tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Khamis, 10 September 2009

ANWAR NIZAR PENGKIANAT BANGSA=T:UMNO BN PERLU DENGAR SUARA AKAR UMBI DI BAGAN PINANG

TIADA laluan mudah untuk Barisan Nasional (BN) mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Bagan Pinang dalam Parlimen Teluk Kemang, Negeri Sembilan. Walaupun diakui pengaruh Ketua Umno Bahagiannya, Tan Sri Mohd Isa Samad, terlalu sukar digugat di negeri itu. Istilah 5-3 menjadi sindiran dan mungkin gambaran betapa bekas Menteri Besar itu mempunyai pengaruh kuat dalam lima bahagian Umno berbanding tiga menyokong penggantinya, Datuk Seri Mohamad Hasan. Namun DUN Bagan Pinang terletak dalam kubu Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang turut memenangi DUN Chuah dan DUN Port Dickson. DUN Lukut pula milik DAP yang turut bernaung dalam Pakatan Rakyat.

BN turut menang satu lagi kerusi iaitu DUN Linggi. Berdepan tiga DUN pembangkang dalam Parlimen itu, ternyata tugas mempertahankan DUN Bagan Pinang bukan kerja mudah. Semestinya PKR akan menggembleng kekuatan dari luar untuk menggempur Bagan Pinang yang turut memiliki 4,854 pengundi pos, yang tentunya belum cukup untuk menjamin kemenangan mudah buat BN. "Undi pos tidak menjamin kemenangan BN sebaliknya BN perlu bekerja lebih kuat untuk memastikan kemenangan itu," kata Mohamad, semalam.

Untuk rekod BN tewas dalam enam pilihan raya kecil iaitu di Parlimen Permatang Pauh, Kuala Terengganu, Bukit Gantang dan DUN Bukit Selambau, Manek Urai serta terbaru Permatang Pasir. BN hanya menang di DUN Batang Air, Sarawak dan tidak bertanding di DUN Penanti, Pulau Pinang. PKR pasti akan mengeksploitasi dan memanipulasi apa saja perkara untuk dijadikan modal politik dalam membina kekuatan serangan. Justeru, pucuk kepemimpinan BN dengan nasihat dan pedoman Umno Bahagian Teluk Kemang serta Umno Perhubungan Negeri mesti memilih calon yang benar-benar kalis serangan membunuh karakter yang lazim bersifat peribadi. Jika memilih Mohd Isa seperti yang digembar-gemburkan, perhalusi kemungkinan pembangkang memainkan isu beliau antaranya pernah dikaitkan 'politik wang' ketika bertanding jawatan Naib Presiden Umno.

Seperti pengundi Melayu di kawasan lain, mereka sangat sensitif dengan isu peribadi. Dengan 64 peratus pengundi adalah Melayu (8,929 orang), Cina 10.8 peratus (1,506) manakala India 20.4 peratus (2,846) dan lain-lain 4.9 peratus (683) maka pembangkang dengan mudah mampu meraih sokongan pengundi Melayu jika mereka memainkan isu peribadi. Biarpun Mohd Isa dikatakan berpengaruh di Negeri Sembilan namun kekalahan tiga calon bagi kerusi BN di DUN Chua, Lukut dan Port Dickson yang majoriti pengundi adalah Cina dan India perlu diambil kira.

Apakah 1,506 pengundi Cina di Bagan Pinang akan bersikap seperti pengundi Cina di Permatang Pasir? Apakah pertelagahan dalaman MCA kini memberi kesan dan ke mana pula undi 2,846 pengundi keturunan India ketika isu pemindahan kuil di Shah Alam belum selesai? Di kalangan pengundi Melayu, berapa yang akan memihak kepada PKR (atau Pas) serta berapa pula akan memprotes jika calon BN bukan daripada kalangan mereka?

Bagaimana pula pengaruh bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun), Mohd Faizal Ramli, yang meraih majoriti 4,411 undi berbanding Allahyarham Azman Mohd Nor (2,333 undi)? Wajarkan beliau perlu dimasukkan dalam senarai calon BN? Justeru, tidak kira siapa yang dipilih, yang penting calon itu mesti bersih dan tidak ada masalah yang boleh dieksploitasi atau dimanipulasi pembangkang. Mengambil iktibar daripada lapan pilihan raya kecil selepas Pilihan Raya Umum (PRU) 2008, faktor calon jelas menyumbang kepada keputusannya.

Pilihan raya kecil DUN Manek Urai, adalah contoh terbaik dan seimbang bagaimana calon memainkan peranan penting. Calon BN, Tuan Aziz Tuan Mat dan Mohd Fauzi Abdullah (Pas) adalah orang yang disukai dan popular di situ. Kedua-duanya memiliki personaliti baik dan asas sokongan yang ampuh iaitu mempunyai kaum keluarga, sahabat handai dan penyokong yang cukup kuat. Lantas kewibawaan Tuan Aziz berjaya menurunkan majoriti undi kemenangan Pas. Tetapi peribadi dan hubungan baik Fauzi dengan masyarakat berjaya menyelamatkan beliau daripada kekalahan. Jadi, ini bukti faktor calon turut menyumbang kepada kemenangan seseorang calon pilihan raya.

Justeru, kata putus memilih calon BN di Bagan Pinang biar dibuat selepas memperhalusi kesan, keperluan dan keutamaan semua sudut. Walaupun kisah calon BN dalam pilihan raya DUN Permatang Pasir, Rohaizat Othman, hanya tinggal bualan dan sejarah namun 'kebolehan' pembangkang mengeksploitasi peribadinya sangat mengagumkan sehingga calon BN itu tidak upaya menangkis serangan bertubi-tubi sepanjang lapan hari berkempen.

Menurut seorang pemimpin masyarakat, kepemimpinan perlu mendengar suara dan maklum balas akar umbi dalam menilai seseorang untuk menjadi bakal calon parti termasuk bagi DUN Bagan Pinang. "Kemenangan atau kekalahan seseorang calon adalah satu manifestasi atau mesej daripada rakyat kepada kepemimpinan termasuk dalam memilih calonnya," kata Timbalan Pengerusi Komuniti Bestari Jelatek, Zon Titiwangsa di ibu negara, Jabbar Sartin.

Katanya, dalam banyak perkara berkaitan pemilihan calon, kepemimpinan Umno bahagian atau negeri tidak mahu mendengar suara akar umbi dan ini mendorong mereka sama ada menolak, enggan bekerjasama atau mensabotaj calon sendiri. "Pengundi akan tengok seseorang calon daripada hujung rambut sehingga ke hujung kaki," kata Ketua Penerangan Umno, Ahmad Maslan, sambil menyifatkan penapisan bakal calon dilakukan dengan teliti, terperinci dan mencakupi semua sudut.

Ketua Pemuda Umno Bahagian Lembah Pantai, M Sazali Kamilan, berkata selain cadangan Umno bahagian, panel pemilih perlu mendengar pandangan semua Umno cawangan sebelum memutuskan seseorang layak menjadi calon parti. Malah jangan dinafi atau dipinggirkan jika seorang ahli biasa layak dicadangkan menjadi calon, katanya.

BN juga perlu mengkaji kesan kalah atau menang Mohd Isa terhadap Umno negeri dan kestabilan BN keseluruhannya. Justeru, bebaskan pemilihan calon BN di Bagan Pinang ini daripada sentimen Mohd Isa atau Mohamad. Cari calon yang mendapat sokongan kedua-dua pihak untuk menjamin kemenangan BN. Pengalaman di Permatang Pasir harus dijadikan pengajaran.

Seperkara lagi, BN perlu mengawal kehadiran individu pemimpin atau penyokong yang datang untuk menambah koleksi 'pameran kereta mewah dan berlagak' yang boleh mencetuskan rasa muak atau tidak selesa penduduk tempatan. Jika mahu melihat BN menang dan melakukan 'checkmate' terhadap kemaraan lawan, Bagan Pinang mungkin gelanggang terbaiknya.

3 ulasan:

  1. Alamakkk.. teori yang LAPUK. Sekolah mesti tak habis nya tuan tanah nie..

    BalasPadam
  2. harapan agar sinar ISLAM akan bersinar di Bagan Pinang..TAKBIR..TAKBIR..TAKBIR..

    BalasPadam
  3. aku nak adakan kenduri kesyukuran kerana Gula tak naik harga, dan kerana kerajaan menaikkan harga minyak punca kepada kenaikan harga barang2.
    tempat Masjid Bagan Pinang.
    MABUK PINANG

    BalasPadam

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH