaha Politik kepada Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pembangunan Kampung Baru dan Penyelesaian Kilang Haram Negeri Selangor, Ean Yong Hian Wah ditemui mati di koridor tingkat lima bangunan Plaza Masalam pada 16 Julai lalu.

Kejadian berlaku selepas Beng Hock dipanggil sebagai saksi bagi membantu siasatan berhubung dakwaan penyalahgunaan wang kerajaan negeri di pejabat SPRM yang terletak di bangunan plaza tersebut.

Terdahulu, Hock Chuan mahukan penjelasan mengenai kemungkinan dan cara mana seseorang itu akan mati dalam kes melibatkan orang jatuh dari tempat tinggi.

Jawab saksi inkues ke-10 itu, terdapat tiga kemungkinan yang sering ditemui misalnya si mati terjatuh secara tidak sengaja, terjun dengan sendiri atau dengan perbuatan dirinya sendiri serta dicampak atau ditolak keluar (homisid).

Namun Khairul berpendapat, tiada sebarang bukti kukuh wujudnya elemen homisid disebabkan tiada sebarang kecederaan dialami Beng Hock yang menjurus kepada unsur pergelutan.

''Bagi saya, belum terdapat bukti kukuh yang kuat untuk mengatakan si mati mengalami kemalangan. Ini kerana, sukar bagi seseorang yang dalam keadaan sedar untuk tergelincir ketika berdiri di tepi tingkap kerana kawasan tersebut tidak licin dan dilitupi karpet,'' kata Khairul.

Bagaimanapun, katanya, kemungkinan itu masih boleh difikirkan lagi memandangkan ia boleh berlaku ketika mangsa cuba membuka tingkap dengan seluas-luasnya dalam keadaan mengantuk.

Namun, jelas saksi, ia masih boleh dipertikaikan kerana sekiranya terjatuh atau tergelincir dalam keadaan bahu tingkap pada paras pinggang kemungkinan besar si mati akan mendarat (terhempas) dengan posisi lain iaitu kepala atau badan yang jatuh dahulu.

Menjawab soalan lain, Khairul yang juga Ketua Jabatan Forensik HTAR memberitahu, berdasarkan bedah siasat yang dijalankan, beliau tidak menemui tanda-tanda Beng Hock telah lemas atau tidak sedarkan diri ketika berada di tingkat 14.

Terdahulu, Khairul yang sebelum ini tidak sihat dan masih terbatuk-batuk turut memberitahu, beliau tidak nampak tanda-tanda jelas yang menunjukkan Beng Hock telah diseret.

Namun begitu, menurut pakar berkenaan, beliau ada ternampak kesan geseran pada tapak kasut kanan sebelah tepi yang masih dipakai oleh Beng Hock.

''Terdapat kesan geseran pada lantai berhampiran mayat dijumpai, ia seperti ada kesesuaian. Sehubungan itu, saya percaya kesan geseran pada tapak kasut Beng Hock dan lantai berhampiran mayatnya adalah tempat si mati mendarat ketika dia jatuh,'' kata Khairul.

Dalam pada itu, saksi memberitahu, beliau turut tertanya-tanya dari mana datangnya DNA lelaki tidak dikenal pasti pada tali pinggang Beng Hock.

Memandangkan tidak terdapat DNA pegawai polis, kakitangan SPRM dan saksi lain di tempat kejadian, maka Khairul percaya ia sebenarnya berpunca daripada pencemaran ketika proses menanggalkan baju Beng Hock di bilik mayat.

1 ulasan:

  1. ada yg cuba berlindung di sebalik lalang sehelai. sampai bila?

    bangkai gajah cuba ditutup dengan sehelai daun. busuknya akan berbau juga..!

    BalasPadam

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH