tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Selasa, 8 September 2009

ANWAR NIZAR PEROSAK BANGSA:MB SALAHKAN ORANG LAIN KERANA NAK TUTUP KEBODOHAN SENDIRI

KETIKA majlis dialog dibuka untuk soalan, beberapa penduduk berulang kali menegaskan, mereka bukan mewakili parti Umno, Pas, Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP atau mana-mana parti lain, cuma mewakili diri sendiri yang hanya mahu ketenteraman mendiami perumahan di Seksyen 23, Shah Alam, tidak diganggu.

Antara mereka, seorang wanita dengan nada sebak merintih agar kuil tidak dipindahkan ke kawasan perumahan mereka kerana beliau membuat keputusan membeli rumah di situ selepas berkenan dengan lokasi dan prasarana sedia ada.

Seorang penduduk lelaki Melayu pula menceritakan bagaimana semangat kejiranan bersama penduduk beragama Hindu begitu utuh sehinggakan kematian ikan tilapia yang dipelihara dalam akuarium rumahnya pun diketahui rakannya itu. Bagaimanapun, keharmonian hidup berjiran dengan penduduk berbeza agama, katanya, seolah-olah diragut berikutan isu berkaitan pemindahan kuil ke perumahan itu timbul sejak tiga bulan lalu.

Beberapa penduduk lain yang hadir pada sesi dialog di Dewan Bankuet, Wisma MBSA, Sabtu lalu pula bangkit melepaskan geram kepada kerajaan Pakatan Rakyat Selangor yang didakwa mereka sebelum ini lambat memberikan reaksi positif untuk berbincang.

Bagaimanapun, sesi penjelasan sama ada oleh Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad atau Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batu Tiga, Rodziah Ismail di'boo' penduduk yang tidak puas hati dengan cara isu itu ditangani.

Penduduk sering menyampuk dan mempertikaikan penjelasan yang diberikan dengan menjerit `penipu', `bodoh', `kami mahu keputusan ya atau tidak' dan 'penderhaka'. Ia bermula apabila penduduk enggan membenarkan Khalid Samad berucap kerana didakwa tidak mempunyai jawapan bagi masalah mereka.

Ketegangan sampai ke kemuncak apabila seorang penduduk setempat yang beragama Hindu, tampil memberikan cadangan, hampir dibaling dengan kerusi.

Daripada insiden ini, Abdul Khalid dan rakan-rakannya yang ghairah memenuhi tuntutan untuk menjadi kerajaan popular mungkin tidak sedar ada asas tertentu dalam realiti masyarakat berbilang kaum di negara ini yang tidak boleh dibuat main.

Menteri Besar Selangor mungkin beranggapan keputusan pindahkan saja kuil Hindu dari Seksyen 19 ke Seksyen 23 begitu mudah dibuat dalam 'semangat pakatan pembangkang'.

Akibatnya beliau sendiri terpaksa berdepan sumpah seranah dilontarkan penduduk yang datang dalam keadaan marah yang meluap-luap dengan membahasakan 'aku dan engkau' ketika meluahkan perasaan yang terpendam.

Akhirnya pada sidang media tergempar di kediaman rasminya di Seksyen 7, Shah Alam, kira-kira sejam selepas dialog berakhir jam 12.20 tengah hari, Abdul Khalid bersetuju untuk membekukan sementara cadangan memindahkan kuil dari Seksyen 19 ke Seksyen 23, sehingga satu lokasi lain lebih sesuai ditemui.

Apatah lagi penjelasan Khalid Samad yang menyatakan bahawa perkara mengenai pemindahan kuil itu baru di peringkat cadangan, ditolak mentah-mentah penduduk dengan jeritan 'penipu' selepas mereka mendapati semak samun di tapak cadangan mula diterangkan.

Kerajaan Pakatan Rakyat harus bertanggungjawab terhadap keputusan awal yang mereka buat dalam isu pemindahan kuil ke Seksyen 23. Menuduh kerajaan sebelum ini sebagai punca masalah ini boleh dianggap sebagai helah untuk menutup kelemahan sendiri.

Cuba menjelaskan perkara sebenar, sehari sebelum dialog, bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo bersama bekas Adun Batu Tiga yang juga bekas Datuk Bandar Shah Alam, Datuk Salamon Selamat dan bekas Adun Kota Anggerik, Datuk Ahmad Nawawi Md Zin membawa wartawan ke Seksyen 18, untuk melawat tapak rumah ibadat bukan Islam yang disediakan kerajaan negeri dengan kos RM600,000.

Dr Mohamad Khir berkata, ketika itu kebanyakan pemilik kuil bersetuju untuk berpindah ke tapak berkenaan dan tapak di Seksyen 22.

"Jika tidak silap saya infrastruktur di Seksyen 18 siap pada akhir 2007. Perbincangan untuk proses pemindahan berjalan selepas itu tetapi keputusan pilihan raya umum lalu yang menyaksikan pertukaran kerajaan menyebabkan polisi berubah.

"Tidak semena-mena kerajaan pakatan mengizinkan kuil dibina di tapak Seksyen 23 tanpa terlebih dulu mengambil kira pandangan penduduk berhampiran," katanya.

Ini bermakna kerajaan negeri sendiri yang mencipta isu di Seksyen 23. Jadi, mereka sepatutnya menyelesaikan masalah yang dicipta sendiri, bukan sebaliknya, menyalahkan kerajaan lalu sebagai tidak berusaha menyelesaikan.

Justeru, tuduhan bahawa kerajaan negeri sebelum ini tidak prihatin dengan keperluan penganut bukan Islam boleh dianggap berniat jahat kerana tapak untuk menempatkan rumah ibadat bukan Islam sudah disediakan di Seksyen 18 yang letaknya hanya kira-kira tiga hingga lima kilometer dari Seksyen 23.

Kerajaan negeri ketika itu yakin tapak berkenaan adalah yang terbaik. Malah lokasinya yang jauh dari kawasan perumahan membolehkan aktiviti keagamaan dilakukan 24 jam tanpa sebarang gangguan atau rungutan penduduk.

Isu ini sekurang-kurangnya menjadi satu pengajaran kepada warga Shah Alam yang pernah mengundi calon Pakatan Rakyat yang dilihat begitu tegas untuk menguruskan negeri dengan adil dan telus.

Penduduk Melayu dan Islam di Seksyen 23 ditekan tetapi siapa mahu membela sehingga mereka terpaksa mengadakan demonstrasi pada 28 Ogos lalu untuk mendapatkan perhatian. Mereka tidak lagi mengharap simpati dua pemimpin setempat yang dihebohkan sebagai pembela rakyat, termasuk seorang daripada mereka dari sebuah parti yang konon bertunjangkan Islam.

Justeru, tidak salah bagi kerajaan negeri berpatah balik kepada keputusan sebelum ini supaya rumah ibadat bukan Islam ditempatkan di Seksyen 18 atau Seksyen 22. Kerajaan Pakatan Rakyat tidak perlu berasa termalu dengan keputusan itu meskipun dikatakan gagal memenuhi janji yang dibuat kepada rakyat untuk memenangi Pilihan Raya Umum pada Mac tahun lalu.

Lagi pun, selepas setahun setengah memerintah Selangor, banyak janji yang disenaraikan dalam manifesto pilihan raya belum ditunaikan Pakatan Rakyat. Apalah sangat dengan satu janji yang tidak dikotakan itu demi kehendak majoriti penduduk Islam di Seksyen 23.

Penulis ialah Ketua Biro Berita Harian, Selangor

1 ulasan:

  1. mari bersama-sama merayakan kenaikan minyak sepemna hari raya. jom!!!

    1 malaysia, rakyat terus disodomikan, poketku terus diutamakan!!! hurray!!!

    BalasPadam

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH