tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Jumaat, 22 Mei 2009

ZAMBRY NIZAR:ANTARA ZAMBRY DAN NIZAR SIAPA YANG SAH

Keputusan sama ada Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir atau Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin diisytiharkan kekal sebagai Menteri Besar Perak yang sah akan ditentukan oleh Mahkamah Rayuan, hari ini pada 3.30 petang.

Panel tiga hakim diketuai oleh Datuk Md. Raus Shariff memutuskan demikian setelah mendengar rayuan Zambry terhadap perisytiharan Mahkamah Tinggi yang mengekalkan status quo Mohammad Nizar selaku Menteri Besar yang sah.

Beliau bersidang bersama Hakim Datuk Zainun Ali dan Hakim Datuk Ahmad Maarop.

Zambry merayu terhadap perintah Hakim Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas), Datuk Abdul Aziz Abdul Rahim pada 11 Mei lalu yang mengesahkan Mohammad Nizar, 52, sebagai Menteri Besar Perak yang sah selepas membenarkan permohonan semakan kehakiman pemimpin itu.

Alasan-alasan penghakimannya antara lain menyatakan, Mohammad Nizar masih Menteri Besar yang sah kerana tiada undi tidak percaya dibuat terhadapnya.

Selain itu, Perkara 16(6) Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak (UTKNP) 1957 tidak menyatakan bahawa seseorang Menteri Besar boleh dipecat atau jawatan itu boleh dikosongkan dalam keadaan beliau tidak meletak jawatan.

Bagaimanapun, pada esoknya, Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Ramly Ali membenarkan permohonan Zambry agar perintah Mahkamah Tinggi itu ditangguhkan sementara menunggu rayuan penuh diputuskan.

Mohammad Nizar yang tidak berpuas hati dengan keputusan Mahkamah Rayuan telah mengemukakan permohonan untuk mengetepikan perintah penangguhan yang diperoleh Zambry.

Panel tiga hakim hari ini bersetuju untuk mendengar rayuan Zambry terlebih dahulu manakala permohonan Mohammad Nizar bagi menangguhkan perintah Mahkamah Rayuan akan ditetapkan kemudian.

Sementara itu, peguam Datuk Cecil Abraham yang mewakili Zambry berhujah, Hakim Mahkamah Tinggi gagal mentafsir UTKNP dengan betul ketika mengisytiharkan Mohammad Nizar sebagai Menteri Besar yang sah.

Menurutnya, kegagalan membuat tafsiran dengan tepat berhubung kuasa mutlak Sultan menjadikan keputusan dan perintah yang dikeluarkan oleh hakim berkenaan dengan sendirinya tidak lengkap, tidak betul dan tidak selamat.

Beliau menyatakan, Perkara 16(6) UTKNP jelas menyatakan, Sultan mempunyai budi bicara mutlak menolak permohonan Mohammad Nizar untuk membubarkan sidang Dewan Undangan Negeri (DUN), sekali gus menjadikan keputusan itu tidak boleh dicabar dan disemak di mahkamah.

Abraham berhujah, peruntukan undang-undang itu menunjukkan Mohammad Nizar tidak dipecat sebaliknya beliau harus meletak jawatan sebagai Menteri Besar kerana beliau tidak lagi mempunyai hak memimpin kerajaan negeri.

''Perkara 16(6) jelas menyatakan Sultan mempunyai budi bicara mutlak melantik Menteri Besar dan Ahli DUN yang pada pandangan baginda mempunyai sokongan majoriti ahli Dewan,'' hujah beliau.

Sehubungan itu, Abraham menghujahkan, Hakim Mahkamah Tinggi tersilap mengisytiharkan Mohammad Nizar sebagai Menteri Besar yang sah kerana pelantikan Zambry pada 6 Februari lalu tidak boleh dicabar dan dihakimi kerana ia dibuat selaras dengan Perkara 12 dan Perkara 16(6) UTKNP.

Beliau selanjutnya menyatakan, Perkara 16(6), Perkara 18 dan Perkara 36(2) UTKNP sepatutnya dibaca dan ditafsir secara keseluruhan dengan meneliti fakta dan dokumen bertulis yang dikemukakan sepanjang perbicaraan.

Menurut beliau, hakim berkenaan turut gagal menilai secara terperinci konflik yang timbul di antara keterangan lisan di mahkamah dengan keterangan saksi yang dikemukakan secara afidavit.

Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail ketika berhujah selaku pencelah bagi kerajaan Malaysia pula menolak bahawa krisis perlembagaan di Perak menemui jalan buntu seperti yang didakwa Mohammad Nizar.

Beliau menghujahkan, senario tanpa majoriti '28-28' di antara pakatan pembangkang dan Barisan Nasional (BN) dalam sidang DUN tidak berlaku kerana Speaker, V. Sivakumar hanya dibenarkan membuang undi bagi mengimbangi ketidaksamarataan itu.

''Jelas bahawa pakatan hanya mempunyai 27 ahli Dewan dan ini tidak termasuk tiga ADUN Bebas, jadi tiada berlaku 'jalan buntu' sehingga membolehkan sidang DUN dibubarkan,'' ujar Abdul Gani.

Sementara itu, Sulaiman Abdullah yang mewakili Mohammad Nizar berhujah, pihaknya bukan mencabar bidang kuasa mutlak Sultan Perak bagi membubarkan sidang Dewan.

Sebaliknya, pihaknya mempertikaikan adalah tidak adil bagi Mohammad Nizar mengosongkan jawatan sedangkan tiada sokongan undi tidak percaya dibuat terhadapnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH