tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Isnin, 4 Mei 2009

UMNO PAS: NIK ABDUH DIKECAM HEBAT:INI SEMUA KERJA PEMIMPIN PAS DAN ANWAR


Terdapat usaha dilakukan oleh pihak tertentu di dalam Pas untuk melaga-lagakan antara Abdul Hadi (kiri) dengan Nik Abdul Aziz.


TIADA nama yang paling popular dalam Pas sekarang selain Nik Abduh Nik Abdul Aziz. Walaupun beliau tidak memegang jawatan penting dalam kepimpinan tertinggi Pas selain Timbalan Ketua Pemuda Pas Kelantan, namun pendedahan beliau berhubung pandangan sebenar bapanya, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat telah mencetuskan kontroversi.

Melalui blognya, Nik Abduh mendedahkan pendirian bapanya yang juga Menteri Besar Kelantan mengenai cadangan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang bagi mewujudkan kerajaan perpaduan dengan Barisan Nasional (BN). Walaupun cadangan itu sudahpun ditarik balik oleh Abdul Hadi namun pendedahan Nik Abduh telah menimbulkan polemik yang cukup hebat di kalangan pemimpin dan ahli Pas.

Malah tidak terkecuali, Nik Abduh turut dikecam dengan pelbagai tuduhan hanya semata-mata beliau menegaskan bahawa bapanya tidak menolak kerajaan perpaduan asalkan jawatan Menteri Pelajaran dan Menteri Kewangan diberikan kepada Pas.

Pihak-pihak yang tidak berpuas hati dengan Nik Abduh mungkin kecewa kerana secara dasar Nik Abdul Aziz bersetuju dengan kerajaan perpaduan dan pendirian beliau sudah tentulah selari dengan Abdul Hadi. Tetapi malangnya puak-puak di dalam Pas yang mahu melihat dua ulama berkenaan terus bercanggah pendapat dan bertelingkah demi kepentingan politik mereka kecewa dengan pendedahan Nik Abduh.

Bagi mereka, Nik Abduh telah menyekat peluang mereka untuk menyingkirkan Abdul Hadi daripada kerusi Presiden dalam pemilihan parti pada Jun nanti. Selama ini modal kelompok berkenaan ialah Abdul Hadi perlu diturunkan kerana beliau kononnya ingin membawa Pas bergabung dengan UMNO.

Persoalannya, benarkah Abdul Hadi pernah membuat cadangan berkenaan? Apa yang penulis fahami sejak awal lagi isu ini tercetus, Abdul Hadi mencadangkan kewujudan sebuah kerajaan perpaduan yang menggabungkan semua parti tanpa mengira kaum. Ia bermaksud semua bekerja sebagai satu pasukan dan bukannya bererti Pas bergabung dengan UMNO atau UMNO bergabung dengan Pas. Tetapi malangnya kenyataan Abdul Hadi sengaja disalahtafsirkan.

Menyanggah

Mereka hampir berjaya melagakan beliau dengan Nik Abdul Aziz apabila Menteri Besar Kelantan itu mengeluarkan kenyataan menyanggah cadangan Abdul Hadi. Sebelum ini mereka juga berjaya melaga-lagakan Abdul Hadi dan Nik Abdul Aziz mengenai isu muqabalah.

Sejak dari awal lagi ramai pihak terutamanya di kalangan orang Melayu sama ada Pas atau tidak, sudah merasa ragu dengan kenyataan-kenyataan yang dibuat oleh Nik Abdul Aziz. Ia dilihat bertentangan dengan Abdul Hadi. Semua itu berlaku kerana seperti mana kata Nik Abduh, ‘‘pembantu-pembantu ayahanda memberikan gambaran salah tentang situasi yang berlaku demi meraih keuntungan politik sehingga menunjukkan seolah-olah budaya kotor mula menular dalam Pas.’’

Sebenarnya, tidak pernah wujud sebarang cadangan untuk menggabungkan dua parti Melayu itu, sebaliknya apa yang ditegaskan oleh UMNO dan hasrat orang Melayu ialah melihat kedua-dua parti berkenaan bekerjasama dalam soal-soal menyentuh kepentingan umat Melayu dan Islam. Tetapi malangnya, di dalam Pas terdapat puak-puak yang berasa bimbang apabila menyentuh soal hendak bekerjasama dengan UMNO. Mereka tidak mahu kalau itu menjadi kenyataan peluang mereka untuk menguasai Pas dengan melaksanakan agenda menyingkirkan golongan ulama gagal. Dalam soal penyatuan ini Nik Abdul Aziz sendiri dalam satu kenyataan pernah berkata, beliau tidak menolak sebarang usaha menyatukan orang Melayu tetapi menyeru semua kaum di negara ini bersatu mengikut prinsip dan landasan Islam.

Adalah sesuatu yang malang apabila didalam Pas sendiri wujud usaha hendak melaga lagakan TGNA dan HH walau pun mereka menjadi tonggak kekuatan Pas selama ini.Sebagai pemimpin yang bertaraf ulama sudah pasti mereka memahami erti perpaduan melayu dan umat islam.Oleh itu Nik Abduh seharusnya tidak diserang semata mata menyatakan kebenaran. Mereka yang berbuat demikian berasa tergugat kerana kenyataan Nik Abduh akan melenyapkan persepsi bahawa Nik Abduh dan HH bertelingkah.

Pertelingkahan antara kedua dua ulama ini ,bagi puak puak ini adalah satu keuntungan atas sebab itulah mereka yang terlibat memberikan pandangan yang salah kepada TGNA supaya apabila beliau membuat kenyataan ia dilihat tidakn sehaluan dengan HH.Apabila ini berlaku mereka akan menyebarkan dakyah dikalangan ahli ahli Pas bahawa kepimpinan ulama harus diganti kerana tidak konsisten dan mempunyai agenda peribadi.


Apa pun soal untuk mengadakan kerjasama atau muqabalah dengan Umno bukanlah suatu kerja yang hina.Malah memetik kata seorang ahli Pas dalam komen kepada Nik Abduh (Apakah benar bencana akan berlaku kepada islam kalau Umno dan Pas bekerjasama).Hakikatnya didalam Pas sendiri sebahagian besar mereka berpendapat tidak ada salahnya jika parti itu bekerjasama dalam hal hal tertentu berkaitan orang melayu dan islam dengan Umno.Apa yang mereka tidak mahu kan ialah Pas dibubarkan dan bergabung dengan Umno.Persoalannya ,apakah idea ini pernah dilahirkan oleh sesiapa dikalangan pemimpin PAS?Adalah jelas sekali kenyataan HH telah diputar belit kan.Akibatnya tercetus polemik yang tidak sepatutnya ,Dalam soal ini Nik Abduh tidak harus di persalahkan sebaliknya yang harus disingkirkan dan tidak perlu dibenarkan berada dalam Pas ialah kelompok yang ingin meruntuhkan kepimpinan ulama dalam parti itu.

Adalah sesuatu yang malang apabila Pas mencapai kejayaan yang agak cemerlang dalam PRU maka berlakunya gerakan untuk menyingkirkan pemimpin tertentu dalam parti berkenaa.HH berniat baik apabila bercakap soal kerajaan perpaduan .Beliau ingin menamatkan politiking yang terlalu banyak berlaku sejak PRU 12 yang lalu.Tetapi malangnya HH yang sentiasa bersedia membuka pintu rundingan dengan Umno demi kebaikan umay melayu dan islam dituduh ingin merebut kepentingan peribadi.Kalau beliau mempunyai hasrat demikian sudah lama ia dilakukan bukannya ketika Pas dikatakan sudah senada dengan pakatan pembangkang sehingga mampu menggugat kekuatan Umno.

Apa pun konflik yang berlaku dalam Pas membuktikan bahawa nafsu untuk berkuasa dan berebut jawatan demi kepentingan politik tidak terlepas daripada membelengu parti itu.Malah keadaan dalam Pas akan menjadi lebih buruk jika puak puak yang ingin kuasa ini terus mengatur strategi mereka.

Kini terserahlah kepada ahli ahli Pas menetukan sama ada hendak mempertahankan kepimpinan ulama yang diterajuiHH dengan dibantu TGNA atau membiarkan kerja kerja kotor dalam parti itu berterusan.Apa yang past umat melayudan islam tetap menharapkan bahawa akan ada titik pertemuan dan kerjasama antara Umno dan Pas demi kebaikan mereka.Soal siapa yang bakal memimpin Pas ,itu hak ahli ahli Pas menentukan tetapi jangan sampai kerana terpengaruh denganpuak ERDOGAN ,niat yang baik dipandang serong sehingga akhirnya merugikan perjuangan orang melayu dan islam itu sendiri.

SESETENGAH PEMBANTU AYAHANDA MERASA IRI HATI DAN HASAD SELEPAS PENGHORMATAN ITU GAGAL MENEMPATKAN DIRI MEREKA .BAGAIMANA MEREKA AKAN MEMPEROLEHINYA ,SEDANGKAN MEREKA HANYA BELAJAR AGAMA SEKADAR (MI CELUP) LALU MENDAKWA MEREKA PUN ULAMA JUGA DENGAN ISTILAH ISTILAH AGAMA YANG DIHAFAL,BUKAN DI FAQIHI?

DUNIA ULAMA ADALAH PENUH DISIPLIN.TAKWA ADALAH DISIPLIN TERBAIK.TAKWA ADALAH MILIK ULAMA,BUKAN MILIK ORANG YANG MENGAKU ULAMA ATAU ULAMA MINI SEKALIPUN.KITA TIDAK MAMPU MEREBUTINYA KEANA IAADALAH KURNIAAN KHAS DARIPADA ALLAH .KITA HANYA MAMPU MEMINTA DARIPADANYA.

MENGHAMPIRI PROSES PEMILIHAN MENJELANG MUKHTAMAR PAS NANTI,ANDA SEDANG MENYAKSIKAN USAHA DARIPADA PELBAGAI SUDUT DAN PENJURU,JAUH DAN DEKAT OLEH SESETENGAH YANG MUNGKIN SAJA SAYA SIFATKAN SEBAGAI SEKUMPULAN PEJUANG NAFSU YANG TERSUSUN UNTUK MEMISAHKAN DIANTARA ULAMA YANG DISAYANGI RAKYAT.

ULAMA MENYATUKAN KITA SEDANG SESETENGAH ANDA MEMECAHKAN DIANTARA ULAMA .INILAH KERJA BODOH .SAYA MEMAKSUDKAN MEREKA INI DAN SAYA MEMAKSUDKAN KERJA SEPERTI INI.SAYA TIDAK MAKSUDKAN KERJA MEREKA YANG LAIN WALAU PUN ADA LAGI YANG LAIN

PADA PENYOKONG PAS....RENUNG RENUNGKAN LA....LU PIKIR LA SENDIRI

INILAH KERJA PAS....SEMUA DIHALAKAN KE UMNO BACA DISINI...

http://pasmuda.blogspot.com/2009/04/artikel-nik-abduh-berkenaan-anasir.html

http://abangtuah.blogspot.com/2009/05/tukang-karut-pr-mulakan-cerita-mengarut.html

http://rajahmas.blogspot.com/2009/05/ugutan-bunuh-terhadap-pakatan-rakyat.html

http://abangtuah.blogspot.com/2009/05/tukang-karut-pr-mulakan-cerita-mengarut.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH