tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Rabu, 1 Julai 2009

UMNO PAS:3 NEGERI DIBAWAH PENTADBIRAN PAKATAN RAKYAT TERTINGGI DALAM KEGANASAN RUMAHTANGGA

TIGA negeri iaitu Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan, masing-masing berada pada kedudukan tiga teratas dalam senarai negeri bagi kes keganasan rumah tangga dalam tempoh 15 bulan sejak Januari tahun lalu.

Selangor mencatatkan 102 daripada 526 kes yang direkodkan di seluruh negara atau 19.39 peratus tahun lalu.

Bagaimanapun, kadar peratusan itu meningkat kepada 34.29 peratus bagi tempoh tiga bulan pertama tahun ini apabila mencatatkan 60 daripada 175 kes yang diuruskan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) mengikut peruntukan Akta Keganasan Rumah Tangga 1994.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, berkata Pulau Pinang merekodkan jumlah kes keganasan rumah tangga kedua tertinggi apabila mencatatkan 86 kes bagi tempoh yang sama iaitu masing-masing 64 kes tahun lalu dan 22 kes sehingga Mac lalu, manakala Kelantan mencatatkan 75 kes iaitu 56 kes tahun lalu dan 19 kes sehingga Mac lalu.

Katanya, langkah yang dilaksanakan untuk melindungi dan membantu mangsa keganasan rumah tangga mengikut Akta Keganasan Rumah Tangga 1994 antaranya ialah mempergiatkan program advokasi bagi menjelaskan mengenai hak mendapatkan perlindungan, membantu mangsa membuat laporan polis, membantu mangsa membuat pemeriksaan perubatan dengan mengiringi serta menyediakan kenderaan kepada mangsa jika diperlukan.

Langkah lain yang diambil ialah membantu mangsa mendapatkan Perintah Perlindungan Sementara (IPO) atau Perintah Perlindungan (PO) dan memberi perlindungan sementara kepada mangsa yang memerlukan di tempat selamat yang diluluskan menteri.

"Perangkaan juga menunjukkan 13 suami menjadi mangsa keganasan rumah tangga bagi tempoh yang sama," katanya menjawab soalan Mohsin Fadzli Samsuri (PKR-Bagan Serai).

Menjawab soalan tambahan Mohsin Fadzli, Shahrizat berkata, 90 peratus daripada kes keganasan rumah tangga membabitkan mangsa wanita.

Beliau berkata, kementerian sedang mengambil langkah meminda beberapa peruntukan dalam Akta Keganasan Rumah Tangga 1994 termasuk usaha mempercepatkan penyelesaian kes sama ada di mahkamah sivil mahupun syariah.

Katanya, kementerian kini berada pada peringkat akhir dan sedang mengumpul maklum balas untuk dibawa ke Kabinet bagi memastikan akta ini dapat dilaksanakan dengan lebih berkesan.

Shahrizat dalam jawapan kepada soalan tambahan Nancy Shukri (BN-Batang Sadong), berkata hasil penyelidikan yang dijalankan mendapati keganasan rumah tangga berlaku disebabkan anggapan tidak ada kesaksamaan gender antara lelaki dan wanita menyebabkan salah satu pihak beranggapan boleh menguasai pihak lain.

Sehubungan itu, katanya kementerian menjalankan beberapa program kesaksamaan gender dan memberi kesedaran kepada kaum bapa bahawa keganasan rumah tangga tidak boleh dibiarkan berterusan dalam rumah tangga.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH