tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Sabtu, 30 Mei 2009

PELIK TAPI BENAR:SPR SAH KAN KEMENANGAN CALON YANG SUDAH MENINGGAL DUNIA

PELIK tapi benar - memang sukar untuk dipercayai seorang calon yang meninggal sebelum pilihan raya berlangsung tetap dipilih oleh rakyat sebagai wakil rakyat.

Lebih pelik lagi apabila suruhanjaya pilihan raya mengesahkan kemenangan calon berkenaan dan mengisytiharkan sebagai wakil rakyat kawasan terbabit.

Begitulah situasi pilihan raya di Indonesia yang begitu kelam kabut sehingga menyebabkan rakyat menjadi bingung, lantas tidak sedar calon yang telah berada di dalam liang lahad dipilih.

Apakah ini bentuk baru protes rakyat. Berbeza sebelum ini ramai yang tidak keluar mengundi atau merosakkan kertas undi dengan tanda-tanda yang tidak sah sebagai menunjukkan protes.

Kekalutan itu berlaku di tiga kawasan dan membabitkan tiga nama calon iaitu Sutradara Gintings daripada Parti Demokrasi Indonesia Perjuangan di kawasan Banten III dan Henry Usman daripada Parti Demokrat di Kalimantan Barat yang meninggal dunia pada bulan Mac sebelum pilihan raya berlangsung pada April lalu.

Satu lagi ialah Freddy Numberi dari Parti Demokrat di kawasan Papua yang menarik diri daripada bertanding.

Alasan tiga nama itu masih berada pada kertas undi mungkin kerana suruhanjaya pilihan raya tidak sempat membuangnya kerana kesuntukan masa, tetapi lebih pelik ketiga-tiga mereka terpilih sebagai wakil rakyat dan Suruhanjaya Pilihan Raya Indonesia (KPU) mengesahkannya.

Bertambah pelik lagi bagi menyelesaikan masalah itu KPU menyerahkan kepada parti memutuskan pengganti mereka, memandangkan calon kedua dan ketiga memperolehi undi terbanyak juga daripada parti yang sama.

Sebagai contoh kes Sutradara memperoleh 29,413 undi, manakala tempat kedua serta ketiga juga dari parti yang sama iaitu Malawati dan Irwansyah, masing-masing mendapat 20,666 undi dan 20,265 undi.

Oleh kerana ketiga-tiga calon itu dari Parti Demokrasi Indonesia Perjuangan maka keputusan untuk memilih pengganti Sutradara diserahkan kepada parti tersebut.

Ini bermakna KPU membenarkan parti campur tangan dalam urusan pilihan raya dan menunjukkan kelemahan badan berkenaan dalam membuat keputusan.

Jadi tidak hairanlah jika di mana-mana sahaja rakyat membantah tindakan badan itu di dalam mengendalikan pilihan raya legislatif, terutama daftar pemilih yang menyebabkan ramai pengundi yang tidak dapat melaksanakan hak mereka kerana nama tidak berada di dalam daftar pemilih.

Pada masa yang sama nama orang yang telah meninggal dunia pula masih lagi berada di dalam senarai daftar pemilih.

Kes Sutradara Gintings harus jadi pengajaran kepada KPU agar tidak lalai dalam menjalankan tanggungjawab yang diamanahkan rakyat dalam membentuk kerajaan.

Jika masalah itu tidak ditangani dengan baik tidak mustahil ia akan berulang pada Pilihan Raya Presiden pada 8 Julai depan dan dikhuatiri jika itu berlaku, rakyat tidak lagi dapat bersabar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH