tengok bola disini


Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Isnin, 11 Mei 2009

UMNO PAS:KENAPA ANAK NIK AZIZI TERSINGKIR?

KOTA BHARU: Nik Abduh Nik Abdul Aziz merupakan salah seorang yang berpengaruh dalam PAS namun beliau tewas dalam pemilihan merebut jawatan Ketua Pemuda PAS Kelantan minggu lalu.

Beliau yang juga anak tunggal kepada Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz tewas ekoran penulisan kontroversi dalam blognya yang bertajuk 'Kerja-Kerja Bodoh Dalam PAS' baru-baru ini.

Dalam artikel tersebut Nik Abduh, menghentam pembantu-pembantu bapanya yang didakwa bertanggungjawab menyebabkan Nik Aziz menolak cadangan kerajaan perpaduan itu yang dibuat oleh Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Ekoran penulisan tersebut beliau dihukum, apabila perwakilan PAS memilih Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Mengkebang, Abdul Latiff Abdul Rahman sebagai Ketua Pemuda PAS Kelantan yang baru.

Latiff memenangi jawatan tersebut dengan memperoleh majoriti 22 undi.

Ketewasan Nik Abduh yang juga ahli Jawatankuasa Dewan Pemuda PAS pusat ditangan Latiff semakin jelas apabila ayahnya mengadakan sidang media sehari sebelum pemilihan parti Sabtu lalu.

Dalam sidang media tersebut, Nik Aziz mengkritik komen anaknya yang dikatakan telah menyebabkan perpecahan di kalangan ahli parti.

Nik Abduh yang kalah pada perebutan itu, menyifatkan kekalahannya adalah disebabkan kelantangan beliau bersuara dan menghasilkan beberapa tulisan yang menimbulkan kemarahan pihak tertentu.

Perkara tersebut berlaku ketika Nik Aziz menunaikan umrah di Mekah.

Ekoran daripada penulisan kontroversi menerusi tulisan dalam blognya yang bertajuk 'Kerja-Kerja Bodoh Dalam Pas', mengakibatkan pelbagai reaksi dan kritikan dilemparkan segelintir pemimpin PAS terhadapnya.

Disebabkan tulisan kontroversinya itu juga beliau dihadapkan ke tribunal Dewan Ulama PAS Kelantan dan selain turut ditegur bapanya sendiri.

Bagaimanapun, Nik Abduh yang juga ahli Jawatakuasa PAS pusat berkata beliau akan terus mengkritik dalam blognya bagi menyedarkan ahli-ahli parti.

"Saya tewas kerana kritikan mengkritik menerusi blog dan saya perlu membayarnya dengan harga yang mahal. Saya harap barisan kepimpinan yang baru dipilih ini akan membawa Pemuda PAS ke tahap yang lebih tinggi,"katanya kepada pemberita sebaik keputusan pemilihan diumumkan.

Sama seperti ayahnya,beliau yang berusia 39 tahun ini dilihat sebagai seorang pemimpin yang suka menyendiri dan kurang mendampingi masyarakat.

Karier politik Nik Abduh dilihat agak malap jika walaupun ramai yang menjangkakan beliau bakal menyerlah kerana pengaruh yang dimiliki oleh ayahnya.

"Saya percaya Nik Abduh tewas kerana kenyataan yang dibuat oleh ayahnya sendiri," kata seorang perwakilan yang enggan dikenali.

"Ia menunjukkan Nik Aziz tidak senang dengan tulisan anak lelakinya itu.

"Lebih memburukkan keadaan, calon Ketua Pemuda PAS Kelantan, zaki Ibrahim secara tidak langsung telah mengkritik Nik Abduh berikutan pertembungan antara proulama dan kumpulan Erdorgan menjelang pemilihan parti.

"Ini menunjukkan demokrasi masih wujud dalam PAS dan tidak kira sama ada anda anak seorang ulama yang berpengaruh atau tidak," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

SOKONGISA4.png (400×386)

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular


SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.
moh ikut, jangan perlekehkan.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH