tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Isnin, 9 Mac 2009

RANCANGAN PEMBANGKANG HAPUS INSTITUSI RAJA


Datuk Seri Dr Rais Yatim

Rancangan pembangkang hapus institusi Raja: Rais

BACHOK: Pencabulan berterusan terhadap institusi Raja, termasuk cubaan mengheret istana ke mahkamah, didakwa sengaja dicetuskan pembangkang sebagai rancangan besar untuk melumpuhkan kuasa Raja-Raja Melayu.

Menteri Luar, Datuk Seri Dr Rais Yatim, berkata tindakan pembangkang kebelakangan ini menggambarkan mereka seolah-olah mahu melihat kuasa Raja-Raja Melayu dihapuskan secara menyeluruh, berbanding apa yang berlaku menerusi pindaan Perlembagaan Persekutuan 1993.

"Sekarang ini semacam ada 'grand design' untuk melumpuhkan kuasa tradisi Raja, walaupun ketika ini masih ada kekangan yang mampu menyelamatkan kedudukan Raja-Raja Melayu seperti termaktub dalam Perlembagaan.

"Pembangkang dengan cara politik, menghasut pihak tertentu supaya bersama mereka bagi memastikan Raja-Raja Melayu yang mempunyai kuasa tradisi tidak lagi berkesan... itu yang saya nampak," katanya kepada pemberita pada majlis ramah mesra di kediaman Timbalan Ketua Umno Bahagian Bachok, Datuk Dr Illias Hussin di sini, malam kelmarin.

Terdahulu, dalam ucapannya pada perjumpaan itu, Rais menegaskan Umno perlu berani mengambil langkah drastik bagi mengubah situasi membimbangkan itu, termasuk mengembalikan imuniti Raja-Raja Melayu.

"Kita memerlukan kepemimpinan yang berkesan dan berani untuk menyelamatkan keadaan tidak menentu ini," katanya.

Beliau berkata, bukan mudah untuk mengembalikan semula imuniti Raja-Raja Melayu selepas pindaan Perlembagaan Persekutuan 1993 kerana peristiwa itu sudah melewati tempoh selama lebih 15 tahun.

"Apa yang perlu kita lakukan sekarang ialah memastikan kesatuan dalam Umno di semua peringkat, selain menggembleng semula kekuatan Umno yang menjadi tunjang bagi orang Melayu termasuk bangkit mempertahankan institusi beraja.

"Umno mempunyai lebih dua juta ahli, kita mesti menggunakan ahli yang sebenar-benarnya dalam perjuangan untuk membina semula parti yang diharap akan berlaku ketika kepemimpinan Datuk Seri Najib (Razak) nanti," katanya.

Rais berkata, peringatan tegas Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah, Sultan Kelantan, Tuanku Ismail Petra dan Raja Perlis, Tuanku Syed Sirajuddin Syed Putra Jamalullail mengenai penyatuan Melayu hendaklah dijadikan motivasi untuk Umno bangkit dalam isu ini.

"Kita tidak pernah ada pengalaman tiga Sultan ke depan dan bercakap soal penyatuan Melayu... tetapi nampaknya ia berlaku sekarang," katanya.


BACA LEBIH LANJUT


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH