tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Rabu, 6 Mei 2009

SIDANG 7 MEI:ADUN PERAK PERLU HORMATI SIDANG DUN,JANGAN EMOSI

AKHIRNYA Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak ditetapkan esok dan dijangka berlangsung selama lima hari sehingga 13 Mei ini, selepas tercetus pelbagai kontroversi politik berikutan peralihan kuasa yang berlaku awal Februari lalu.

Jika sebelum ini pihak Barisan Nasional (BN) dan pakatan pembangkang hanya bertemu di gelanggang media dan mahkamah, sidang DUN ini buat kali pertama mereka bersemuka. Pakatan pembangkang membentuk kerajaan negeri selepas memperoleh majoriti mudah 31 kerusi pada Pilihan Raya Umum Mac tahun lalu, tetapi hanya sempat memerintah 11 bulan sebelum BN kembali menguasai kerajaan negeri dengan majoriti sama berikutan tiga bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) pakatan pembangkang mengisytiharkan diri sebagai Adun bebas dan menyokong BN.

BN dan pakatan pembangkang tentunya amat sedar sebenarnya mereka sama-sama merasai betapa pahit dan sengsaranya apabila kehilangan kuasa � gagal menguasai kerajaan negeri bermakna mereka juga kehilangan segala keistimewaan.

Persoalannya sekarang adakah sidang DUN Perak kali ini mampu merungkai sepenuhnya segala permasalahan dan kemelut politik Perak yang dihadapi ketika ini serta meredakan ketegangan politik yang berlaku?

Timbul juga kebimbangan di kalangan banyak pihak, sidang DUN Perak kali ini bakal menjadi 'medan perang' kedua-dua pihak, terutama pakatan pembangkang bagi meluahkan segala perasaan tidak puas hati mereka berhubung isu peralihan kuasa.

Jika itu berlaku, sudah pasti sidang DUN Perak akan menjadi gelanggang 'maki hamun' yang akan menjejaskan kewibawaan dewan itu sendiri yang sepatutnya menjadi tempat untuk berkhidmat kepada rakyat dan bukan tempat bagi memenuhi kepentingan kumpulan atau individu tertentu.

Yang jelas kedua-dua pihak sudah menyusun strategi masing-masing bagaimana untuk berhadapan dengan situasi sebenar pada persidangan DUN kali ini yang pastinya sama sekali berbeza daripada sidang DUN yang pernah mereka lalui sebelum ini.

Bagi BN, tentunya sukar apabila mereka yang mempunyai majoriti dalam dewan, tetapi ketika yang sama mempunyai Speaker mewakili pembangkang yang tidak langsung memihak kepada mereka.

Apapun, keadaan ini berlaku kerana pakatan pembangkang sehingga ini masih tidak dapat menerima hakikat yang mereka kehilangan majoriti di dewan dan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah, sudah memperkenankan BN yang diketuai Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir sebagai Menteri Besar untuk menerajui negeri.

Sehingga ini, pakatan pembangkang masih mempertikaikan kesahihan sidang DUN Perak dan tidak mahu ia diadakan walaupun ia sudah mendapat perkenan Sultan Azlan Shah.

Bagi pakatan pembangkang, jika mereka berjaya melengahkan persidangan yang sepatutnya diadakan dalam tempoh enam bulan sejak November tahun lalu, bermakna mereka boleh membubarkan DUN kerana kegagalan bersidang dalam tempoh itu untuk membolehkan pilihan raya negeri diadakan.

Oleh itu, pelbagai usaha dilakukan oleh pakatan pembangkang, terkini Speaker, V Sivakumar memohon kepada Sultan Perak supaya sidang DUN Perak ditangguhkan dengan alasan kedudukan Dr Zambry sebagai Menteri Besar masih dalam proses perbicaraan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Selain itu, Sivakumar turut melahirkan kebimbangan akan berlaku perselisihan dan pertelingkahan yang sukar dikawal pada hari itu kerana kedua-dua pihak akan bertikam lidah kerana mempertahankan pendirian masing-masing.

Apapun, pakatan pembangkang tidak sewajarnya mempertikaikan kuasa Sultan Perak yang sudah memperkenankan bahawa sidang DUN Perak akan berlangsung pada tarikh ditetapkan.

Bekas Menteri Besar, Datuk Seri Tajol Rosli Ghazali, berkata pakatan pembangkang mungkin tidak sedar bahawa agenda pertama setiap kali DUN bersidang setiap tahun adalah untuk membahaskan titah ucapan Sultan Perak.

Beliau berkata, perasmian sidang DUN oleh Sultan Perak adalah penting kerana selain mendapat perkenan Tuanku, ia juga bagi membolehkan setiap Adun mengambil bahagian membahaskan titah ucapan baginda pada hari berikutnya.

"Oleh itu, sidang DUN yang diadakan di bawah pokok pada 3 Mac lalu adalah tidak sah kerana tidak mendapat perkenan Sultan Perak, manakala sidang pada 7 Mei ini sudah disahkan akan dirasmikan oleh Sultan Perak.

"Jika Tuanku Sultan Perak tidak dimaklumkan bahawa sidang DUN akan diadakan seperti yang berlaku di bawah pokok itu, bermakna ia adalah tidak sah," katanya.

Tajol Rosli berkata, sidang DUN yang diadakan selepas mendapat perkenan Sultan Perak adalah prosedur betul dan wajar dipatuhi oleh semua Adun bagi memastikan persidangan yang diadakan berjalan dengan baik tanpa sebarang kekecohan.

Katanya, desakan pakatan pembangkang di Perak yang mahu DUN Perak dibubarkan bagi membolehkan pilihan raya semula diadakan juga tidak berasas kerana mereka tidak lagi mewakili majoriti dalam dewan.

Beliau berkata, ketika ini BN mempunyai majoriti 31 Adun dengan masing-masing 28 Adun BN dan tiga Adun Bebas yang menyokong BN.

Katanya, adalah tidak kena bagi pakatan pembangkang yang tidak mempunyai majoriti tetapi mahu mendapat perkenan Sultan Perak bagi membubarkan DUN untuk diadakan pilihan raya semula.

"Mereka (pakatan pembangkang) kena faham bahawa pilihan raya semula hanya boleh dipohon oleh Menteri Besar yang mempunyai kerusi majoriti dalam dewan kepada Tuanku Sultan Perak.

"Bukan sewenang-wenangnya Tuanku boleh mengarahkan diadakan pilihan raya, kerana ia hanya atas permohonan Menteri Besar yang mewakili majoriti dan terpulang kepada Sultan Perak untuk perkenan atau sebaliknya," katanya.

Sehubungan itu, Tajol Rosli mempersoalkan kenapa ketika pakatan pembangkang yang mempunyai majoriti 31 kerusi selepas pilihan raya umum lalu tidak memohon untuk membubarkan DUN bagi diadakan pilihan raya semula, sebaliknya hanya mahu berbuat demikian selepas kehilangan majoriti.

"Saya sendiri ada memohon agar diadakan pilihan raya semula selepas pilihan raya umum lalu, tetapi BN akur bahawa kita tidak lagi mempunyai majoriti dalam dewan ketika itu," katanya.

Apapun, sidang DUN Perak, Khamis ini perlu berjalan lancar dan semua pihak perlu memastikan ia berlangsung tanpa sebarang kekecohan dengan mengikut peraturan yang ada, jika mereka melakukan sesuatu yang tidak menyenangkan tindak tanduk mereka akan dinilai oleh rakyat.

MASA PAKATAN ADA MAJORITI NIZAR TAKUT NAK BUBAR DUN....TAKUT KALAH...DAH HILANG MAJORITI BARU LA TERHEGEH HEGEH MERAYU KAT SULTAN NAK BUBAR DUN...DAH SULTAN TAK BENARKAN NIZAR JAJA FITNAH UMNO DAN ZAMBRY RAMPAS KUASA....KERANA KESALAHAN SENDIRI NIZAR KATA KAT RAKYAT UMNO YANG MERAMPAS KUASA....KERANA KUASA NIZAR BERANI MELAWAN SULTAN ,BERANI BERITAHU RAKYAT SULTAN IKUT TELUNJUK UMNO.....SIAPA UMNO NAK AJAR SULTAN...NIZAR LAIN LA....ADA CINA CINA DAP YANG SOKONG NIZAR.....

KITA RENUNG RENUNG KAN LA....LU PIKIR LA SENDIRI........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH