tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Ahad, 1 Mac 2009

ALLAH HANYA UNTUK UMAT ISLAM

'Allah' hanya untuk Islam

Oleh Hassan Omar
bhnews@bharian.com.my


Syed Hamid Albar

KDN kuatkuasa larangan sehingga Mahkamah Tinggi buat keputusan

KOTA KINABALU: Kementerian Dalam Negeri (KDN) membatalkan serta-merta pewartaan perintah yang membenarkan penggunaan perkataan 'Allah' dalam penerbitan agama Kristian.

Berikutan itu, Herald-The Catholic Weekly dilarang menggunakan perkataan Allah dalam penerbitannya, sehingga keputusan mengenainya dibuat Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-kuasa Khas).


Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar, mengakui ada kesilapan dalam penggubalan perintah bertarikh 21 Januari yang diwartakan pada 16 Februari lalu itu, hingga menimbulkan kekeliruan.

Beliau berkata, perintah itu seolah-olah memberi gambaran kerajaan membenarkan penggunaan perkataan Allah dalam penerbitan Herald-The Catholic Weekly sedangkan keputusan sudah dibuat melarang perkataan itu digunakan dalam penerbitan berkenaan.

Akhbar semalam melaporkan, Peguam Kanan Persekutuan, Nizam Zakaria yang mewakili Pejabat Peguam Negara berkata, Mahkamah Tinggi diberitahu, penggunaan perkataan Allah dalam penerbitan khusus untuk agama Kristian adalah dilarang kecuali jika di kulit muka depan dokumen dan penerbitan itu ditulis perkataan 'Untuk Agama Kristian.'


KALAU PERKATAAN ALLAH TU UNTUK ISLAM SAHAJA TAK PERLU LA KECUALI LAGI BAIK DI KULIT MUKA DEPAN ATAU DIMANA PUN.JANGAN DIBIARKAN NAMA ALLAH YANG AGONG ITU DI PERMAIN MAIN KAN OLEH KRISTIAN LAKNAT INI.SEBENARNYA KRISTIAN NI MEMANG MEMPUNYAI AGENDA UNTUK MENYEBARKAN AGAMA MEREKA PADA RAKYAT MALAYSIA TERUTAMA ORANG MELAYU YANG SEMAKIN HARI SEMAKIN MACAM SUDAH HILANG PEDOMAN HIDUP KERANA TERLALU MENGEJAR KUASA SAMPAI KITA TERLUPA YANG PUAK PUAK KRISTIAN TELAH MERESAP DENGAN SENYAP BAGI MERESAPI PEMIKIRAN ANAK ANAK MELAYU YANG SEMAKIN HARI SEMAKIN HILANG KEKUATAN IMAN BAGI MENANGKIS SEGALA PROPAGANDA PUAK PUAK KRISTIAN YANG TELAH MERACUNI PEMIKIRAN ANAK ANAK KITA DENGAN PERBAGAI SUAPAN DAN RANCANGAN UNTUK MELIHAT KEHANCURAN UGAMA ISLAM ITU DI MALAYSIA.

JADI SUDAH SEWAJARNYA KERAJAAN JANGAN MEMBERI RUANG UNTUK AGAMA LAIN MENERBITKAN PERKATAAN ALLAH BAGI AKAN MENIMBULKAN KEKELIRUAN PADA ANAK ANAK ISLAM .SUDAH TENTU SEKIRANYA DIBENARKAN AKAN MUDAH PUAK KRISTIAN INI UNTUK MERACUNI PEMIKIRAN ANAK ANAK YANG INGIN MENGETAHUI AKAN PERSAMAAN ANTARA ISLAM DAN KRISTIAN.



5 ulasan:

  1. Berhati2 bila berkata laknat tu bro. Nanti makan tuan. Untuk pengetahuan saudara perkataan Allah sudah lama digunapakai oleh penganut Kristian di Malaysia, terutamanya Sabah dan Sarawak. Alkitab terawal yang diterbitkan seawal 18** telah menggunakan perkataan Allah sebagai ganti nama God dalam Bible, jauh sebelum Malaysia Merdeka dan ada perlembagaan sendiri.

    Cuma sekarang apabila Herald-The Catholic Weekly menerbitkan buletin mereka dalam versi BM dan menggunakan perkataan Allah, baru satu Malaysia heboh.

    Kalau perkataan Allah ini hanya eksklusif kepada Islam di Malaysia, bagaimana dengan orang2 Kristian berbahasa Malaysia yang sudah menggunakan perkataan ini sejak lebih 100 tahun yang lalu sampai sekarang?

    Dan jika ia eksklusif kepada Islam sahaja, kenapa Islam menterjemahkan Allah dalam Quran kepada God dalam bahasa Inggeris, tetapi Kristian tidak boleh pula terjemahkan God kepada Allah? dan kenapa umat Kristian di ARAB, INDONESIA dan negara2 lain boleh menggunakan perkataan Allah?

    Jika hanya di Malaysia yang begitu fanatik sekali meng'eksklusif'kan perkataan Allah hanya untuk umat Islam, saya fikir itu hanyalah Islam politik.

    Jika Islam agama yang suci dan benar, kenapa perlu gusar bila agama lain menggunakan perkataan Allah, kononnya takut akidah umat Islam terpesong? Kalau memang Islam itu benar tak perlu risau apa2. Tapi 'mereka' tetap risau. Mungkinkah kerana ada sesuatu kebenaran lain yang tersembunyi dan mereka tidak mahu orang lain tahu? Allahualam sajalah.

    Bagi saya, istilah itu tidak penting. Bila nanti di hari penghakiman, Tuhan tidak akan tanya samada kita menggunakan perkataan Allah atau tidak maka kita akan diselamatkan. Tuhan hanya mahu tahu, adakah kita setia beriman sampai akhir.

    Tuhan memberkatimu saudara.

    BalasPadam
  2. a.kum...semoga ALLAH akan memberkati jua saudara...terima kasih atas komen membina saudara...insyaallah sama sama kita ingat mengigati kejalan yang diredai oleh ALLAH SWT,kerana yang buruk dan silap itu adalah kelemahan kita dan yang baik itu sesungguhnya dari ALLAH.

    BalasPadam
  3. "Saya nak tanya dalam kitab suci lain-lain agama, adakah disebut Tuhan mereka adalah Allah? Kalau boleh ditunjukkan ada yang merujuk bahawa Tuhan yang mempunyai anak Jesus itu adalah Allah, Tuhan dalam agama Islam ialah Allah yang tak ada anak dan tidak diperanakkan.

    BalasPadam
  4. Saudara kamal, saya menghormati pandangan sdr tentang penganut agama kristian di Malaysia. untuk pengetahuan sdra, saya memang penganut agama kristian yang tulen dan mempunyai pandangan yang baik tentang Islam. Saya sungguh jelas bahawa Islam bukanlah satu agama yang mengajar umatnya untuk mengutuk fahaman manusia yang lain. Soalnya sdra Kamal, Sejak saya belum dilahirkan lagi perkataan Allah ini telahpun digunakan oleh penganut agama Kristian di Malaysia yang mempunyai perlembagaan kebebasan beragama. namun sekarang, akibat daripada kebobrokan politik maka isu ini ditimbulkan. Ok, it's fine, tetapi bolehkah sdra Kamal cadangkan kepada semua penganut kristian yang sdra Laknat ini satu perkataan baru yang boleh kami gunakan dalam Ibadah kami sehari-hari. Kalau ada pun, apakah pandangan sdra pula kepada penganut kristian di Indonesia dan Brunei(negara Islam) serta serata dunia yang menggunakan perkataan yang sama?

    BalasPadam
  5. PUTRAJAYA: Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz, meminta pihak yang menyatakan nama Allah digunakan bagi merujuk Tuhan dalam kitab Bible supaya membuktikan dakwaan itu.

    Katanya, setahu beliau, tidak ada dalam mana-mana versi Bible di seluruh dunia yang menyebut Tuhan mereka adalah Allah.

    "Saya hendak tanya dalam kitab suci agama lain, adakah disebut Tuhan mereka adalah Allah? Kalau boleh ditunjukkan ada yang merujuk bahawa Tuhan yang mempunyai anak Jesus itu adalah Allah (kerana) Tuhan dalam agama Islam ialah Allah yang tidak ada anak dan tidak diperanakkan.

    "Sebagai orang Islam, kalau ada mana-mana penganut agama yang sudi mengiktiraf dan berikrar bahawa Tuhan mereka adalah Allah seperti yang diyakini penganut agama Islam dan yakin Allah tidak ada anak dan tidak diperanakkan, saya adalah orang Islam yang paling gembira," katanya pada sidang media mengumumkan sambutan Maulidur Rasul Peringkat Kebangsaan bagi tahun 1430 Hijrah, di pejabatnya di sini, semalam.

    Wan Mohamad diminta mengulas kenyataan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang menyarankan orang bukan Islam di negara ini dibenarkan menggunakan perkataan Allah.

    Nik Abdul Aziz mendakwa keadaan itu bersandarkan kepada penggunaan perkataan Allah berlaku sejak zaman berzaman lagi, malah dalam al-Quran juga disebut perkara itu.
    membatalkan serta-merta pewartaan perintah yang membenarkan penggunaan perkataan Allah dalam penerbitan agama Kristian, beliau berkata, pemimpin Katolik tidak sepatutnya berasa terdesak untuk meminjam nama Tuhan lain yang tidak ada dalam kitab suci mereka.

    "Allah adalah nama khas, kita minta pemimpin Katolik tunjukkan kepada kita (nama Allah dalam Bible)," katanya.

    Mengenai akhbar The Herald � The Catholic Weekly yang masih mahu menggunakan perkataan Allah dalam penerbitannya baru-baru ini, beliau berkata, di peringkat awal ia akan menimbulkan kekeliruan dan mungkin boleh membawa ketegangan.

    "Ini (ketegangan) patut kita elak sebab Malaysia terlalu kaya dengan sejarah ketegangan antara kaum dan penganut agama. Kita sebagai pemerintah bertanggungjawab memastikan keadaan aman dan ada persefahaman antara agama, adalah lebih baik ambil langkah-langkah awal," katanya.

    Beliau berkata, tindakan KDN membatalkan serta-merta pewartaan perintah yang membenarkan penggunaan perkataan Allah dalam penerbitan agama Kristian adalah profesional.

    Beliau berkata, tindakan itu juga selari dan menghormati undang-undang di peringkat negeri kerana sudah ada 10 negeri yang mempunyai undang-undang menghalang perkataan tertentu yang menjadi teras agama Islam daripada digunakan.

    "Undang-undang ini diperkenankan Sultan dan Raja-raja di negeri berkenaan dan kita perlu menghormati keputusan jemaah menteri dan undang-undang yang diperkenankan Raja-Raja," katanya.

    BalasPadam

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH