tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Isnin, 4 Mei 2009

UMNO PAS:SIAPA GUGAT PAS,UMNO JAUH SEKALI,INI SEMUA KERJA ANWAR DAN ERDORGAN

Panas, panas, panas. Pendedahan Timbalan Ketua Pemuda Pas Kelantan, Nik Abduh Nik Abdul Aziz dalam blognya baru-baru ini mengundang kesan yang bukan kecil dalam parti itu.

Anak kepada Mursyidul Am Pas ini bertindak berani melemparkan kritikan keras kepada beberapa pihak dalam parti termasuk para pembantu bapanya yang didakwa memberikan gambaran dan nasihat yang salah dalam isu politik. Ini termasuk isu cadangan kerajaan perpaduan antara BN dan Pas serta apa yang dianggap sebagai usaha melaga-lagakan Nik Aziz dan Presiden Pas, Hadi Awang.

Berdasarkan kenyataan Nik Abduh, bapanya bersedia menerima cadangan perpaduan yang dicadangkan oleh Hadi, dengan syarat BN memberi jawatan penting termasuk Menteri Kewangan dan Menteri Pelajaran.

Sedangkan sebelum ini Nik Aziz (atas nasihat pembantunya) dilaporkan menolak cadangan Hadi bulat-bulat, menampakkan percanggahan pendapat kedua-dua pemimpin utama Pas itu.

Perkembangan terbaru ini lebih menjadi perhatian berbanding isu pemilihan jawatan parti itu Jun ini, yang akan menyaksikan pertembungan merebut jawatan utama antara golongan ulama dan kumpulan Erdogan (pro Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim).

Berdasarkan kepada cakap-cakap politik ahli-ahli Pas, puak Erdogan yang dipimpin oleh Naib Presiden, Husam Musa dan Setiausaha Agung, Kamarudin Jaafar semakin berpengaruh selepas pilihan raya umum lalu.

Pergelutan dua kumpulan itu turut dirasakan tempiasnya di peringkat negeri antaranya kemelut di Selangor apabila kumpulan ulama mula menyingkirkan beberapa pemimpin puak Erdogan, yang dituduh tidak lagi membawa aspirasi sebenar parti itu. Istilah Erdogan merujuk kepada Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan (dianggap pemimpin liberal Islam) sebagai menggambarkan golongan moderat dalam Pas.

Percaturan golongan tersebut dalam politik lebih berkiblat kepada Anwar – pemimpin luar parti – senario yang tidak pernah berlaku dalam sejarah Pas. Selain Hadi dan Nik Aziz, Anwar menjadi rujukan penting sebahagian pemimpin dan ahli parti berkenaan.

Dengan kata lain, beliau ada cengkaman dalam Pas. Tidak hairan jika puak Erdogan dilihat terbawa-bawa dengan agenda perjuangan peribadi Anwar termasuk untuk menjadi Perdana Menteri dan melindunginya dalam isu moral. Inilah yang mencetuskan kebimbangan golongan ulama yang selama ini menjadi nadi kepada Pas. “Mereka (Erdogan) lebih memikirkan Anwar daripada membela kepentingan umat Islam yang sepatutnya menjadi perjuangan Pas. Kesannya, Pas yang selama ini nampak padu kini berdepan dengan risiko perpecahan. Siapakah yang tanpa kita sedari telah menggugat Pas? Tidak terkejut jika jawapannya ialah Anwar. Beliau telah berjaya melebarkan pengaruh dalam Pas, satu lagi kejayaannya selepas menggoyahkan struktur politik Melayu menerusi percaturan politik yang cukup berbahaya. Difahamkan, Anwar dari awal lagi menentang sebarang idea permuafakatan antara UMNO dan Pas walaupun itu merupakan harapan umat Islam yang bimbang dengan landskap politik negara sekarang. Dalam kaitan ini, Ramai pemimpin dan ahli tidak akan merelakan Pas dikuasai oleh puak Erdogan atau sebarang usaha yang boleh menggugat parti itu.

Itulah yang Nik Abduh lakukan demi mempertahankan Pas meskipun tidak disenangi oleh pihak-pihak tertentu dan kemungkinan dikenakan tindakan dalam parti. Sesungguhnya rakyat melihat beliau sebagai hero baru dalam Pas yang berani mendedahkan hakikat sebenar. Membaca tulisan penuh Nik Abduh dalam laman blognya jelas menampakkan beliau mahu menentang golongan tersebut habis-habisan, yang beliau sifatkan sebagai pejuang nafsu. Kepada golongan itu, Nik Abduh memberi peringatan: “Masihkah anda mahu hanyut dalam dunia politik yang kotor hatta dalam Pas? jika begitu sayalah musuh anda.” Beliau tidak bersendirian tetapi ia tugas amat berat. Semoga Allah memberi kekuatan dan kejayaan kepadanya.


IKUTI CERITA YANG LEBIH MENARIK DISINI...

http://abangtuah.blogspot.com/2009/05/apa-yang-pakatan-dah-lakukan-bagi.html

http://sejarahmelayu.blogspot.com/2009/05/orang-yang-dimaksudkan-nik-abduh-sudah.html

http://jeffrydamien09.blogspot.com/2009/05/kota-bharu-1-mei-gara-gara-tulisan.html


http://penembak-tepat.blogspot.com/2009/05/edisi-menarik-tertarik-isu-husam-musa.html

http://empayar-malaya.blogspot.com/2009/05/dewan-ulama-menerima-tentangan-erdogan.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH