tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Rabu, 6 Mei 2009

UMNO PAS:ADA MAKHLUK PEROSAK DALAM PAS

HAKIKATNYA, kewujudan golongan profesional dalam Pas bukanlah sesuatu yang aneh, malah sejarah sudah membuktikan bahawa golongan berkenaan turut sama-sama menyumbang ke arah perkembangan parti tersebut.

Dalam beberapa pilihan raya umum, biarpun tonggak kepimpinan Pas adalah ulama, namun golongan profesional tetap diberi tempat untuk bertanding.

Sebelum tahun 2004 kehadiran kumpulan itu dianggap bukan ancaman bagi Pas. Biarpun mereka bertanding dalam pemilihan parti namun kejayaan kumpulan itu tidak mampu menangani keupayaan golongan ulama.

Justeru Pas terus bergerak dengan kepimpinan ulama menjadi tunjang utama. Pelbagai susah dan senang ditempuh terutama dalam pilihan raya, tetapi kedamaian Pas berikutan kewujudan golongan profesional mula tergugat selepas Pilihan Raya Umum Ke-12 lalu.

Kejayaan yang dianggap cemerlang oleh Pas telah menjelmakan watak sebenar golongan profesional terutama sejak Pas berkawan rapat dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR). Berikutan itu wujudlah istilah puak Erdogan yang ditujukan kepada sesetengah golongan profesional yang dianggap penyokong kuat kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Puak ini mula menunjukkan belang mereka di dalam Pas dan pemilihan parti pada Jun nanti dilihat gelanggang terbaik untuk mereka melakukan 'rampasan kuasa' secara tertib bagi menguasai Pas sepenuhnya.

Tugas Anwar menjadi semakin mudah apabila ada di kalangan pemimpin yang selama ini sudah berpuluh tahun di dalam Pas dan ada suatu ketika dahulu turut mengecam Anwar ketika beliau berada dalam kerajaan, kini bersedia bekerjasama melaksanakan agenda politik beliau.

Lebih malang lagi bagi Pas, apabila ada di kalangan pemimpin berkenaan adalah bekas ahli UMNO yang ketika berada dalam parti itu dulu sanggup melakukan apa sahaja bagi mencapai cita-cita politik mereka.

Selepas berjaya merosakkan UMNO dan akibat taksub kepada Anwar, mereka 'berhijrah' ke Pas, bukan dengan tujuan baik tetapi demi memastikan agenda politik mereka untuk berkuasa dapat diteruskan.

Mereka memahami, walaupun menjadi penyokong Anwar, mereka tidak boleh bergantung harap kepada PKR kerana parti itu bukannya salah sebuah parti yang menjadi pilihan utama orang Melayu. Bagi orang Melayu mereka hanya akan memilih UMNO atau Pas.

Perkara ini juga disedari oleh Anwar. Oleh itu gerakan tersusun dilakukan bagi memastikan kepimpinan Pas berada dalam genggaman puak Erdogan.

Mereka begitu percaya kepada teori politik Anwar bahawa pembangkang akan merampas tampuk pemerintahan negara biarpun impian 16 September sudah berkubur.

Apa yang menarik, ada di kalangan pemimpin 'Pas Erdogan' ini dijanjikan pelbagai jawatan dalam Kabinet termasuklah sebagai menteri kanan seperti Menteri Kewangan, Menteri Pelajaran dan Menteri Pertahanan.

Apabila Timbalan Ketua Pemuda Pas Kelantan, Nik Abduh Nik Abdul Aziz mendedahkan bahawa bapanya Nik Abdul Aziz Nik Mat bersetuju dengan penubuhan kerajaan perpaduan asalkan dua jawatan itu diserahkan kepada Pas, Nik Abdul Aziz bukannya bercakap kosong, sebaliknya Mursyidul Am Pas itu mungkin sudah dimaklumkan oleh 'pembantu-pembantu' beliau dari kumpulan Erdogan itulah jawatan yang dijanjikan oleh Anwar.

Keadaan itu dengan jelas menunjukkan sebenarnya yang ghairah untuk mendapat kedudukan bukannya Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang tetapi adalah kumpulan Erdogan dalam parti itu yang cuba menjadikan Pas sebagai kuda tunggangan mereka bagi memperolehi kuasa politik.

Justeru, ahli-ahli Pas seharusnya berhati-hati dengan gerakan kumpulan Erdogan ini yang boleh dianggap sebagai 'makhluk perosak'. Mereka perlu memegang teguh semangat kepimpinan ulama yang mempertegaskan bahawa Presiden, Timbalan Presiden dan salah seorang daripada Naib Presiden adalah di kalangan ulama.

Mereka tidak harus termakan hasutan puak-puak Erdogan yang membentangkan pelbagai hujah bagi memastikan matlamat politik mereka tercapai.

Kita mengakui bahawa kepimpinan ulama dalam Pas ada kelemahannya tetapi bertindak menyingkirkan golongan berkenaan bukanlah satu tindakan yang bijak.

Selama ini sebelum tahun 1998, segala kelemahan kepimpinan Pas ditegur secara terbuka atau tertutup oleh ahli-ahli Pas, malah Dewan Pemuda Pas Pusat yang diketuai oleh Salahuddin Ayub sudah beberapa kali dalam muktamarnya menegur kepimpinan Pas secara terbuka.

Tujuan mereka bukannya untuk menjatuhkan kepimpinan ulama tetapi hendak memastikan segala kelemahan diperbaiki bagi membolehkan Pas menjadi bertambah kukuh dan kuat. Melalui pendekatan inilah yang memungkinkan dari semasa ke semasa Pas semakin mendapat sokongan rakyat termasuk di kalangan bukan Melayu.

Oleh itu, sebarang agenda puak Erdogan yang ternyata menjadi alat kepada pemimpin politik tertentu di luar Pas bukan sahaja perlu dihentikan malah dihapuskan sama sekali. Mereka ini harus ditolak secara total dalam pemilihan parti yang akan diadakan.

Tidak salah untuk ahli-ahli Pas memilih golongan profesional tetapi biarlah individu itu adalah mereka yang menyokong kepimpinan ulama bukannya hendak 'meruntuhkannya' dari dalam.

Mungkin bagi sesetengah penyokong Pas, mereka akan melihat kewujudan istilah Erdogan dalam Pas adalah usaha pihak-pihak tertentu untuk memecah belahkan Pas.

Tetapi dalam soal ini mereka perlu bersikap terbuka, percayalah selagi seseorang itu bernama orang Melayu dan Islam tanpa mengira apa juga pegangan politiknya, dia tidak akan tergamak melihat kepimpinan ulama dalam Pas runtuh akibat permainan politik kotor puak Erdogan.

Mereka yang mempunyai tafsiran salah berhubung peringatan ancaman kumpulan Erdogan ini harus mengkaji dengan mendalam bagaimana fenomena Anwarisme sedang melanda Pas.

Dalam pertemuan penulis dengan beberapa pemimpin dan penyokong kuat Pas, mereka mengakui pengaruh Anwar sudah 'mendarah daging' dalam Pas sejak 10 tahun lalu.

Golongan muda dalam Pas terutama di peringkat akar umbi yang baru berjinak-jinak dengan politik lebih menyanjungi Anwar berbanding Abdul Hadi atau Nik Abdul Aziz.

Justeru pertahankanlah kepimpinan ulama dan jangan biarkan puak Erdogan memporak-perandakkan Pas. Apa pun Pas tetap menjadi parti kedua selepas UMNO yang menjadi harapan orang Melayu.

Tindakan mereka yang terpengaruh dengan golongan Erdogan boleh mengakibatkan kata-kata seorang pemimpin kanan parti itu menjadi kenyataan.

Antaranya beliau memberi ingatan, "Saya bimbang ulama hanya dijadikan seperti penolak kereta buruk. Sewaktu kereta itu rosak dan tidak mampu dihidupkan enjinnya, maka ulama dipanggil untuk menolak kereta tersebut agar dapat membantu menghidupkan enjinnya.

"Malangnya, sebaik sahaja enjin kereta itu hidup dan dapat meneruskan perjalanan, kereta dan pemandunya terus meluncur laju ke hadapan tanpa menoleh kepada orang yang bantu menolak kereta tersebut, sebaliknya hanya ditinggalkan asap sahaja buat mereka - jauh sekali mahu mendengar ucapan terima kasih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH