tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Rabu, 18 Mac 2009

Usul mansuhkan Lembaga Disiplin?

Timbalan Ketua Perhubungan Umno Perlis, Datuk Zahidi Zainul Abidin tidak menolak kemungkinan ada perwakilan ke perhimpunan agung Umno, yang akan mengusulkan pemansuhan Lembaga Disiplin Umno.

Katanya, ini kerana akar umbi keliru dengan hukuman berbeza oleh lembaga tersebut walaupun mereka yang terbabit melakukan kesalahan yang sama.

mahathir subang airport 220706 zahidi zainal abidinBeliau merujuk kepada hukuman melarang Datuk Seri Mohd Ali Rustam bertanding jawatan timbalan presiden, sedangkan Khairy Jamaluddin hanya diberi amaran dan dibenarkan bertanding jawatan ketua Pemuda Umno Malaysia.

Semalam, Lembaga Disiplin Umno mengumumkan hukuman tersebut selepas kedua-duanya didapati bersalah melanggar tataetika berkempen dibawah fasal 10.1 yang melibatkan kesalahan pihak ketiga, iaitu ejen-ejen kempen mereka, dalam sogokan politik.

"Ada sesetengah (calon) yang kena, ada sesetengah yang tidak kena. Dan keputusan berbeza-beza telah menimbulkan kekeliruan kepada akar umbi," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Ekoran itu, kata Zahidi yang juga ketua Umno bahagian Padang Besar, keputusan tersebut akan menghilangkan kepercayaan akar umbi kepada Lembaga Displin Umno.

Sehubungan itu, Zahidi berkata, perwakilan mempunyai kuasa untuk menentukan sama lembaga displin ini menguntungkan parti atau sebaliknya.

Kecewa keputusan lewat


Sementara itu, ketua Pemuda Padang Serai, Ismadi Abu Talib berkata beliau kecewa kerana lembaga tersebut membuat keputusan siasatannya berhubung politik wang pada saat akhir bermulanya perhimpunan agung Umno.

"Saya tak suka lembaga disiplin membuat keputusan di saat akhir kerana keputusan tersebut akan mengecewakan sesetengah pihak. Keputusan sepatutnya dibuat dari awal," katanya.

Menurut Ismadi, akar umbi akan lebih menghormati lembaga displin sekiranya jawatankuasa tersebut membuat keputusan lebih awal berhubung isu tersebut.

Zahidi juga tidak yakin calon-calon timbalan presiden boleh melakukan kesalahan politik wang kerana mereka sudah matang berpolitik dan bertindak secara profesional.

"Mereka tidak mahu menang dengan cara tidak sihat," katanya sambil menambah ketiga-tiga calon timbalan presiden mempunyai peluang yang sama untuk menang.

Sekiranya berlakunya sabotaj, tambahnya, ia akan menghilangkan kepercayaan kepada Umno, terutama pengundi di atas pagar.

Manakala Naib Ketua Bahagian Umno Langkawi, Mohd Rawi Abdul Hamid pula berkata setahunya, tiada unsur-unsur sabotaj terhadap calon-calon yang bertanding.

Keghairahan penyokong


Katanya lagi, semua calon yang bertanding termasuk ketiga-tiga calon timbalan presiden mempunyai banyak pengalaman dalam politik dan kabinet.

Sementara itu, Timbalan Ketua Umno Bahagian Kapar, Faizal Abdullah berkata beliau yakin ketiga-tiga calon itu tidak mahu terlibat dengan politik wang.

Sebaliknya beliau menyalahkan keghairahan penyokong, penasihat dan pengurus calon itu "yang berbuat apa sahaja" untuk memenangkan calon masing-masing.

Sehubungan itu, beliau berharap kepada Lembaga Displin Umno meneliti aduan dan dakwaan politik wang dengan teliti, adil dan berhikmah.

"Mereka perlu bersikap adil dengan mengambil kira suasana pemilihan secara keseluruhan," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Mengulas kemungkinan berlakunya sabotaj, beliau berkata ia adalah "satu perkara biasa" sewaktu menjelangnya pemilihan.

"Kalau takutkan ombak, jangan berumah di tepi pantai," katanya.

Bagaimanapun, kata Faizal, setakat ini beliau tidak mendengar berlaku sebarang bentuk sabotaj kepada calon-calon yang bertanding, di bahagiannya.

1 ulasan:

  1. Salam

    Hidup ini adalah perjuangan… Syukur Alhamdulillah walaupun pelbagai cabaran, dugaan dan rintangan yang harus YB KJ tempuhi, namun perjuangannya diberkati Allah, Allah memimpin YB KJ untuk memimpin dengan kepimpinan yang diredhai. Justeru, marilah kita sama-sama memberi sokongan yang padu kepada YB KJ menerusi laman web YB KJ http://www.rembau.net.my/

    Salam setiakawan

    Salam Perjuangan

    BJ

    BalasPadam

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH